Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dst02 skrev:
Suomela skrev:
dst02 skrev:ja driven e inget för gasglada!
Deras siffra om 0.45 i snitt har Jag tappat hoppet om att klara nu, tycker den alltid hamnar på 0.52-0.55 vid varje tankning oavsett väder,vind och körning.
Stäng av AC:n, kör max 90km\h, jag fick ner förbrukningen till 0,43 på 20mils körning, dessutom på vinterdäck. och 2 vuxna.
Å fan, å ingen farthållare heller va?
Givetvis utan :)
I senaste tidningen för Porscheägare kan man läsa en artikel om hur man kör snålt, och inte bara eco driving.

Till exemple: man kan med fördel pendla mellan 80-120 km/h istället för att hålla jämn hastighet. Man sparar mer på att långsamt segla ned i hastighet än man förlorar på att accelerera upp igen.

Hyfsat drygt att ligga bakom en sådan lirare dock :x
Nu har jag kört drygt 4000 mil med S80 DRIVe.
Har tankat 38 gånger med lägsta notering 4,91 och högsta 6,17 mätt vid pump med Preem ACP Diesel.
Snittet ligger på 5,5 l /100km.
Har ytterligare två spartips :roll:

1. Kör inte förrän du har medvind.
2. Kör inte om det regnar, det ger högre rullmotstånd.
sweborn skrev:I senaste tidningen för Porscheägare kan man läsa en artikel om hur man kör snålt, och inte bara eco driving.

Till exemple: man kan med fördel pendla mellan 80-120 km/h istället för att hålla jämn hastighet. Man sparar mer på att långsamt segla ned i hastighet än man förlorar på att accelerera upp igen.

Hyfsat drygt att ligga bakom en sådan lirare dock :x
Det var så Polackerna gjorde när dom var med å vann tävlingen som de hade med nya Passaten om hur långt man kunde köra på en tank, dom gasade upp i typ 130 och släppte ner till 80 hela vägen enligt ett visst mönster, och det kan, som du säger, vara snålaste sättet.

Men som sagt, kul å köra så!? NOOOOOOOT! :wink:
Låter ju ytterst märkligt. Det går alltid åt energi för att öka på rörelseenergin, och i regel har man inte 100% verkningsgrad när man ska få tillbaks den när farten sjunker igen.
apersson850 skrev:Låter ju ytterst märkligt. Det går alltid åt energi för att öka på rörelseenergin, och i regel har man inte 100% verkningsgrad när man ska få tillbaks den när farten sjunker igen.
egentligen inte konstigare än att det drar mindre att i en uppförsbacke låta farten minska.

När man snålar på gasen så pass mycket att bilen tappar fart så är det näst intill motorbroms. Diesel dra ju där 0 typ. från 130 ner till 80 tar ju ett litet tag med denna metod. Att jämföra med att accelerera upp tillbaks till 130 på normalt vis vilket går fort och inte behöver dra mycket med dieselvrid.

Inga av de saker man kan göra med en bil som drar mindre är särskilt bekväma eller roliga :)

Drive v70 verkar inte särskilt rolig över huvudtaget, annat än när man ser på sin totala kostnad för bilägande. Då verkar den äga. I alla fall i mina teoretiska kalkyler :)

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]