Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller med. Med B-kort får bilen dra exempelvis mitt släp, som har en totalvikt på 1300 kg, så länge dess maxlast inte är untyttjad. Tomt väger släpet 310 kg, så det går att lasta nästan 700 kg innan det blir för mycket.
Med dagens BE-kort får man hänga på en hur stor släp som helst, i teorin, så länge den inte är lastad till en bruttovikt på mer än 1000 kg. I praktiken begränsar det sig självt. Generellt är en 50 mm kula begränsad till 2 ton släpvagnsvikt (6 ton för 60 mm), och jag tror inte det finns dispenser för 50 mm kula längre än till 3500 kg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror jag har lärt mig något nytt idag, ballt :)

Det är nog det att jag aldrig råkat på bilar med högre vikt för B-behörighet än vad bilen får dra, men uppenbarligen finns dom. Ärligt talat så bryr man sig kanske inte så mycket om sådant när man har E-behörighet, max släpvagnsvikt är ju allt som räknas då. Jag vet att min XC får dra 2000kg, allt annat är ju ointressant för mig.

/Martin
av mattish
MartinS skrev:Jag tror jag har lärt mig något nytt idag, ballt :)

Det är nog det att jag aldrig råkat på bilar med högre vikt för B-behörighet än vad bilen får dra, men uppenbarligen finns dom. Ärligt talat så bryr man sig kanske inte så mycket om sådant när man har E-behörighet, max släpvagnsvikt är ju allt som räknas då. Jag vet att min XC får dra 2000kg, allt annat är ju ointressant för mig.

/Martin
Det är just därför det är så härligt att ha E-kort. Synd bara att jag knappt får utnyttja det med den nya bilen :(

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]