Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
dempa

Du får hemsk gärna tipsa mig rätt personer i Sjöbo eller närheten :)
av semmelman
Är inte kunnig om ac alls, min ac har gradvis långsamt blivit sämre och funkar nu knappt alls, -01, gått 17 000 mil, kan va läckage efter så många år och bara att fylla på?
av xxargs
Det kan räcka med en påfyllning efter så många år, då en AC kan läcka 20 -50 gram per år - som efter 10 år blir 200-500 gram och en sådan förlust märks definitivt på AC:ns prestanda. Dock en firma med kvitto måste enligt lag alltid kontrollera för läckor innan de får fylla på, och det kostar en del tid för detta vilket gör att även en 'enkel fyllning' kostar en slant.
av kamilenski
Ring o kolla med traktens bilhandlare. De kan fixa det ;)
av semmelman
Tack!
Fast det var konstigt, idag så funkade acen en trekvart innan den la av, kan det va så när det är på gränsen? Innan hade bilen stått i garaget men då när den sluta funka direkt hade bilen stått varmt i solen, det gjorde kanske skillnad. Får uppsöka hjälp tror jag.
av kamilenski
semmelmawn skrev:Tack!
Fast det var konstigt, idag så funkade acen en trekvart innan den la av, kan det va så när det är på gränsen? Innan hade bilen stått i garaget men då när den sluta funka direkt hade bilen stått varmt i solen, det gjorde kanske skillnad. Får uppsöka hjälp tror jag.

Du har för lite gas. Det finns en tryckavkännare. Är det för lite gas, startas kompressorn ej. Är det på gränsen, kommer AC funger då och då och sen lägga av för gott.
av SubMarine
semmelman skrev:Tack!
Om den gav bra kyla dessa 45 minuter så kan det mycket väl vara spelet i kompressorns magnetkoppling som är för stort. När det blir varmt runt spelet så fungerar det sämre, vilket styrker att den fungerade när bilen stått i garaget. Gör en sökning på "schimsning" på forumet så hittar du bra trådar som förklarar hur man åtgärdar detta.
av kamilenski
Skriv gärna hur det gått.
av semmelman
Vet inte om du mena mig kamilenski men jag kan berätta ändå, var hos en bilfirma som kunde fylla på och de försökte men ACen startade aldrig typiskt nog, det har den gjort förut senast igår men inte idag, så de hänvisa mig till en firma som kunde tömma och fylla på från scratch vilket inte de kunde.

På nya firman fråga han lite hur det stod till och så fråga han hur mycket jag ville kosta på och kollade lite med en stor maskin, först stack han ner en träpinne som han förmodligen tryckte på remskivan eller vad det heter så den sparka igång, så kollade maskinen men han var lite fåordig vad den hitta men han gjorde det avgörande som skulle passa bilens skick och min plånbok så han hamrade på den där skivan flera ggr, jag gissar att han gjorde nåt liknande schimsning jag läst om här men på ett litet annat fusksätt. Alla fall så funka kylan sen men jag har inte provåkt så länge men initialt har det aldrig kylt så bra som nu. Dock om jag inte var nöjd med kylan skulle jag återkomma för en större service då han - gissar jag kommer inte ihåg allt - tömmer och fyller på systemet och då blir det dyrare. Tror han sa att han inte kunde fylla på nu eller ens visste hur fullt det var trots den stora maskinen eller så ville han det skulle tas med den större eventuella service... jag förstår liksom bara hälften... men alla fall eftersom kopplingen funka dåligt antog han att det var det som var mitt problem å inte låg gasnivå och det verkar ju nu löst mycket riktigt.

Men alla fall så berätta han om jag ville kosta på kunde han byta kopplingen det var väl den som var kajko och det kostar några tusen men när man gör det vill man gärna byta kompressorn och då är det några tusen till så då är man uppe i kanske en tio lax ungefär sisådär, men det såg han att det var inte riktigt min melodi så här före semestern så hans fuskoperation han kalla det (ärligt om det, bra!) kunde han gissa skulle hålla denna sommar och med lite tur kanske några till, sen kan man se.

Som bonus medans bilen var på brygga bytte han motorolja och frågade häpet om jag hade kollat oljenivån på länge för det kom ut kanske hälften så mycket olja som han förvänta sig och ärligt talat så har jag inte ägt bilen så länge och inte kört värst långt och trodde den var relativt nyservad och omhuldad samt litade på att oljetryckslampan skulle lysa innan det blev för lite olja men han sa att då är det för sent, så katten fick ny olja i grevens tid kan man säga, sen så spann den så fint hem. :D

...fast jag tycker att det klickar lite mera nu, ganska svagt men ändå, kanske ska va så?
Sen undrar om inte nåt hände med fläktsystemet för nu när man drar på fläkten för fullt så låter det som en Boeing startar ungefär, sån styrka var det inte förut, men mest ljudet som är starkare kanske inte blåsten... vet inte om nåt hamna rätt eller fel...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]