Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
js1 skrev:Har du fått dina ringar?

Japp satte på ringarna ikväll och vibrationerna försvann, Riktigtskönt att 1-2 mm kan göra så mycket!

Men bilen drar åt höger nu i stället :) Börjar bli less.

Kan framvagnen ha tagit skada pga obalans i bilen?

att styrleder eller annat börjat glappa?

mvh
Användarvisningsbild
av js1
Det är lite märkligt med dom där plastringarna. Teoretiskt sett borde hjulet centrera sig automatiskt kring bultcirkeln om man är noga med att spänna långsamt och rotera hjulet medan man spänner fast det. Bultarna/muttrarna är koniska och centrerar varje bulthål kring resp hål/bult. Ringen underlättar vid montage men borde inte vara avgörande. Jag tror jag ska testa till våren när det är dags för byte. :D

Tror inte din bil tagit någon skada pga av det. Dragningen får du åtgärda med en hjulinställning.
av AndS
mikaoj skrev:

Japp satte på ringarna ikväll och vibrationerna försvann, Riktigtskönt att 1-2 mm kan göra så mycket!

mvh
Styrlederna är väl inte Volvos styrka, på vår behövde de bytas efter dryga 9000mil och då blir det också en framvagnsinställning.
Så hur mycket har din rullat?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
js1 skrev:Det är lite märkligt med dom där plastringarna. Teoretiskt sett borde hjulet centrera sig automatiskt kring bultcirkeln om man är noga med att spänna långsamt och rotera hjulet medan man spänner fast det. Bultarna/muttrarna är koniska och centrerar varje bulthål kring resp hål/bult.
Gjorde precis som du sade och chansen att lyckas få alla 4 hjulen perfekt centrerade var nära noll.....
av mikaoj
AndS skrev:
mikaoj skrev:

mvh
Styrlederna är väl inte Volvos styrka, på vår behövde de bytas efter dryga 9000mil och då blir det också en framvagnsinställning.
Så hur mycket har din rullat?
min bil har rullat 13000mil.jag är andra ägaren. och har garanti. så jag har lämnat in bilen besiktning av framvagn nu så vi får veta snart vad felet kan vara.
av Toni
Jag bytte till vinterdäck igår. Köpte nya fälgar och däck. Har nu kört ca 20 mil och det vibrerar i hela bilen. Skakar i ratten, mest när man släpper gasen. Det vibrerar även bak.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]