Så här såg min ABS-krans ut!
Efter att ha inspekterat den lite mera noggrant så hittade jag detta:
Vad jag minns från min bil så var det så att när jag startade bilen så lyste inte ABS-lampan, den tändes först efter att jag åkt några meter (troligtvis eftersom givaren var helt ok och märkte att avläsningen blev fel då ett glapp uppstod mellan kuggarna)
Så mitt tips, precis som det nämnts tidigare är att titta på ABS-kransen. Gör så här:
1. höj upp bilen fram på pallbockar, lägger i handbromsen och kilar fast bakdäcken, så att bilen inte kan rulla!!!
2. lossa däcket (kan vara bra att dra loss hjulbultarna ett halvt varv innan, när bilen står på backen) och lägg ur växeln.
3. Nu kan du snurra navet och samtidigt inspektera ABS-kransen. Kan vara bra att borsta lite försiktigt med en stålborste för att se kransen bättre! Du kan till och med använda en kniv och bända lite lätt under kransen (är den i gott skick så håller den för det, om inte så spricker den och då var det dags att byta den).
Om detta nu inte är felet så kan du mäta ABS-givarna. Det kan även vara ABS-boxen som krånglar, men börja med att kolla kransarna, då de är ganska billiga att byta