Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Självklart är det skillnad på en XC60 AWD och FWD oavsätt motor..det är som att jämföra äpplen o päron.
När de gäller automatlådan så har det hänt endel sedan 2009 också...testa en XC60 AWD MY 12 och jämför mot din MY09 så kommer du att märka en storskillnad, men man har alltid momentomvandlaren som segar oavsätt om du åker Volvo eller Porsche.
Menar du att Geartronic 2012 inte är en TF-80SC låda som i 2009?
Största problemet med Geartronic 2009 är törsten, sportläget inte så spännande men har man en bil med platt momentkurva
så spelar det mindre roll!!
StringerBell skrev:
S80/V70 D5 Geartronic är bara en tiondel långsammare till 100 än S80/V70 T5 med PS.
Efter att ha provkört XC60T5 PS tror jag fullt ut på detta. Det går inte att stressa igång bilen med PS låda, utan den börjar alltid på riktigt låga motorvarv från stillastående, T5 motorn har inte sitt kraftregister här och det märks tydligt i en stor bil som XC60. Tom med Manuell låda går det ju att slira lite på kopplingen..

Troligen vore en T5 med Geartronic inte så tokig ur körbarhetsapekt.
PS kanske funkar bättre i C30.
dol skrev:Menar du att Geartronic 2012 inte är en TF-80SC låda som i 2009?
Största problemet med Geartronic 2009 är törsten, sportläget inte så spännande men har man en bil med platt momentkurva så spelar det mindre roll!!
Numera är GT-lådan betydligt bättre på alla punkter!

Jag har en V60 T6 Polestar och den växlar perfekt! Mycket bättre än den XC60 MY10 jag hade innan.
andreas_lofgren skrev:Lådan görs av Getrag på uppdrag av Ford. Inga amerikaner har varit närheten av den lådan.

Den är väl ändå amerikanskkonstruerad? Eller har getrag själva konstruerat en såpass dålig låda?
Getrag och europeiska Ford har skapat den ihop. Den sitter bara i de europeiska Fordarna samt Volvo.
Blir lite smått irriterad när man läser här ibland. Det är så många snackare som inte har en aning om vad de talar om!
Själv kör jag en V60 T5 med PS, kan bara säga att den växlar fort som fan under acceleration.
Jag begriper inte vad alla gnäller om? ibland undrar jag om ni ens har provat lådan med en pigg motor eller är det en kompis kompis som har provkört?? Polarn har en passat 170hk diesel och med dsg, den växlar inte ett dugg annorlunda, så jag undrar vad jämför ni med hela tiden?
Å förresten, tror ni att en Xc60 är nån sportbil eller? 2 ton tung bil med en 240hk motor GÖR inte 0-100 på 6sec!
Vad hade ni räknat med??
Tallberg skrev:Blir lite smått irriterad när man läser här ibland. Det är så många snackare som inte har en aning om vad de talar om!
Själv kör jag en V60 T5 med PS, kan bara säga att den växlar fort som fan under acceleration.
Jag begriper inte vad alla gnäller om? ibland undrar jag om ni ens har provat lådan med en pigg motor eller är det en kompis kompis som har provkört?? Polarn har en passat 170hk diesel och med dsg, den växlar inte ett dugg annorlunda, så jag undrar vad jämför ni med hela tiden?
Å förresten, tror ni att en Xc60 är nån sportbil eller? 2 ton tung bil med en 240hk motor GÖR inte 0-100 på 6sec!
Vad hade ni räknat med??

Haha:)))

Men volvos ps är ändå skräp i mina ögon, Men likaså är geartronic lådan ingen höjdare. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Men allting beror ju på vad man jämnför med!
Volvos låder håller säkert världsklass om man jämnför med mazda,opel hyndai.

Men börjar man jämnföra med mb,audi bmw så har volvo en bit kvar att vandra innan dom kan spela på samma planhalva.
Haha:)))

Men volvos ps är ändå skräp i mina ögon, Men likaså är geartronic lådan ingen höjdare. Det är lite som att välja mellan pest eller kolera.

Men allting beror ju på vad man jämnför med!
Volvos låder håller säkert världsklass om man jämnför med mazda,opel hyndai.

Men börjar man jämnföra med mb,audi bmw så har volvo en bit kvar att vandra innan dom kan spela på samma planhalva.
Tycker Volvo med sin geartronic ligger ganska rätt egenskapsmässigt med undantag för förbrukningen. Bilen är ändå ganska mycket billigare och ger hyfsat för pengarna. Dubbelkopplingslådor har jag inte träffat på någon bra ännu, inte ens i Porsche 997. De bråkar en del i lägre hastigheter.
Det stora felet med PS är helt enkelt att den försämrar accelerationen (ända upp till 1.4s till 100 km/h) vilket den absolut inte borde göra. Den borde hålla accelerationen och förbrukningen på samma eller bättre nivå som en manuell.

Angående den konventionella Geartroniclådan så finns det även där modernare lådor egenskapsmässigt. Jag har inte kört V60 Aut som ska vara bra men de tidigare S80/V70II lådorna håller inte för en jämförelse.

Att det rycker i framhjulen i en turboladdad framhjulsdriven bil med 200+hk kan jag däremot inte förstå förvåningen över. Det gör det ju på alla.
Amli skrev:Det är verkligen synd att inte Volvo kan få bättre ordning på sina automatlådor. Hur lång tid ska det behöva ta att få in en effektiv automatlåda?
dol skrev: I andra framhjulsdrivna bilar jag ägt som Passat 2001 1.8T, Skoda Superb V6 2003, Audi A6 2.7TDI 2006 har jag aldrig känt momentet i ratten vid gaspådrag som i Volvo 440, FÖRRÄN XC60T5 2012...!!!!!!
Då har du inte kört en Saab 9-5 Aero... ;-//
För att inte tala om 9-3 Viggen. Bara att hålla i ratten :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]