Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogg48
uffe_hudik skrev:
rudarmy skrev:
där spänner man vajern,, inte justerar handbromsen..
same shit different name...
Byt bromsklossarna bak. Det är det första du skulle ha gjort
oj, men det måste han väl ha kollat först av allt el??

mvh bengt

En jäkla skillnad,, spänner du vajern så att handbromsen tar så kan du sätta den automatiska justeringen ur spel,,
Vad är en jäkla skillnad ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det stämmer att det är automatisk justering.
Kanske låter lite konstigt men jag tror att det är så att du spänner en wire som sedan förgrenar sig till två olika (en till varje ok). Justeringen är kanske för att man då ska få lika bromsverkan vänster och höger.
av rogg48
nej det funkar fan inet ...har bytt båda oken köpt på skruvat bytt bromsbelägg, ena wire,,då den var dåligt

handbroms går tillhelt tillbaka och går helt fullt upp till klacken.....men det är precis som det inte tar ändå....ytterst lite bromsverkan

har även justerat justervajerr till den inte slackar och tills inte handbroms mekaninsm ändrar sig på oken..

ändå funkar det inte...va fan ska jag göra
av rogg48
Ja...nu visar det sig att det var fel OK. köpte på skruvat där de uppger att de ska passa till min bil.
Men det verkar som om axeln inuti oket (till handbroms)i deras OK verkar vara för kort så det nyper inte till tillräckligt
Det var OK med utanpåliggande fjädrar för handbroms , som jag tyckte var perfekt.
Men nu var jag på biltema o köpte andra som det inte var fjäder på, och se de verkar funka mycket bättre..( åh biltema som alla klagar över)

Får nu reklamera Oken hos skruvat...så för faen se upp om ni köper Ok där
av rogg48
rudarmy skrev:ok på biltema funkar alldeles utmärkt! gött att det löste sig

mvh bengt
nja vet inte ,har inte besiktat,,ska göras i morgon...men jag är fortfarande inte helt säker....men jag vet att biltema oken funkar bättre än skruvats som inte tog något
av rogg48
Så där ja ...Nu gick det igenom.

Men det va ett jäkla bök. Bytte båda *bromsoken (biltemas) båda vajrarna, ny belägg. (*bytte ok 2 gng)

Var inte helt bra ändå så jag blev osäker, var ute nu i morse innan besiktning, hissade upp bilen, trampade på fotbromsen några gånger, skruvade lite till på justermutter, gick ut å kände på hjulen så jag kunde snurra runt dem för hand, de låg precis på (men snurrade för hand). Drog sedan några gånger i handbroms spaken och helt plötsligt så tyckte jag att den tog bättre och i början, chansade och åkte in...mätte ca 17-18%.

Men besiktningen har nog kostat 1500kr denna omgång från första besiktning.
Men som sagt se upp med Skruvat deras Ok funkar inte, i alla fall inte för att få tillräcklig handbroms

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]