Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
kamilenski skrev: Jag tror batteriet är kass. Är det inte 2 år garanti på dessa?
Silverminken skrev:
Mitt förra batteri som jag trodde var uttjänt eftersom det behövde laddas rätt ofta tog farsan över till sin 745:a och kör fortfarande med utan problem.
Det finns en del indikationer på att det är ngt annat som strular.
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Silverminken skrev:Jag har mätt upp så att generatorn laddar som den ska.
Vilka värden fick du då?
volt?
amp vid belastning

hejs
av Silverminken
Om jag inte minns helt galet så laddade generatorn 14,4 V med bilen på tomgång samt hel- och extraljusen på, full fläkt, stolsvärme, stereo samt kupébelysning igång. När jag hade bilen inne på Bilia för att kolla batteriet så kollade de också att generatorn fungerade, men berättade inte mer än att den var OK (jag frågade inte heller efter exakt värden eftersom jag själv konstaterat att den laddade).
av Silverminken
Mätte batterispänningen till 12.41 V idag, och körde sedan 31 mil non-stop. En dryg timme efter ankomst låg spänningen på 12.78 V, och efter 4,5 timmar på 12.71 V. Ser ju inte ut att vara några problem med laddningen under färd. Ska se vad spänningen ligger på imorgon och testa vidare i samband med lite kortare körsträckor.

Kan det vara så att startmotorn drar så mycket ström att man måste köra ett antal mil för att återställa laddningen? Oftast kör jag ca 5-20 km åt gången, samt längre sträckor någon gång i månaden.
av Silverminken
Fler mätningar idag....
17 timmar efter långkörningen hade spänningen sjunkit till 12.61 V (jmf med 12.78 V en 1 timme efter långkörningen). Kallstartade och körde 5 km, mätte spänningen till 12.62 efter en kvart. Körde därefter två enkilometerssträckor, och sedan 13 mil med navigator och fm-sändare inkopplade hela vägen. En timme efter ankomst låg spänningen på 12.65 V, och efter 4 timmar på 12.61 V.

På vägen tillbaka körde jag 3 mil, och mätte efter en timme spänningen till 12.63 V, och körde sedan 9 mil och mätte efter två timmar spänningen till 12.63 V igen. Under dessa sträckor hade jag inga apparater inkopplade i 12 V-uttagen.

Baserat på dagens mätningar verkar det inte spela någon roll för laddningen om jag kör 5 km eller ca 10 mil... Tycker inte att spänningstappet verkar alarmerande. Kom att tänka på att det var någon vecka sedan bakdörren krånglade vid låsning, kanske är det låskistan som krånglar emellanåt och då drar ur batteriet. Får fortsätta mätandet och se om det verkar finnas något samband med låskrånglet.
Användarvisningsbild
av gooose
Har haft ett par bilar med ditt symptom
i dessa fall vart det Generatorn som efter en viss sträcka fick för sig att suga ur batteriet

körde bilen ca 0,8-1,2 il inget problem ,Hade bilen en vecka körde div ärenden med bilen under veckan inga problem sedan på fredagen så hämtade kund bilen körde hem ca 2,5 mil lördag morgon bilen död

Han laddade batteriet körde några kort svängar på söndag inga problem
På söndag em ställde han ut bilen till mig och när jag kom på Måndag vart batteriet tomt

Detta upprepades ca 3 veckor bilen vart helt ok när den var hos mig jag hade tom kopplat in mät instrument på bilen så att jag kunde följa ev förbrukning utan att öppna bilen
en dag så tog jag bilen hem ca 4 mil när jag kom hem så kollade jag dom inkopplade instrumenten värden Ok Fortsatte under kvällen att kika till mätarn och helt plötsligt efter ca 1,5 timma så drog bilen ca 4 A
Jag ryckte div säkringar utan någon effekt tills jag släppte +kabeln vid VF fjäderben då blev värdena ok
Så jag lossade + matningen på generatorn och då blev det ok igen den fick stå med kabeln lös under natten Dagen efter på jobbet så upprepades detta så efter generator byte vart bilen OK

Mao så något hände något ev me dioderna under avsvalningsfasen på generatorn

Väldigt långsökt men med facit i hand ett enkelt fel

//Gooose
av Silverminken
Hade hoppats att det vore något enklare/billigare problem att åtgärda än generatorn, men det låter ju inte helt osannolikt att det skulle vara den som spökar... Ska testa att koppla bort plusmatningen på den och se om det gör någon skillnad. Tack för tipset!

Idag hade jag för övrigt 12.55 V på batteriet när bilen hade stått 15 timmar. Då körde jag ändå totalt 26 mil igår och avslutade med en 9-milssträcka...
Användarvisningsbild
av Vojje
En generator som suger ut batteriet lite då och då helt slumpmässigt.
Ibland är det riktigt spännande att vara bilägare. Eller kanske inte :shock: .

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]