Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men då är det ju bara till att kontakat närmsta volvoverkstad?! Det kan ju faktiskt vara fel på skivorna. Dessa skivor kostar ju en smärre förmögenhet men det är ju inte skivorna i sig man betalar för utan rätten att använda dom. Det skulle vara småaktigt om de inte kunde hjäpa dig med nya skivor om dessa uppenbarligen inte fungerar. Du kanske känner någon som har en likadan DVD-navigering och som du kan testa skivorna i? Vill volvoverkstaden att du uppvisar kvitto så borde du ju kunna få det från den du kpte dem av om det nu är så att han/hon råkade köpa del skivor. I och för sig så fattar jag inte varför man inte lämnat tillbaka dem då, men det är en annan femma.

Om du kan testa andra likadana skivor i din bil och testa dina skivor i en annan bil så kan du ju dra lite fler slutsatser ifall det är skivorna eller läsaren det är fel på. :D
hmm..
Förmodar att din skärm åker upp så fort du startat/slår på tändningen.
I detta skede när det blåa är där ska du trycka på "back-enter-back" i snabb takt.
Då kommer du in i den gömda menyn.

När jag bytte min dvd-enhet så sa teknikern att det finns väldigt många olika modeller på dessa dvd-spelare.
Det krävs nog rätt skivor till din spelare.

Men försök komma in i menyn så ser du där ifall bilen har kommunikation med dvd-enheten, om den inte har det så är det fel på den.
Felkod borde du ha, RTI 2100, läs av med en PPC.
av Krumiluren
Såg att du även skrivit på Bilstereo sidan här på forumet ang detta tidigare. Och det verkar som du provat lägga in brända piratkopierade skivor tidigare. Funderar på att om systemet låst sig pga av det eller om du har på något sätt låst uppdateringen som finns på skivorna för du hållit på med det.

Du skrev såhär på den sidan:

Hejsan köpte mig precis en v70n t5 -02 som hade Rti Men skivan är ifrån 02 står det.

Hittade ett inlägg där något skrev detta:

1. Surfa in på tpb och sök på *Volvo RTI*
2. Hämta hem de tre filerna: Volvo RTI - 2010.1 Europe DVD "A+B+C"- MMM/P2001
3. Packa upp dessa
4. Bränn med imgburn på 3st *Verbatim DVD+R DL* skivor (det tar ca 30minuter / skiva)
5. Mata in skiva A och sätt på RTI'n, när den är klar mata in skiva B och sedan C

Provade detta men får det ett att funka.
Funkar det inte i min bil?

Någon som vet vad jag ska ha? kanske någon skiva som är nyare än 02?
på min skiva står det.
Dvd rom, DV-P2001/P28E/P1E-5 org skiva.

Och funderar på om detta skivor du skriver du haft ej varit duallay skivor och din dvd läsare ej klarar av att ta duallay skivor som dom nya skivorna är på. För vad jag fattar då jag sökt på nätet så var en del av 2002 utrustade med dvd-läsare/spelare som ej klarade av duallay skivor så där har du nog felet att din läsare ej klarar av duallay skivor .

Det är bra om man får reda på hela biten av vad som hänt du gjort osv ....annars blir det ju en gisningslek ju....
av Krumiluren
Vad är det du inte förstår.
Enkelt det kan varit fel sorts fil dvd du laddade ner eller kan den som laddat upp gjort något fel och det blev fel och du laddade ner den och stoppade in den i din bil uppdateringen kan varit till någon annan sorts navigator än den du har så du körde in fel eller trasig programvara i din bil så nu fungerar det inte längre med att köra in ny programvara därför låser det sig.
Eller så har du en bil med vanlig dvd läsare för rti inte en som klarar duallay skivor.
Jag personligen skulle aldrig ladda ner något från nätet när det är programvara med i bilden, om det inte var en säker plats en firma som man köpt produkten av men tveksamt då med, inte på tpb som du laddade ner den utan dessutom är det ju förbjudet och sedan kan det ju vara vilket skit som helst det vet du ju inte som kan förstöra mer än göra nytta..... Och nu kan det förstört låst mjukvareuppdateringen........ därför fungerar dom gammla skivorna för du har ju redan den gammla mjukvaran så den klarar dom gammla skivorna men ej dom nya.

Eller så är det som jag googlat fram på tyska sidor att det fanns 2002 läsare som ej klarar duallay som dom nya skivorna är uppbyggda på, utan man får byta ut läsaren och uppdatera programvaran.

Svårt att säga vad det är men något av dessa är min teori har ändå hållit på med bilar i snart 25 år så kan lite men även en som hållit på länge kan ju ha fel.
av Krumiluren
Du skrev att den skiva du brände hette MMM/2001,
Men skivan du hadde satt i från 2002 hette DV-P2001.

Det verkar som om det är så här:

Europe DVD "A+B+C"- MMM/P2001 är en dualay skiva

Dvd rom, DV-P2001/P28E/P1E-5 org skiva. är en vanlig dvd skiva

Så din läsare klarar nog inte duallay skivor.
Verkar vara 2 olika system men båda är dvd baserade.
av Krumiluren
Lycka till, men vet inte vad jag skall tro längre då man surfar runt så finns det ju 1000tals olika svar på dom som haft fel på rti i olika samband ang rti. Och skivorna heter olika och verkar passa lite hur som helst verkar vara en djungel med olika läsare mm.
Så Lycka till nu kan jag inte säga med det är ju en gissningslek vad det kan vara verkar det som.
Enklast vore bara lägga ner detta och köra på en vanlig Garmin GPS typ mycket bättre än volvos rti och billigare att uppdatera såg dom sålde lifetime uppdate till garmin nu för 800-900kr. Det gör jag funkar klockrent och desutom kan man ta med den när man ska ut och gå typ i storstäder för att hitta ju... :D
Ja jag ladda ner och provade dessa skivor men kom upp precis lika dant när jag körde de brända skivorna.
Kan inte läsas.

Så DVD installerade aldrig något.

Jag tror faktiskt mer på att det är något med formaten.
orginal skivan ifrån 2002
Dvd rom, DV-P2001/P28E/P1E-5 org skiva.

Nya skivan
MMM/P2001

?!?
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]