Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Omek skrev:Vad är eg. syftet med en service?
Att åtgärda sådant som behöver åtgärdas.
Jag tror inte att olja och filter "tar slut" på ett år, oavsett körsträcka.
Omek skrev:Och varför går ni till tandläkaren om ni inte har problem?
Jag byter inte ut några lagningar årligen.
av AndS
Omek skrev:Vad är eg. syftet med en service?

Och varför går ni till tandläkaren om ni inte har problem?
Tycker inte det är relevant att jämföra med tandläkare då jag går dit utan att ha lagat några hål under en längre tid. Syftet här är att kunna åtgärda innan problem uppstår och "större reparation". :wink:

Men jag kör tills serviceindikatorn tycker det är dags och då har det gått 2-3 månader längre än ett år.
av mikebike
AndS skrev:Men jag kör tills serviceindikatorn tycker det är dags och då har det gått 2-3 månader längre än ett år.
Jag har en kollega som råkade ut för det välkända oljesumpsproblemet på sin Passat. Eftersom han överskridit serviceintervallet med 300 mil (10%) så nekades han att få det på garantin!
Kan de neka även om man gått över tiden, men fortfarande är inom miltalet?
2 - 3 månader är ju mer än 10%
Användarvisningsbild
av Datarolf
Jag har inget svar på garantifrågan men har en idé om hur den oväntade serviceindikeringen kom till på min bil. Det var nämligen så att den dök upp i några millisekunder precis när jag stängde av motorn. Och just den här gången slant jag lite på stoppknappen och tryckte ut nyckeln samtidigt som jag tryckte på knappen - och höll ner bromspedalen.

Jag misstänker att jag genom mitt slarviga tryckande helt enkelt triggade serviceindikatorn - kan man stänga av den med den här typen av pedal - knapp - kombinationer, så kan man möjligen också trigga den genom slarvigt tryckande. Mycket är möjligt i datorernas värld :-)
av Moody
Moody skrev:Samma beteende på min nu också, "Boka tid för service" sedan några dagar tillbaka.

Servad på Volvo i sept 2010 och rullat ca 1000 mil sen dess. I serviceprotokollet är "Återställning serviceindikator" markerad som utfört.
Har nu haft min inne på kontroll om varför serviceindikatorn tyckte det var dags trots endast 8 mån och ca 1000 mil sedan senast. Svaret jag fick var att den närmade sig 6000 mil (har gått ca 5700). Det skulle i så fall betyda att den förutom tid och körd sträcka även håller koll på fasta miltal för service alltså.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]