Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
hirre skrev:Så i princip handlar det mycket om bekvämlighet snarare än att det verkligen behövs...
Precis, du behöver eg inte säkerhetsbälte heller, eller airbags, eller nåt annat. Man kan till och med åka tåg!

Kör du fast med bilen kan man ju faktiskt ställa den och promenera.

Vad exakt är det man "verkligen behöver" i din mening då? ;)
Användarvisningsbild
av StringerBell
För övrigt fastnar man inte på småvägar i Norrland utan på dåligt snöröjda smågator i storstäderna.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:För övrigt fastnar man inte på småvägar i Norrland utan på dåligt snöröjda smågator i storstäderna.
Eller på blöta åkrar..... :)

Bild

Men jag tog mig loss själv med hjälp av en spade och Haldex v.4.. Inte illa om jag får säga det själv.

Bild

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Som vintern är det här året kan jag konstatera att jag hade mer nytta av fyrhjulsdriften i somras. Som invand orienterare, med därtill hörande camping på tillfälliga campingar (åkrar) och parkering på tillfälliga parkeringar (åkrar igen), är jag rätt ofta utanför de normala vägarna. Vill det då regna som det av och till vill i det här landet kommer man inte långt med tvåhjulsdrift. Så fort 5-dagars hamnar i Närke blir det genast regn, av någon anledning. Leran finns där redan.
Förr om åren, innan jag köpte den XC70 jag har nu, fastnade jag någon ynka gång, men ändå inte så väldigt ofta. Men det berodde bara på att erfarenheterna har gett mig tillräckligt med vett att inte gräva ner bilen på fåfänga försök, utan gå och leta upp traktor, hjullastare, Nissan KingCab eller liknande innan jag körde fast.

Nu klarar jag mig bra själv.

Med tanke på hur extremt blött det var i skog och mark innan det frös till den här vintern ska det bli intressant att se hur det går på vårens orienteringstävlingar. Har en aning om att fyrhjulsdriften kommer att komma väl till pass i år också...
av Lazy
Jag har under många år gjort tjänsteresor i hela Sverige både sommar som vinter och aldrig kört med AWD och har inte haft några problem med det, men det är säker en fördel om man ska ut och köra i skogsterräng eller liknande.
av hirre
Ok, så det blir i min kompis fall en plånboksfråga med tanke på att han är mer en stadstyp som åker mest i tätort...
av llesrof
hirre skrev:Ok, så det blir i min kompis fall en plånboksfråga med tanke på att han är mer en stadstyp som åker mest i tätort...
Det är ju för sjutton där man behöver sin AWD med tanke på den i många fall urkassa snöröjningen. :D
Man kan säga att de som inte har AWD tycker att det är onödigt och de som har AWD som tycker att det tillför något och är värt det. Var och en är övertygad om att han/hon har rätt. Vi som har AWD behöver aldrig fundera över om man behöver det. Lite dyrare och drar lite mer soppa men har man råd med det så har man alla fördelar med AWD men inga nackdelar med FWD.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
När man jämt asar runt med släp som väger över +2000 kg bakom bilen på halt underlag är AWD kanon.

Annars klarar man sig alldeles utmärk med 2WD.
Användarvisningsbild
av apersson850
På en del av de orienteringsparkeringar jag nämnde ovan drar tvåhjulsdrivna bilar inte ens sig själva.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Om vi säger såhär

Min 240 går mycket stabilare på vintern än min v70.... En lätt dutt på gasen så vänder 240in runt snällt och fint i en skarp kurva i 70. I 70 hade v70:in varit 20 meter ut i skogen...

Aldrig i helvete heller att jag köper en framhjulsdriven bil igen om jag ska ha den på vintern, jag ska försöka undvika det till 95%...

Bakhjulsdrift ( gärna svetsdiffat ) eller awd är det som gäller.

Men prioriterar man inte vinteråka, skit it. Jag har 1,5 mil in till stan på smal, halvdant plogad väg så jag känner att jag behöver det. Farsan ser alltid till att ha minst en terränggående bil hemma av de två han och morsan delar på, och det har räddat oss många gånger!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5