Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Jag har precis kommit på den perfekta lösningen på oljevalet:

Var ute och grejade med bilen i kväll. Skulle byta jordpunkt för slutsteget eftersom den första punkten var av den typ som gärna uppstår när man köpt nya grejer: en snabb (halvbra) lösning.

I varje fall, jag hade för någon månad sen bilen inne för byte av bränslegivare (och fick därmed en ny, begagnad bränslepump eftersom de två sitter ihop). Detta byttes på tremånadersgarantin. Något som jag tänkt på de senaste veckorna, men som jag trott varit en blandning av avfettningsmedel, spolarvätska och vax (vilket ligger i skuffen) är en frän doft när bilen stått en stund.

I alla fall, när jag börjar riva bort grejer i baksätet för att komma åt jordpunkten blir doften starkare och starkare. När jag lyfter på mattan under sitsen visar det sig att meken spillt soppa på plåten under höger baksäte, utan att torka bort! Detta har lett till att plast och ljuddämpningsmaterial börjat smälta... Och bensinen har trängt in, så det var ju ingen enkel sak att få bort.

En rimlig ersättning från Bilia borde väl vara en 12000-milaservice, eller är jag girig då?
Användarvisningsbild
av MechaniX
MartinS skrev:Klassningen anger att oljan motsvarar minimikraven för att uppfylla kraven för en specifik klassning, t.ex. A3/b3. Sen kan ju olja från vissa tillverkare vara oändligt mycket bättre än minimikraven. Bara för olika oljor har samma klassnng betyder det inte att de är likadana.
/Martin
Ingen som påstått nåt annat, men om motorns krav är A3/B3 så räcker det med en olja som klarar just det. Att köpa en bättre olja är inte fel, men upp till var och en att avgöra.. :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Biltemas 5w 40 olja har klassningen A3B4 vilket är en högre klassning än A3B3 som 5w 50 oljan har om jag förstått saken rätt.

Personligen tror jag inte märket spelar någon roll. Jag har i alla fall alltid använt både Biltemas olja och filter utan problem. Min 2,0T har nu gått över 25000 mil och har aldrig haft några problem med motor eller turbo. Köpte den när den gått ca 17000 mil.
Användarvisningsbild
av thorell
För att sammanfatta tråden lite granna och berätta hur Bilia ställde sig till bensinen i baksätet kan jag berätta att det kommer bli Castrol-olja i bilen.

Efter att ha varit hos verkstan och varit riktigt grinig slutade diskussionen med att jag får en 12000-milaservice samt byte av bromsvätska, glykol och termostat, samt uppsmörjning av bromsok och dessutom byte av olja i växellåda för 4000 kr. Det känns som ett vettigt pris tycker jag. Eller vad säger ni?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]