Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Då gör du så här:

Starta excell eller liknande, skriv upp följande rader i kolumn 1:

-amortering
-ränta
-värde minskning
-skatt
-försäkring
-service
-besiktning
-däck
-bränsleförbrukning

osv.

Sen fyller du i kolumn 2 med siffror för respektive månad.

I kolumn 4 gör du sen likadant fast får skriver du en bränsleförbrukning motsvarande hennes förväntningar på gällande rad. Sen gör du två beräkningar. En där du får från förbrukningen i procent av totalen på dom riktiga uppgifterna och sen samma på glädjesiffrorna. Jämför sen talen och visa henne! Sen är den diskussionen död kan jag lova dig! :wink:
Användarvisningsbild
av PaNi
Och skulle mot förmodan inte det räcka kommer här ett argument till (som jag även tröstar mig själv med så här års):

Hade du inte haft dieselvärmaren hade alternativet förmodligen inte varit att åka iväg i en iskall bil. Förmodligen hade du haft elektrisk motor- och kupévärmare, och dessa är ju inte heller gratis.

- Tina upp bilen med diesel kostar c:a 0,5 liter *15 kr = c:a 7 kronor
- Tina upp bilen med el kostar c:a (500+1500)W * 2h *1 kr/kWh= 4 kronor

Skillnad: c:a tre (3) kronor

Hur många uppvärmingar gör man per vinter? 100? Trehundra kronor betalar jag gladeligen för att sätta mig i en varm, skön trafiksäker och mindre miljöovänlig bil. Min bil kostar mig c:a 75000 per år, så detta är inte ens en liten fis i rymden. Som någon klok människa skrev i någon annan tråd; är bränsle-ekonomi viktigast av allt, köp en VW Polo.
av Hakan975
KalleH skrev:Hej!

Har en fråga om hur man bäst bör göra med dieselvärmaren. Jag har för övrigt Extravärmaren inställd på AUTO. Kör ofta värmaren inställd på tiduret. När jag sen hoppar in i bilen stänger jag av värmaren och startar därefter motorn. Eftersom extravärmaren står på AUTO så kan det ju tänkas nu när det är kallt att bilen direkt startar värmaren igen och då känns det ju onödigt att stänga av den. Är det bättre att låta värmaren gå och starta motorn och bara köra iväg? Men då går väl värmaren hela tiden oavsett om den behövs eller ej vilket inte heller känns rätt. Lite I-landsproblem över det hela men hur gör ni, stänger ni av värmaren innan ni startar motorn?

Mvh, Kalle.
Här kommer lite info.
Jag har bilen i elektrisk motorvärmare. Idag testade jag att slå av extravärmaren vid körning. Dvs AUTO -> AV.
Jag kopplade in en ODBII läsare och med Torque på mobilen kunde jag se temperaturen. Idag var det -4 här i Piteå.
Innan jag körde iväg visade den +38 på kylvätskan, det är alltså den temperaturen som den elektriska motorvärmaren håller.
Efter 7 minuters körning var temperaturen uppe i 75 grader och efter det ökade den sakta upp till 83 grader (tog 10 minuter till).
Jag vet inte vilka betingelser som startar extravärmaren, skulle vara kul att få reda på det.
Användarvisningsbild
av len
KalleH skrev:Hej!
Eftersom extravärmaren står på AUTO så kan det ju tänkas nu när det är kallt att bilen direkt startar värmaren igen och då känns det ju onödigt att stänga av den. Är det bättre att låta värmaren gå och starta motorn och bara köra iväg? Men då går väl värmaren hela tiden oavsett om den behövs eller ej vilket inte heller känns rätt. Lite I-landsproblem över det hela men hur gör ni, stänger ni av värmaren innan ni startar motorn?
Mvh, Kalle.
Som andS skrev; om du satt på direktstart och sedan går ut och startar motorn, så går värmaren parallellt. När motorn ej behöver extravärmaren, varnar den med gula triangel samt i teckenfönstret "värmare på". Då får du stänga av den med fjärrkontrollen alternativt skrolla med vänsterspaken. Dock ofarligt att inte göra det, värmaren går på tomgång och ska vara maximerad till totalt 30 minuter gångtid.( Fast man hajar till i motorvägsfart när en varningslampa tänds!! )
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hakan975 skrev: Jag vet inte vilka betingelser som startar extravärmaren, skulle vara kul att få reda på det.
Kan skilja någon grad upp eller ned beroende på bilmodell, men någonstans vid 5-7 plus grader och en motortemperatur under fullvärme aktiveras den och stängs av när motorn uppnått full värme.
av Hakan975
StringerBell skrev: Kan skilja någon grad upp eller ned beroende på bilmodell, men någonstans vid 5-7 plus grader och en motortemperatur under fullvärme aktiveras den och stängs av när motorn uppnått full värme.
Tackar!
Är bra att veta när man har elektrisk motorvärmare att tillgå.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]