- tor 05 apr 2012, 16:44
#634575
Ber om ursäkt om jag uppfattas som dryg. Men jag har sedan jag slutade med tävlingsbilar inte använt en garagedomkraft.
En ursäkt är att jag kört många år med förmånsbil, med nu snart 10 år med egen V70.
Det är ju bara 2ggr/år som man skiftar hjul, vid däckbyte gör ju verkstan det och de har en lyft.
Har aldrig haft problem att lyfta bilen med originaldomkraft, vad gör det om det tar 2minuter extra/hjul jämfört med att skruva loss, skifta och sedan tvätta hjulen innan förvaring. Man lyfter ju bara ett hjul åt gången och domkraften är stabil. Och jag lägger alltid en träplatta under domkraften oberoende av asfalt eller grus, och den ligger alltid i bilen.
Har haft bil där man lyft hela sidan med endast ett domkraftfäste (runt rör) och en gängad axel med kulled längs ned (Opel Kadett GTE) men där användas aldrig originaldomkraften.
Volvos original med en träplatta under är ju hur stabil som helst. Letar vi efter problem?
En ursäkt är att jag kört många år med förmånsbil, med nu snart 10 år med egen V70.
Det är ju bara 2ggr/år som man skiftar hjul, vid däckbyte gör ju verkstan det och de har en lyft.
Har aldrig haft problem att lyfta bilen med originaldomkraft, vad gör det om det tar 2minuter extra/hjul jämfört med att skruva loss, skifta och sedan tvätta hjulen innan förvaring. Man lyfter ju bara ett hjul åt gången och domkraften är stabil. Och jag lägger alltid en träplatta under domkraften oberoende av asfalt eller grus, och den ligger alltid i bilen.
Har haft bil där man lyft hela sidan med endast ett domkraftfäste (runt rör) och en gängad axel med kulled längs ned (Opel Kadett GTE) men där användas aldrig originaldomkraften.
Volvos original med en träplatta under är ju hur stabil som helst. Letar vi efter problem?

V90 CC D4 AWD - 17