Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
perhall skrev:Tack för alla tips! Har nu hastigt och lustigt beställt en ny T4 ORE med laminerade rutor - nie mehr Sportfahrwerk!
Stort grattis! :) Du kommer garanterat bli nöjd. Fin spec dessutom. Manuell eller automat?

Även våran är Electric Silver, tycker färgen passar bra ihop med railsen och fälgarna, ff a med den mörka inredningen. Valde du ljus eller mörk? Personligen tycker jag inte de unika OR-interiörlisterna passar bra ihop med den ljusa inredningen..
av perhall
Har inte kollat listpriset, beror t ex på om man räknar high-tech som 34500 eller 19900, och ORE som 10000 eller 19900.
Grått skinn!
PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Är så man blir lite sugen själv, om jag knappar i de saker nu nämner ovan på Bygg din bil blir priset där 320 prick.
Har du fått med nå mer, drag? motorv?
Vill du inte ha hastighetsberoende servon?

Ingen bakspoiler?? :shock: :shock: ?

Har du fått någon prel levtid än?
av perhall
Jag tror den var lite dyrare när jag kollade med Premium Sound.
Nästan nya vinterhjul ska komma med (den som köpte min bil lyckades få med mina...).
Så det är ok pris. Först är ju 255 för T4 mycket billigt och eg. kampanjat 25 (den kostade 275-280 när den kom o är dyrare än DRIVe i andra länder), sen är ju ORE 20 bra pris o särskilt 10 på kampanj, samma med hi tech för 20 är ju billigt... o så 9% + 10 i årsmod-rabatt (det som kallas "välj utrustning för 10 el gratis aut" på volvotorget)
Ska komma månadsskiftet maj/juni
Säljaren sa att man kan ha tur så att det blir en MY13 men jag är skeptisk eftersom det är en ORE
PH
av Rille67
När jag provkörde T4 för något år sedan blev jag inte imponerad. Den var iofs rapp i väg från stillastående men ack så klen i övrigt. Kändes som ett nerköp från min 2,5T jag har idag. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. :) 290' för din spec låter lockande. Själv tittar jag just nu på beg MY10 för max 240'. Skillnaden känns inte så stor. Du får skinn ser jag men är det elstol?

Mina krav på utrustning är skinn, elstol (därav summum), aut, drag, takspoiler (jo lite fåfäng är man). Går det få en sådan spec under 300' tror ni?
av perhall
Rille67 skrev:När jag provkörde T4 för något år sedan blev jag inte imponerad. Den var iofs rapp i väg från stillastående men ack så klen i övrigt. Kändes som ett nerköp från min 2,5T jag har idag. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig. :) 290' för din spec låter lockande. Själv tittar jag just nu på beg MY10 för max 240'. Skillnaden känns inte så stor. Du får skinn ser jag men är det elstol?

Mina krav på utrustning är skinn, elstol (därav summum), aut, drag, takspoiler (jo lite fåfäng är man). Går det få en sådan spec under 300' tror ni?
T4 är ju på nästan alla sätt sämre än 2,5T förutom att T4 har bättre gasrespons. 2,5T har vackrare motorljud, bredare register, jämnare effektutveckling och högre effekt. Däremot är den förvånansvärt nog inte nämnvärt tystare. Och den drar 30-35% mer under liknande förhållanden... känns lite som bensinfemman har gjort sitt men Volvo ser ut att ha jobbat på den om man kollar specen för V40N.

Tror tyvärr inte du hittar en summum för OCE-nivån. I OCE ingår ju metallic+skinn+17" + en del smågrejer, i Summum 17"+skinn+flera bra grejer (framför allt som du säger elstol), dock ej metallic. Så det är 15000+7900 för met istället för 10000 inkl metallic för OCE. Så tror det blir tufft under 300, särskilt nu när årsmod-rabatt är borta...

PH
Användarvisningsbild
av Brainy
andreas_lofgren skrev:Svårt att tro att däcken skulle vara boven i dramat. Jag kände knappt skillnad när jag gick från 17" till 18" (Falken FK-452) i min Z4 som lär ha betydligt hårdare chassi än V70. Vet inget direkt om P-zero än att det är ett jäkligt konstigt däckval till Volvo egentligen. Normalt monteras ju det på Porsche osv.

Min gissning är sportchassiet som största boven. Å andra sidan faller det hypotesen om du har fullgod komfort med vinterdäcken. Du kan ju fråga Brainy som precis gått upp från 17" till 18" på sin. Vet ej om det är P-zero på den dock.
Om du med komfort menar stötighet så tycker jag inte alls att bilen känns nämnvärt stötigare än med 17" trots 3.1bar i kalltryck i däcken.
Tycker den går mjukt och bra utan att för den delen vara vinglig.
Användarvisningsbild
av Brainy
perhall skrev:Håller med om att P Zero är ett konstigt däckval. De lär ju knappast vara billigare att köpa in för Volvo medan bilägarna blir sura för att de är bullriga och håller dåligt. Visserligen skulle det grymma greppet kunna lyfta Volvos brist på sportighet en bit men tror inte att så många kör sina T4/D5/2,5FT etc. R-Design så hårt... att ett Conti SC5 skulle göra bilen så mycket sämre körupplevelsemässigt
PH
Volvo verkar ha grymt däckavtal med pirelli. Jag skulle få köpa 4st flång nya diamond cut med pirelli-sulor från en volvohandlare för 12 500kr. Volvohandlaren sa att dom köper däck och fälg balanserade och klara direkt från Pirelli och på vissa kombinationer har riktigt riktigt bra priser.

Pirelli-däcken är inte så billiga per st så 12 500kr var snuskigt billigt. Men jag tycker inte att dom fäljarna är snygga så jag passade.

Jag kommer titta på alternativ till pirelli-däcken när det är dags för nya däck för min del, av forumet att döma så slits de ovanligt mycket och jag tycker även att de låter onödigt mycket.
Användarvisningsbild
av Guligan
perhall skrev:Efter att ha lagt på sommardäcken slår det mig ännu en gång hur mycket sämre komfort det är i min R-Design jämfört med tidigare V70II med std-chassi och 17".

Hur mycket det beror på:
1/ Pirelli Zero
2/ sportchassi
3/ 18"

PH
Jag har en 2,5FT R-design och sitter med samma funderingar som du. Det rister och skakar i bilen, nästan så man ser fram mot vinterhjulen igen...

Dessutom tycker jag bilen är mer "tungrullad" nu, ska kolla däcktrycket i morgon. Bränsleförbrukningen har gått upp ca 10% tippar jag sedan jag skiftade däck för 2-3 veckor sedan.
Användarvisningsbild
av gooose
Grattis till ny bil...
utrustad som en bil bör vara
Fick du med vinterhjul i den affären eller byter du bil då det är dags för detta ;-//

Kan inte annat än vara avundsjuk på ditt däck konto....(Att du har utrymme för bilbyte)

//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]