Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kör ni ?:-/

Jag har aldrig någonsin behövt koppla ur DSTC, trots 6 vintrar med friktionsdäck och 2-tons hästsläp i djupsnö och is eller vått gräs/lera, eller 2,2-ton båt bakom på sjösättningsramper som är hala av grönt sjögräs och rullgrus. Kör ni andra däck?

På FWD därmot kunde man ju dock behöva göra det ibland för det spann så lätt att motorn ströps för hårt.

För övrigt kan jag säga att det är grym skillnad på DSTC på Volvon och sambons BMW, På Volvon börjar det spinna, efter ett tag går DSTC in och "stänger av motorn", så slutar det spinna och så börjar det om.

På BMWn är antispinnen hypersnabb och regerar så snabbt att man kan dra fullgas och så portionerar systemet ut kraften precis så det accar max och ligger på gränsen till hjulspinn hela tiden
Användarvisningsbild
av AWWD
apersson850 skrev:OK, så det är så man skonar en bil... :shock:
OK, håller med om att exemplet inte var det bästa (YouTube). :wink: En tung Toyota-jeep i ett surhål modell "inte-aktuellt-för-XC70" och säkert en ganska grov stropp (kanske 3") gör att det ser våldsamt ut. Men samma ryck med en stum stropp eller wire hade antingen dragit sönder stroppen eller infästningarna.

Mina erfarenheter med "vanliga" bilar, snö och en 2" stropp är betydligt beskedligare. En granne jag drog ur en driva var helt lyrisk och beskrev hur han liksom "sögs" ur snön.

/awwd
av Maccie
@Momentum:

Fast det var inte mycket till terrängbana...

Förutom möjligen det gyttjiga partiet i mitten av filmen har jag många gånger kört på motsvarande vägar med vanliga framhjulsdrivna bilar (inte då skrotbilar, utan sådana som jag ändå är lite rädd om) och klarat det utmärkt.

Hoppas verkligen att min nya XC70 klarar betydligt mer än så!
Användarvisningsbild
av Momentum
Maccie skrev:@Momentum:

Fast det var inte mycket till terrängbana...

Förutom möjligen det gyttjiga partiet i mitten av filmen har jag många gånger kört på motsvarande vägar med vanliga framhjulsdrivna bilar (inte då skrotbilar, utan sådana som jag ändå är lite rädd om) och klarat det utmärkt.

Hoppas verkligen att min nya XC70 klarar betydligt mer än så!
Nä jag håller med att det inte är så mycket till terrängbana - men gegga delen var nog en missbedömning av banläggaren
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Hur kör ni ?:-/
Det beror på. När jag vill testa om det går att komma fram kör jag förstås tills det stannar. Det är då jag funderar på om det finns något att göra som hade gjort det möjligt att komma lite längre.

När jag har kört vanligt, så att säga, alltså med förhoppningen att kunna komma fram, då har jag inte heller kopplat ur DSTC. Inte än. Det jag är nyfiken på är om det finns någon regel jag kan anamma, så att jag kan ha det i rätt läge innan jag ger mig på någon passage där man bara får en chans, och om man inte gör rätt från början vill det till att ha bra skor...
Användarvisningsbild
av apersson850
Maccie skrev:Förutom möjligen det gyttjiga partiet i mitten av filmen har jag många gånger kört på motsvarande vägar med vanliga framhjulsdrivna bilar (inte då skrotbilar, utan sådana som jag ändå är lite rädd om) och klarat det utmärkt.
Ska man visa en bilmodell för den samlade presskåren är det förstås lämpligt om man fixar till en bana som den provkörande flocken kan känna att de klarade av. De kommer då att tycka att det var en utmärkt bil.
Användarvisningsbild
av gooose
apersson850 skrev:VolvoB20 skrev:Hur kör ni ?:-/
Jag har en förhållandes vis rätt brant backe med en del svängar i och det slår aldrig fel har jag släpet kopplat får jag alltid möte i backen på vintern när jag då skall i gång så har jag oftast kört ut i snödrivan så att mötande bil kommit förbi
Då med 3 hjul utanför "vägen" (bil+Släpets högra hjul) så har jag 1 gång fastnat så jag kopplar ur DSTC varje gång
Kanske inte behövs men jag har bara fastnat 1 gång och det vart den första

Om du fastnar i en snöig backe med 4 hjulsdrift + släp kopplat så räcker det inte med en "vanlig" bil för att komma loss så att säga
Vis av egen dumhet ;-//

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kave
Ryckstropp verkar ju vara riktigt smart. Jag har dragit loss ett antal bilar vintertid, ex 960 och BMW som inte kommer loss från plan mark för lite snö.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]