Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag skrivit har jag erfarenhet ner till -24°C utan motorvärmare med Ford Focus. Mina etanolbilar har alltid startat i kyla utan motorvärmare och jag har aldrig blivit stående någon gång. Men ibland har startmotorn fått jobba i ca 5 s innan motorn tänder om det är riktigt kallt. Har kört på etanol sedan 2003 och i början fanns ingen vinterblandning på E85. Då fuskade jag lite själv genom att blanda i 10 liter bensin i full tank E85 bara för att känna mig säker. Men jag tror att har man bara ett tillräckligt friskt batteri som tillåter att startmotorn får jobba några extra sekunder så klarar man vinterkyla med etanolbilar utan problem. Det verkar som kompressionsvärmen hjälper motorn att tända bränslet efter ett tag.

Min 2,5FT är märkbart starkare på etanol än bensin och jag kör på etanol så ofta jag kan. :D
Vojje: Bensin är ju ett sammansatt ämne av en lång rad olika kolvätemolekyler. Däribland några cancerogena. Låt vara att det är små mängder, men dom finns. Även om dom förbränns, så kommer deras restprodukter ut genom avgasröret. Dom flesta fastnar till stor del i katalysatorn, men inte allt. En del slinker igenom.
Etanol är ett tämligen enkelt kolväte, med eget syre. Det ger också avgaser vid förbränning, men dessa avgaser, restprodukter är av en annan sort än med bensin. Dom flesta är vattenlösliga och har väldigt kort varaktighet. Dom bryts ner naturligt. Och jämför man etanol med bensin i giftigthet, så skall man inte glömma att det finns människor som dricker etanol dagligen. Några av dom människorna blir efter omständigheterna förvånansvärt äldre. Den som tar sig för att dricka bensin gör det nog bara en gång i livet.
Sedan har vi frågan om koldioxidbalansen som är en stor fråga. Etanol framställs ur växter genom jäsning. Den koldioxid som fanns bundet i växterna övergår i bränslet och kommer ut ur avgasröret. Samma mängd koldioxid, inte nödvändigtvis exakt samma molekyler, återgår till växtriket genom fotosyntesen, (sökbart ord). Det är för övrigt en av hörnstenarna för livet på jorden. Men vi tillför i huvudsak inte mer koldioxid till naturen (jorden) än vad som finns där från början om vi kör på biobränslen.
Det är inte förhållandet med fossila petroleumprodukter, bensin, diesel och naturgas. Där är varje molekyl som kommer ut av förbränning ett tillskott till den redan befintliga koldioxidmängden.
Sedan finns det en lång rad politiska/ekonomiska aspekter på detta och då kommer vi in på en ännu större fråga, där bl.a krig/fred, mänskilga rättigheter och demokrati ingår. Det kan vi hålla utanför den här tråden.

Sammanfattning: Etanol ger kortvariga och lätt nedbrytbara restprodukter. Bensin ger stabila, långlivade och komplicerade, i många fall rent giftiga nedbrytningsprodukter. Etanol ger inget nettoöverskott av koldioxid.
Rådlös skrev: Och jämför man etanol med bensin i giftigthet, så skall man inte glömma att det finns människor som dricker etanol dagligen. Några av dom människorna blir efter omständigheterna förvånansvärt äldre. Den som tar sig för att dricka bensin gör det nog bara en gång i livet..
Hahaha denna var faktiskt bra :)
Kortare serviceintervaller är det väl alltid på en Volvo har jag för mig, vissa bilar känner av vad du kör på och har olika serviceintervall. Och anledningen är att om man kör många korta turer när bilen är kall så kan det samlas ganska mycket etanol i oljan.

Det är inte att den drar mer olja, utan att den kan bli utblandad. Detta sker som sagt bara om man kör i princip bara korta kallstartsturer. Etanolen måste bli varmare för att dunsta, och kör man längre turer så att motorn blir ordentligt varm så samlas ingen etanol i oljan. Även bensin samlas i oljan, men den dunstar snabbare än etanolen så det blir aldrig något problem.

Både bensin och etanol som dunstar från oljan tas om hand och förbränns tack vare vevhusventilationen, det som dunstar leds in i insuget och hamnar därmed i cylindrarna som vanligt bränsle.
volvobrasse skrev:Nu hörde jag också något om att bilen drar betydligt mer olja av att köra på ethanol? Stämmer detta? Ska man se till att ha kortare serviceintervaller?
Den drar inte mer olja, som sagt, utan du måste för att följa serviceschemat byta olja vid halva serviceintervallen på en flexifuelbil. Detta oavsett vad du kör på för bränsle. Men det behöver inte betyda ökade kostnader. Jag har en flexifuel. Vid 1.000 mil gjordes en oljebytesservice för 995:-. Bilen var då 7 månader gammal. Vid 2.000 mil gjordes en service för 2243:-, bilen var då 18 månader. Nu när bilen gått 3.000 mil gjordes ett oljebytesservice för 995:-, bilen är två år. Service kostnad på 3.000 mil och två år blev 995+2243+995:- = 4,233:-. Om bilen inte varit en flexifuel utan en bensinbil hade servicekostnaden blivit 2.243:- vid ett år och 2.243:- vid två år = 4.486.
Intressant läsning, jag har nämligen anledning att sedan 10 år följa med på SAABsidan och där har man haft problem med etanol. Etanolen tillsätts tydligen med något ämne, som ger en avlagring på spridarna efter ett tag. Detta medför ryckig gång. Avlagringar löses dock av bensin och den allmänna rekomendation är att tanka bensin var 5-6 gång sisådär.
s6025t skrev:Bensinbilarna har nått som heter anpassad service om de körs mindre än halva serviceintervallet/år det är en service utan kupéluftfilter det blir samma kostnad på dom som en flexifuelbil
En anpassad service (utan kupefilter) kostar betydligt mer än en oljebytesservice. Dessutom hade det inte varit aktuellt i mitt fall eftersom min bil rullat c:a 1.500 mil när den var ett år. Så mitt räkneexempel stämmer. Hade jag haft en bensinbil hade jag behövt göra en Basservice per år.
Eduard skrev:Intressant läsning, jag har nämligen anledning att sedan 10 år följa med på SAABsidan och där har man haft problem med etanol. Etanolen tillsätts tydligen med något ämne, som ger en avlagring på spridarna efter ett tag. Detta medför ryckig gång. Avlagringar löses dock av bensin och den allmänna rekomendation är att tanka bensin var 5-6 gång sisådär.
Märkligt att jag inte drabbats av det jag som aldrig har tankat annat än etanol. Det du pratar om var väl för något år sedan som det förekom etanol i en begränsad region som innehöll för hög svavelhalt. men det löste de fort.
Nej, jag menar inte de regionala problemen, som jag tror var i Sthlmstrakten, utan detta skulle vara ett mera generellt problem. Därför är det en intressant läsning att ingen Volvoägare anmäler problem med etanol. Olika underleverantör av spridare kanske?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]