Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Jag har börjat fundera om problemet kanske ligger i någon kontakt. Ska riva isär varenda kontakt/relä under huven och spraya elektronikrengöring till att börja med, innan jag byter ut något. Sist bilen jävlades var när det kom ett ton med blötsnö. Nu har det varit stadiga minusgrader ett tag och då har bilen funkat perfekt. Jävla skumt alltså... Det är så skönt när t.ex en vevstake kommer ut genom blocket. Då vet man fan iallafall vad man ska byta ut :)
Användarvisningsbild
av RaptorX
Fördelarlocket helt och fint?
av JT855
Vad man kan se så verkar det då okej. Har haft funderingar på att byta locket men samtidigt så är nog vevaxelgivaren mer trolig då bilen inte luktar bensin då den vägrar starta. Petsson förklarade här tidigare att när vevaxelgivaren ger upp så fattar inte bilen att motorn går runt och ger därför heller inget bränsle. Om fördelarlocket är sprucket och tar in fukt eller liknande borde man få bränsle och nån avgasknall iallafall tycker man... Väntar på att bilen ska börja rackla igen, så jag till att börja med kan kolla om bränslepumpen går i dom lägen den vägrar starta. Gör den inte det så blir det nog att gänga upp ett stift och kolla gnista. Är tändningen också borta är det nog bara att byta vevaxelgivaren och hoppas på det bästa. Men tack för alla tips ändå!
av sm1nvx
Bilen är en 850, B5252S, 1994 års modell. Instrumentet byttes 2010 för att få en färddator.
Jag har också felkod 231 i sockel A7. Är det någon som vet vad denna betyder? Jag hade också felkod 122 i A7, får väl byta termostat. Tempmätaren står kl 3, men jag tycker det tar lite för lång tid att komma upp i normaltemp.
av JT855
Nu har bilfan dött helt.

Dessa felkoder får jag tillbaka på nytt.

1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

Är kamaxelgivaren samma som varvtalsgivaren?

Blir att byta kamaxelgivare och motortempgivare nu till att börja med. Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
av Alfredo
JT855 skrev:Nu har bilfan dött helt.

Dessa felkoder får jag tillbaka på nytt.

1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
3-2-4 Kamaxelgivarsignal saknas sporadiskt

Är kamaxelgivaren samma som varvtalsgivaren?

Blir att byta kamaxelgivare och motortempgivare nu till att börja med. Återkommer med resultat.
Värmegivaren kanske kass, kan ställa till med problem
Kamaxelgivare och varvtalsgivare är nog inte samma sak, vartalsgivare kallas nog ibland för vevaxelgivare
Har för mig att kamaxelgivaren är förhållandevis dyr
av JT855
Självklart är det ju så Alfredo :) Jag som blandade ihop det. Nåväl, har tidigare haft felkod på vevaxelgivaren så jag byter den också. Nu beställer jag allt på en gång som jag har felkod på. Orkar inte bängla med bilen nå mer. Kamaxelgivaren tar jag dock begagnad. Nån som vet vilka modeller det passar från? Eller vilka Bosch nummer? 0 232 101020 är det som sitter där nu. Har en med 30 på slutet för 200:- men passar den?
Användarvisningsbild
av Alfredo
JT855 skrev:Självklart är det ju så Alfredo :) Jag som blandade ihop det. Nåväl, har tidigare haft felkod på vevaxelgivaren så jag byter den också. Nu beställer jag allt på en gång som jag har felkod på. Orkar inte bängla med bilen nå mer. Kamaxelgivaren tar jag dock begagnad. Nån som vet vilka modeller det passar från? Eller vilka Bosch nummer? 0 232 101020 är det som sitter där nu. Har en med 30 på slutet för 200:- men passar den?
Kolla på skruvat.se, deras sökregister är bra.
av JT855
Alltså jag hittade inte nånstans där jag kunde söka på något Bosch nr. Dock så hittade jag att kamaxelgivaren dom säljer ska passa till mer eller mindre alla 850. Om jag hittar en från någon bil som finns med i deras lista över vilka modeller deras passar till, så borde den också funka i min bil?

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

EX60

Synd att den måste servas lika mycket som en[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]

Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och välf[…]