Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fråga man kan ställa sig är, om man har High Performance multimedia 7'' i en V60. Skulle det bli någon skillnad på ljudkvalitet om man byter ut orginal högtalarelementen i dörrarna till bättre högtalare, tex JL-audio grejer (c2-400x etc.).
Eller måste man lägga till ett slutsteg, andra basar osv. också?
HP-stereon står specad som 4x40 watt om jag inte minns fel, räcker det till att driva sådana högtalare på ett bra sätt?

/R
ricopet skrev:En fråga man kan ställa sig är, om man har High Performance multimedia 7'' i en V60. Skulle det bli någon skillnad på ljudkvalitet om man byter ut orginal högtalarelementen i dörrarna till bättre högtalare, tex JL-audio grejer (c2-400x etc.).
Eller måste man lägga till ett slutsteg, andra basar osv. också?
HP-stereon står specad som 4x40 watt om jag inte minns fel, räcker det till att driva sådana högtalare på ett bra sätt?

/R
Min erfarenhet är att det blir inget bra att uppgradera endast enstaka komponenter i stereokedjan.
Grejerna som sitter monterat i bilen är anpassade för att spela med varandra oavsett om man själv tycker det låter bra eller dåligt.
Att byta till bättre/dyrare icke-orginalgrejer kan få det att t.o.m låta sämre än det gjorde innan.

Så om du funderar på att byta element så bör du dessutom byta slutsteg och då välja ett som är anpassat att spela med
de högtalare du stoppar dit.

Vidare så behöver du fundera på om dina nya högtalare spelar som bäst i de "lådor" som orginalhögtalarna sitter.
Det kan var så att utbyteshögtalarna kräver större/mindre låda eller spelar bäst i portad låda osv osv.
Spelar de starkare och kanske djupare i register än orginal så kan extra dämpning av dörrsidor m.m behöva tilläggsdämpas
för att det inte ska börja skramla.

Ta reda på vad det är för ljudförbättring du är ute efter innan du börjar riva bilen.
Är det en anläggning med "finare" ljud dvs ett mer Hi-Fi betonat ljud där framförallt mellan- och diskantregistren är av vikt
eller är det en grymt "dunka-dunka" som efterlyses. Det krävs helt olika uppgraderingar i det ena eller det andra fallet.

Om du inte är mycket van att bygga bilstereo så skulle jag rekommendera att du vänder dig till någon som är van att
montera i nya bilar och beskriver dina önskemål och ber dem lämna förslag på lösningar och en prislapp.
Nästa elbil från Volvo?

Zeekr går upp till 900V på många[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]