Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Ja det kan bli både plus och minus. Tanken är ju att momentstången skall svikta en aning på mutterknacken, men sviktningen är ju inte särdeles precis. Jag kör med en maskin som jag vet ger önskat moment med den stången jag har. Och det kollas med momentklocka då och då... men hemma så är det momentnyckel som gäller.

/Thomas
Funk är säkert en kanonkille som håller sig till boken men min erfarenhet av kombinationen hjulbultar mutterknack och mekaniker är förhoppninsvis inte representabel för alla men som jag angav i en tråd för v70II så skulle den som gjorde det jobbet bli fråntagen sin knack eller få den "per rektum".
Användarvisningsbild
av Funk
Kanonkille... kanske det , men jag håller mig inte till boken i alla lägen. T.ex så föredrar jag lite mindre moment och lite fett på mina egna bultar. Men jag har bytt hjul på bokstavligt talat flera hundratal Volvobilar med låsbult och aldrig dragit sönder någon, eller tappat något hjul så någonstans har väl över 30 års noggrannhet lönat sig... 8)
Fast jag kommer ihåg en gammal bil som lurade oss länge innan vi fattade att det var vänstergänga på ena sidan..
Största problemet som jag ser det är gummiverkstäderna som har maskinerna uppställda så mycket det går, och inte har någon som helst fingertoppskänsla och drar fullt med knacken även på låsmuttrarna, då skiter det sig lätt !

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Vanligt hjullagerfett fungerar alldeles utmärkt, alupasta kan vara ett alternativ. Och det behövs väldigt lite...kom ihåg att även smörja navet. Jag drar med 110-115Nm och efterkontrollerar efter någon/några dagar bara utifall att.

/Thomas
Jag tror att vi är ganska överens Funk ( var däremot inte en däckfirma utan VOLVO som stod för bedriften) men det kommer inte att upprepas för nu så skall min andra V70, en MY10 in på servis och jag skall ta en vända med meken innan...
Vojje skrev:
robinmoppe skrev:har en sådan maskin o den funkar utan problem.
Härligt :D .
Jag med men släng några hundringat till så får du deras "proffsmaskin" den är inte lika kraftig men jag tror att den håller längre.
Sen så slutdrar du efter gänse regler,
Över lag så är deras gula maskiner riktigt bra för oss "semipro-mekare"

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]