Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#631013
len skrev:frågan är, om inte ditt ljuspaket kommer att blända dig? Du kommer ju att se ut som en Finlandsfärja på natten!!
Med 2 extra xenon tycker jag att bländningen är störande när man möter stora reflekterande vägskyltar, men fullt tillräckligt på vägen. (F--n, man ser ju inte mer än 500 m)
Hehe, kanske skulle stripa sidorna på bilen med "Silja Line" eller "Viking Line" :D
Och en xenonkonverterad saftblandare på taket.

Nä - mycket ljus på natten när man ligger och tuggar asfalt och grus är bara plus. Men tack för din omtanke :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
#631045
OptimusPrime skrev:/.../xenonkonverterad saftblandare på taket.
Pricken över i:et! :wink:
Användarvisningsbild
av Bjørn
#641865
Optimus, du har vel 2012 og nye sensus. Har du brukt volvo sin kabelsats for innkobling av ekstralys eller har du gjort det på "gammelmåten" med rele og hentet styrestrøm fra hovedlykt?
Grunnen til at jeg spør er om det fins funksjon i sensus for å slå av og på ekstra fjernlys siden det fra MY11 er slutt på at ekstern bryter følger med i satsen.
Användarvisningsbild
av Bjørn
#641871
Camel, vet du om strøm på sikring 28 går via CEM?
28 er den man skal tilkoble ved bruk av den originale kabelmatte til my12.
Tenker å bruke volvo sin løsning hvis det er mulighet for å slå av/på via sensus, men sikring 28 må tåle ihvertfall 20A last.
Användarvisningsbild
av Camel
#641874
Bjørn skrev:Camel, vet du om strøm på sikring 28 går via CEM?
Säkring 28 ska vara på 20A får spänning hela tiden, den matas inte via CEM. Med Volvos originalsats försörjer säkring 28 plus 12V till både reläkontakten och reläspolen på extraljusrelät som följer med originalsatsen. Extraljusen matas via reläkontakten. Reläspolen får minusstyrning via en utgång från CEM. En mukvaruapplikation ska laddas för att utgången från CEM ska aktiveras. Troligen inkluderar denna mjukvara även en menyfunktion i Sensus för extraljusen (vet dock ej säkert).
Användarvisningsbild
av Bjørn
#641884
Så da kan jeg i praksis bruke rele som fulgte med led bar fra visionx (ferdig koblet).
Pluss fra F28 inn på rele og jording dras inn til CEM. Også få aktivert parameter i Vida etterpå. Trenger ikke hele monteringssatsen da den inneholder mye jeg ikke behøver.
av xxargs
#641885
Om det handlar om inkopplingsström som överstiger generatorns leveranförmåga under några ms så går batteriet in och jämnar ut detta som en väldigt stor konding.

där handlar det mer om hur ledningarna och dess resistans ser ut mellan grejorna och vilka strömmar det blir

på halogenlamp-tiden och gärna med en rad 100W så var det ofta reläerna som tog stryk av startströmmen på 8 ggr lampeffekten och handlar det bara om 2 ggr förbrukningsströmmen för ballasterna så är det nästan ingenting i jämförelse med vad halogenlamporna kickade med när man slog till.

kondingarna på ballastingångarna är dock en faromoment för reläer om det är av lite större värde - dock tror jag kabelresistansen till lampan håller denna på hyffsat rimligt nivå om kabeln till lampan inte är överdrivet grov i en missriktad ambition.
Användarvisningsbild
av Camel
#641895
Bjørn skrev:Så da kan jeg i praksis bruke rele som fulgte med led bar fra visionx (ferdig koblet).
Ja, troligen. Men om Volvo har något transientskydd över spolen på sitt originalrelä vet jag inte. Om så är fallet bör du ha transientskydd även på ditt relä.
Användarvisningsbild
av Camel
#641898
xxargs skrev:Om det handlar om inkopplingsström som överstiger generatorns leveranförmåga under några ms så går batteriet in och jämnar ut detta som en väldigt stor konding.
Ja till viss del. Men det är värre med en stor driftström som upphör plötsligt med översläng i generatorns spänningsreglering som följd.
xxargs skrev:/.../kondingarna på ballastingångarna är dock en faromoment för reläer om det är av lite större värde - dock tror jag kabelresistansen till lampan håller denna på hyffsat rimligt nivå om kabeln till lampan inte är överdrivet grov i en missriktad ambition.
Ja, till xenonballaster behöver man inte överdriva ledningsarean. De fungerar ju oftast från ca 9-10V och uppåt med i stort sett full ljusstyrka. Med fördel kan man ju utnyttja strömbegränsningen som en klenare ledning ger vid inkoppling av urladdade kondingar även om det inte blir någon större begränsning.
Det verkar som Bjørn ska montera LED och då bör inte startströmmen vara något problem (om det inte sitter kondingar i något ingångssteg till ev. strömgenerator)
Användarvisningsbild
av Bjørn
#641910
Camel skrev:
Bjørn skrev:Så da kan jeg i praksis bruke rele som fulgte med led bar fra visionx (ferdig koblet).
Ja, troligen. Men om Volvo har något transientskydd över spolen på sitt originalrelä vet jag inte. Om så är fallet bör du ha transientskydd även på ditt relä.
Hvordan finner vi ut av det, og hva er konsekvensen hvis man ikke har det?

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]