Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Nexus skrev:Splinesen på knuten går genon motsvarande "splines hål" i navet. Vridningen i det glappet mellan splinesen gör att det klickar anser jag..
Knarrar det så är det när ytan som nu fettas in bakom lagret rör sej nån tiondel innan torsionsvridningen på tappen (splinesade delen) rör sej.
Klickar det så är det precis som du säger, splinesen är lite lite glappa så drivknuten rör sej innan lagret rör sej.
av *pettson*
jensa30 skrev:Ja jag kanske är dum i huvet!!!
Hehe, för just nu fattar jag ingenting!
Vet inte nånting om sinnestillstånd, men du är iallafall inte blind?
Du ser att du har splines och att i ändan på dom är en grov gänga?
Förhoppningsvis vet du att där sitter en rejäl mutter som dessutom är draget med ett rejält moment.
I andra ändan, alltså motstående ända på drivknuten är en stålkant. Muttern dras i riktning mot stålkanten när den dras åt.
Summa summarum, lagret kläms mellan muttern och stålkanten. Kan splinesen röra sej i längsriktningen ? Svaret är NEJ.
Även modellerna där en skruv används istället för muttern är upplagda med samma ide, men där håller inte skruven ihop lagret utan håller endast fast knuten inne i lagret. Skulle dock nåt hända så lagret separerar så håller skruven ihop det hela.
Hej igen killar
Har nu efter oerationen fått tillbaka ljudet fast nu låter det mer, Biltema Lithiumfetter var kanske inte så bra!
Men till en annan fråga, kan man ta vilken lång bult som helst eller måste det vara en sk sträckbult???
Var inne på Volvo här i Alingsås och han sa det fanns nån annan bult som dom hade tagit fram med nåt gummi på, nån som testat någon sådan???
Dom hade tagit fram den till XC 90 sa an till mig!
Dock 195 kr st, liiite dyrt!

Mvh Jens J
Gjorde om jobbet och använde biltemas lithiumfett på sprayburkm, men det låter fortfarande. Har även bytt länkarmar pga glapp i spindelleden, men fortfarande samma oljud. Jag såg på farsans S80 att han hade nån gummigrej som satt på drivknuten mot lagret, vad har den för funktion?
av *pettson*
Det är ett dammskydd. Ska du nu ha bort ljudet helt och hållet, samt att fettet inte hjälper, och du är helt säker på att det är mellan knut och drivaxel så finns inget annat att göra än att fylla splinesen med grönt aneroblim. Det kommer att bli helt tyst och du kommer få ett helvete att lossa det igen om det nånsin kommer att behövas.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?