Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Silikongummi innehåller ofta ättiksyra. Inte alla sorter, men dom som luktar starkt. Det är rent förkastligt att använda i elsammanhang. Syran fräter på metaller. Strömvandringen i kablar och kontakter kan "ta fel väg" om det finns frätande syra. Den löser upp metallen som kan börja "vandra" över till närmaste kontakt med motsatt polaritet. Det blir alltså en galvanisk process där joner (laddade metallpartiklar) flyttar sig hela tiden och skapar kortslutning. Jämför med galvanisering eller ett bilbatteri.
Smältlim är också förkastligt. Värmen från limmet kan ju lätt skada isoleringen på kablarna.
Skall man använda någon sorts fyllnads eller tätningsmedel så är t.ex Sikaflex bättre. Det innehåller inte några syror. Det är vanligtvis svart, men jag tror det förekommer i andra färger.
Vulktejp skulle också kunna fungera i vissa fall. Det är en sorts gummitejp som kladdar, vulkar ihop med sig själv om det är bara ytor mot varandra. På en rulle är det ett plastlager mellan varven.
Jag rekomenderar vaselin före fett.
Hålla bort fukt är det nog ingen skillnad, men jag bökar hellre med vaselin, än smörjfett.
Speciellt om man ska in igen nån gång...

Grafitfett bör nog speciellt undvikas, då det kanske kan vara lite ledande.
Jag får tacka för tipsen. Men jag undrar allt vad det var jag pillade bort från kontakten. Massan som satt där verkar ha varit original som satts dit vid leverans. Någon möjlighet att få fast något lock verkar inte ha funnits så massan som satt där var nog originalskyddet.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Jag vill bara återkoppla och berät[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]