Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
1) Kan också vara att åkaren vill köra själv och inte ha anställda. Han kanske vill byta karriär och bli budbilschaffis istället. Vi har ingen aning förrän vi ringer och frågar.
2) Finns inget som säger att en bil som gått 24000 mil och som servats utöver ordinarie serviceintervall för privatpersoner får fler reparationer under en normal ägandeperiod på kanske 3 år. Taxibilar går ofta 40-50000 mil innan växellådan exempelvis behöver bytas. Det får man veta när man pratar med taxichaufförer eller kört taxi själv. Som KKR har gjort.
Användarvisningsbild
av SvenB
SlimShady skrev: 1. Bilen är inte längre taxi. Varför? Det var lönsamt att köpa en ny.
2. Varför är det lönsamt att köpa en ny? Mindre reparationer.
3. Stämmer detta? Troligtvis, men jag kan inte veta säkert för jag äger inte bilen. Men i de flesta fall är det så här och därför skriver jag det.
4. Varför skriver jag det? För att påpeka det negativa med en del bilköp, önskar att folk gjorde så mot mig när jag frågade för massa år sedan. Gick på en del nitar men har lärt mig av det.
Andreas var före mig, han postade medan jag skrev. Jag har erfarenhet av taxibilar, i synnerhet Volvotaxi. Och kan nog tänka mig varför den säljs.

1. Bilen har inte varit taxi sen den var ny, endast en kort tid. Kanske en bil som köptes för att ersätta en inlöst bil i väntan på att ny bil leverarats.
Minskning av "kostymen".

2. En ny bil har garantier och Vagnskadegaranti. Vet du vad vagnskadeförsäkring kostar på en taxi, nej trodde det.

En Volvotaxis tekniska livslängd ligger på över 36.000 mil enligt min erfarenhet. Det är ofta det jag skrev om Garanti och Vagnskadeförsäkring som brukade avgöra när jag bytte bil. Det var efter tre år. Du skall veta att du kanske inte är ensammen i din uppfattning, men jag har aldrig haft svårt att få mina tidigare taxi sålda. Snarare så att det blev tjatigt när uppköparna stod i kö.
Användarvisningsbild
av SvenB
ak84 skrev:Borde kanske åka och titta på den. Hur är serviceintervallet på 2,5FT motorn?
3.000 mil med ett mellanoljebyte mitt emellan.
av SlimShady
KKR skrev: Andreas var före mig, han postade medan jag skrev. Jag har erfarenhet av taxibilar, i synnerhet Volvotaxi. Och kan nog tänka mig varför den säljs.

1. Bilen har inte varit taxi sen den var ny, endast en kort tid. Kanske en bil som köptes för att ersätta en inlöst bil i väntan på att ny bil leverarats.
Minskning av "kostymen".

2. En ny bil har garantier och Vagnskadegaranti. Vet du vad vagnskadeförsäkring kostar på en taxi, nej trodde det.

En Volvotaxis tekniska livslängd ligger på över 36.000 mil enligt min erfarenhet. Det är ofta det jag skrev om Garanti och Vagnskadeförsäkring som brukade avgöra när jag bytte bil. Det var efter tre år. Du skall veta att du kanske inte är ensammen i din uppfattning, men jag har aldrig haft svårt att få mina tidigare taxi sålda. Snarare så att det blev tjatigt när uppköparna stod i kö.
I ärlighetens namn kollade jag ej så noga på annonsen, förutsatte att alla milen bilen gjort var som taxi. Aja, lärde man sig lite nytt, men skulle för den del aldrig köpa en gammal taxi. :wink: Sen är man lite pedant av sig, vill inte att bilen ska ha körts av en som ser bilen som en vinstmaskin utan känsla för den. Finns fortfarande argument för att inte köpa taxi som jag ser som starkare än de ni räknar upp. Det är ju en personlig fråga vilket jag skrev i mitt första inlägg.
av SlimShady
andreas_lofgren skrev:1) Kan också vara att åkaren vill köra själv och inte ha anställda. Han kanske vill byta karriär och bli budbilschaffis istället. Vi har ingen aning förrän vi ringer och frågar.
2) Finns inget som säger att en bil som gått 24000 mil och som servats utöver ordinarie serviceintervall för privatpersoner får fler reparationer under en normal ägandeperiod på kanske 3 år. Taxibilar går ofta 40-50000 mil innan växellådan exempelvis behöver bytas. Det får man veta när man pratar med taxichaufförer eller kört taxi själv. Som KKR har gjort.
Läst en del om just detta och automaten verkar vara slut vid 30 000 beroende på körning.

I övrigt, eftersom spekulanten inte frågat säljaren något överhuvudtaget, kan man inte säga annat än generella påståenden.
Användarvisningsbild
av Gurra82
ak84 skrev:Ingen mer som har något att säga om detta köp?
Klart att du kan titta på den, den är garanterat mer servad enligt bok än någon privat garage servad bil (med samma miltal) som tror att han är bäst på volvo, klart du kan köpa den om den är i bra skick
Användarvisningsbild
av SvenB
SlimShady skrev: Läst en del om just detta och automaten verkar vara slut vid 30 000 beroende på körning.
Jag säger inget om att automaten kan vara slut vid 30.000 mil. Men det är inte mer frekvent än att Volvo/Bilia vågar ha en förlängd drivlinjegaranti tills bilen är tre år eller 42.000 mil (det som först inträffar) om taxiägaren tecknar serviceavtal. Så jag vidhåller att tekniska livslängden är mer än 24.000 mil.

Nu går jag ut med hunden.
av SlimShady
KKR skrev:
SlimShady skrev: Läst en del om just detta och automaten verkar vara slut vid 30 000 beroende på körning.
Jag säger inget om att automaten kan vara slut vid 30.000 mil. Men det är inte mer frekvent än att Volvo/Bilia vågar ha en förlängd drivlinjegaranti tills bilen är tre år eller 42.000 mil (det som först inträffar) om taxiägaren tecknar serviceavtal. Så jag vidhåller att tekniska livslängden är mer än 24.000 mil.

Nu går jag ut med hunden.
Men nu tecknar inte näste privatägare samma serviceavtal och kan därför stå med ett dyrt lådbyte. Säkerligen går det att köra många mer mil än 30k, betvivlar inte det eller din erfarenhet, men jag tycker man ska vara vaksam med gamla taxibilar.

Gör så du! :-)-)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Hur är det med förarsätet? Blir inte det nedsuttet när det sitter någon i det i 10 mån i sträck?
På de inderningsbilder som jag tycker mig ha sett på fd taxi så ser förarsätet alltid ganska slitet ut...
Jag kan tänka mig både i banor av att taxibilar, liksom gamla polisbilar, är ganska hårt körda, och trots pedantisk vård kan behöva mer reparationer än en kortsträckekörd privatbil, men jag är ingen expert.
Dessutom är det i alla fall i sthlm så att taxis även ofta är krockade både en och två gånger och däremellan reparerade till skadans osynlighet. Hur är det då med bälten och krockkuddar? Kommer den inte knirka och knaka mer än en okrockad bil?
av Mwi
SlimShady skrev: Sen är man lite pedant av sig, vill inte att bilen ska ha körts av en som ser bilen som en vinstmaskin utan känsla för den.
Om man skall köra in pengar så måste man sköta service så att inte bilen stannar för då kör man inte in pengar så en taxi bör vara ganska välvårdad/servad. En trasig automat behöver inte bli så dyrt Jönköpings Bildemontering har mycket nyare Volvo delar till en rimlig peng :D Kan däremot tänka att det finns "udda" slitagedelar exempelvis förarstol, gångjärn.

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]