Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
kamilenski skrev:Vad har du för resistans på dessa givare?
Jag vet inte resistansen eller hur man mäter det :roll:
Användarvisningsbild
av jonny692
Tege skrev:
jonny692 skrev:Gjorde rent vid kontakten och givaren vid däcket men lampan lyser ännu :( såg kransen men vet inte riktigt hur den ska se ut om den är kass? :roll: .
Det är väldigt vanligt att ABS-kransen spricker... inte alltid det är lätt och se, men kolla på kuggarna om det är nått ställe som det är större avstånd på.

Hade själv en sprucken krans på vänster fram, som lätt kunde upptäckas eftersom hastighetsmätaren var lite "svajig" i låga hastigheter. På S70 -00;orna, mäts hastigheten via ABS-sensorn på vänster fram;s givare och gav således utslag, vet inte om det är samma för din 850. (kanske har du samma fenomen?)
Du kan oxå testa att på en parkering, i krypfart köra runt och ge fullt rattutslag åt båda håll, om du hör ett "morrande" ljud från bromsarna, så är det ABS;en som ger utslag. Detta kan indikera att givarna läser fel ur kransen och då borde det vara från den sida som du hör ljudet. Rätta mig gärna nån om jag har fel...

Finns ganska mycket skrivet om just detta, se till exempel: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=59982 för bild på sprucken ABS-krans.
Jag vet att det är höger fram som det är fel,men inte vad.Tror det låter ifrån hjulen nånstans när jag gör fullt rattutslag.kommer ej ihåg om det är åt båda hållen :roll: om jag inte minns fel så lyser lampan hela tiden :???:
Användarvisningsbild
av Tege
Så här såg min ABS-krans ut!
Bild

Efter att ha inspekterat den lite mera noggrant så hittade jag detta:
Bild

Vad jag minns från min bil så var det så att när jag startade bilen så lyste inte ABS-lampan, den tändes först efter att jag åkt några meter (troligtvis eftersom givaren var helt ok och märkte att avläsningen blev fel då ett glapp uppstod mellan kuggarna)

Så mitt tips, precis som det nämnts tidigare är att titta på ABS-kransen. Gör så här:
1. höj upp bilen fram på pallbockar, lägger i handbromsen och kilar fast bakdäcken, så att bilen inte kan rulla!!!
2. lossa däcket (kan vara bra att dra loss hjulbultarna ett halvt varv innan, när bilen står på backen) och lägg ur växeln.
3. Nu kan du snurra navet och samtidigt inspektera ABS-kransen. Kan vara bra att borsta lite försiktigt med en stålborste för att se kransen bättre! Du kan till och med använda en kniv och bända lite lätt under kransen (är den i gott skick så håller den för det, om inte så spricker den och då var det dags att byta den).

Om detta nu inte är felet så kan du mäta ABS-givarna. Det kan även vara ABS-boxen som krånglar, men börja med att kolla kransarna, då de är ganska billiga att byta :wink:
Användarvisningsbild
av jonny692
nu lyser inte lampan längre :shock: . spindelleder/styrleder/krängningshämmare, är det svåra/jobbigt att byta?
Användarvisningsbild
av Tege
jonny692 skrev:nu lyser inte lampan längre :shock: . spindelleder/styrleder/krängningshämmare, är det svåra/jobbigt att byta?
Nä, inte svårt att byta, kan dock rekommendera dig att investera i en brytgaffel eller spindelledsavdragare och en Hayes gör-det-själv handbok.

Gör du ett besök på biltema
Brytgaffel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... el-191240/
Spindelledsavdragare: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191253/
Hayes gör-det-själv: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... NSK-73524/

Och så kan söka i forumet, finns mycket skrivet där!

//Tobias
Användarvisningsbild
av jonny692
När man byter lederna sitter dom i spänn då? Hörde av en när han bytte det så fjädrade det till så drivaxeln och lite sånt hoppade ur :???: Nåt speciellt att tänka på när man byter bränslefilter? även om det e nåt när man byter krängningshämmare/stabilisatorstag?
Senast redigerad av 1 jonny692, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jonny692
Tege skrev:Antingen så var det bara nått om spökade, eller så kommer det tillbaka ??:-/
det hoppas jag inte att det gör :shock:
Användarvisningsbild
av RaptorX
Bränslefiltret har snabbkopplingar men kan stänka till när du släpper på trycket, ang stabstagen så kan du lossa muttrarna sen lägga en domkraft under fästet för att avlasta, byt dra åt å bort med domkraften.

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]