Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nebula
Hej! Har en fråga om någon vill svara i denna tråd.
Jag har en S60 02. Skall ta lös lister runt om. Kan jag använda fiskelina å.såga igenom klistret? Är det bara å dra lös den rakt ut sen?

Tacksam för svar
av s60titanium
Fiskelina har jag hört ska vara en bra metod. Jag har dock inte plockat av listerna själv för det har inte blivit av ... Men värm upp klistret med värmepistol först, men var försiktig såklart så att du inte kommer för nära med värmen. De där listerna blir lätt krokiga så man ska nog dra långsamt och försiktigt. Varför kunde inte Volvo bara gjort dörrlister i samma material och fästen som frontlisterna ... Clips och hårdplast istället för dubbelhäftande tejp och något gummiaktigt material :(
Någon som köpt nya lister på Volvo och vet vad det kostar? Både 01-04 och 05- tänker jag då.
av Matjen
Jag har en V70n 2005 och ska ta lös den övre dekorlisten på förardörren då det uppkommit blåsor i lacken där listen sitter. Listen sitter med dubbelhäftande tejp, men är det bara vanliga styrningar bakom som håller listen på plats så det bara är att dra lös listen, eller måste man lossa dessa från baksidan på något sätt?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nu har jag föregångaren V70 classic, på den har listen två styrpinnar som går in genom hål i plåten. Syftet är bara att styra listen till rätt position vid monteringen, den dubbelhäftande tejpen står för fixeringen. 850 hade en rad med nyckelhålsformade hål och T-formade plastpinnar på listen. Alla dessa hål var utmärkt grogrund för rostangrepp.. Det blir tyvärr rost även runt de två styrhålen på efterföljaren om tejpen lossar lite så att fukt och smuts kommer in :oops:
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]