Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
#518061
Helt chockerad över att någon inte kan se någon större skillnad på en ny S80 och den första generationen, inget är ju sig likt :shock: VW, däremot, verkar ju helt ha givit upp konceptet om att lansera nya bilar och gör bara några små förändringar och kallar det för "Nya Passat" eller "Nya Golf". Undrar hur länge det håller...

Jag tycker hur som helst att nya S80:n är riktigt fin. Lite tveksam till nya faceliftade interiören (med reservation för att jag bara sett den bå bild), men en svart S80 V8/T6/D5 (dubbla utblås) med 18"-fälgar och Executive eller Summum är ju riktigt finfin! Är hyfsat övertygad om att en S80 V8 MY08-09 är ett grymt bra köp om man inte kör så långt!
Användarvisningsbild
av Blackhawk
#518353
perhall skrev:..Hur är det med nya SLK? Den ser ut att ha kvar dörrar, proportioner m m från förra SLK.../PH

Bild
Den gamle SLK (1996-2004) med kodenavn: R170, ble avløst av nåværende

Bild
(og utrolig lekre) R171 - som altså ble produsert fra 2004 og frem til
i år: 2011. Dette var en SLK med helt ny kaross, som i tillegg var noe
lengre og bredere enn forrige generasjon.

Bild
Nå i 2011 er det R172 som gjelder, hvor Mercedes har hentet mye
design fra tidligere modeller. Dog er min personlige favoritt faktisk
R171, den er bare utrolig lekker.

Kan ikke forstå hvordan VW faktisk kan forsvare, at de f.eks. kaller nye VW Passat for en helt "ny" Passat,
uansett hvordan man snur og vender på dette - er dette en facelift, og slett ingen ny bil.

Som flere andre her inne nevner, synes også jeg at S80 (den nåværende) holder seg meget godt -
spesielt med den siste større facelift eksteriørt (med ny logo i grillen osv.); ser absolutt ikke
S80 gammeldags på noen som helst måte. Vil tro at det vil skje minimalt med nåværende S80,
før en ny S80 sikker er på trappene rundt 2014 vil jeg tro.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#518366
Hur gör ni när man skickar upp bilder?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#518448
Jag gillar former som håller länge och det tror jag verkligen S80II kommer att göra...
Bild
Precis som den gamla BMW 5an gör trots att den är äver 10 år gammal.
Bild
Eller Supran trots att den snart är 20 år gammal
Bild
Jag tror inte min XC70II kommer se bra ut om några år när det plötsligt är omodernt med svarta galonblöjor i knottrig ABS-plast runt hela nederdelen av bilen
av perhall
#518548
SLK II och SLK III tycker jag ser ut att vara precis samma bil i karossen förutom fronten.
Ja, Audi och VW har snart ett problem, eftersom alla Audis bilar ser likadana ut och eftersom alla VW:s bilar är gamla modeller som är faceliftade./PH
av XCThord
#518585
Igår slumpade det sig så att jag åkte i en "gammal" Phaeton (MY09?) och "nya" Phaeton (MY11?) och det var ju ett smärre skämt. Jättefina bilar, men bortsett från lite lampor här o var är de ju helt identiska!

Annars tycker jag att Audis utveckling är klart tråkig. För nåra år sen tyckte jag att de stod för nåt "nytt". Det var rätt stor skillnad mellan modellerna och stora steg framåt. Nu verkar de bara försöka få alla bilar att se likadana ut. Sen tycker jag personligen dessutom att de blivit mycket fulare, skulle mycket hellre valt gamla A4, A6 eller A8 framför de nya...
av perhall
#518601
XCThord skrev:Igår slumpade det sig så att jag åkte i en "gammal" Phaeton (MY09?) och "nya" Phaeton (MY11?) och det var ju ett smärre skämt. Jättefina bilar, men bortsett från lite lampor här o var är de ju helt identiska!

Annars tycker jag att Audis utveckling är klart tråkig. För nåra år sen tyckte jag att de stod för nåt "nytt". Det var rätt stor skillnad mellan modellerna och stora steg framåt. Nu verkar de bara försöka få alla bilar att se likadana ut. Sen tycker jag personligen dessutom att de blivit mycket fulare, skulle mycket hellre valt gamla A4, A6 eller A8 framför de nya...
Det roligaste jag hört på länge - att lyckas åka två olika Phaeton samma dag!! Jag har åkt en i hela mitt liv. Minns att den var extremt tyst. Det finns väl bara 100-150 såna i Sverige.../PH
av XCThord
#518610
perhall skrev:
XCThord skrev:Igår slumpade...
Det roligaste jag hört på länge - att lyckas åka två olika Phaeton samma dag!! Jag har åkt en i hela mitt liv. Minns att den var extremt tyst. Det finns väl bara 100-150 såna i Sverige.../PH
Hehe, jo jag vet att Phaeton är exceptionellt ovanlig i Sverige. Har åkt i en av de två bilarna en gång förut men då hade jag egentligen inget att jämföra med. Personligen tycker jag att den "nya" (läs: lätt faceliftade) modellen är klart prisvärd. Stolarna är lite för hårda för min smak, och vissa detaljer känns lite gammaldags, men man får väldigt mycket bil för pengarna! Med risk för att bli hatad av "XC90_Executive" ( :wink: ) tycker jag att en Phaeton för runt halvmiljonen är trevligare än exempelvis S80 Executive för (ungefär) samma pris.
Användarvisningsbild
av Blackhawk
#518657
Krollspell skrev:Hur gör ni när man skickar upp bilder?

Her har du bl.a. litt info, om hvordan du kan linke til bilder
på forumet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=28235



Perhall: ja både R171 og R172 vil jeg tro er samme kaross,
har prøvd å finne noe info - men ut fra målene osv. ser det
ut som de har brukt samme. Noe som er forståelig, siden det
bør være begrenset hvor lang og bred - den nye SLK'en skulle bli.

Bild
Bild
VW Phaeton ja, det er jo virkelig en bil med mye interessant
info og forhistorie. I Norge er det vel i skrivende stund
kun to stk. til salgs på bruktmarkedet, men så koster jo også
disse en god del mer enn i Sverige.

Her er kanskje litt info om VW Phaeton, som en del vil finne
interessant - uten tvil en svært spesiell bil:

Tekst hentet fra en bruktbil-annonse i Norge, nemlig denne:

2003: VW Phaeton, 6.0L (W12) 420hk, Quattro, 133.000km
Pris i NOK: 708.628.- (!!!)
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=17036275

Er også en annen Phaeton til salgs i Norge:

2004: VW Phaeton, 4.2L (V8) 335 hk, Quattro, 129.000km
Pris i NOK: 439.000.-


Phaeton er VW;s svar på bla bmw 7 serie og mercedes s klasse.

Phaeton ble levert i flere forskjellige typer. I både forhjul og firehjulstrekk med motorer i fra 3,2 V6 til 5,0 tdi med 5 seter. Men toppmodellen var en 4 seters limo med firehjulstrekk fra Audi og en 6,0 liters W12 motor på 420hk.
Det er akkurat denne toppmodellen du kan sikre deg her.
Mange mener at det er akkurat denne toppmodellen med 6,0 liters W12 motor og 4 seter som er en ordentlig Phaeton.
Det er ikke mange Phaeton i Norge. Grunnen er nok prisene og ikke minst avgiftene.
Denne bilen kostet ny nesten 2 millioner med utstyr. I dag vil det koste ca 900.000,- å ta inn en lik bil til Norge.



Historien bak Phaeton: Det er flere historier bak hvorfor Phaeton så dagen lys.

- Volkswagen-sjef Bernd Pitschesrieder sa da han presenterte Phaeton for pressen i Genève at de trenger denne bilen for å vise at de ligger i front med hensyn til teknologiutvikling.
- En annen historie forteller at tidligere Volkswagen-boss Ferdinand Piëch ble virkelig forbannet da han tidlig på 1990-tallet fikk greie på at Mercedes-Benz planla sin A-klasse. Inntil da hadde den tyske bilindustrien hatt en stilltiende avtale om at de ulike fabrikantene dekket ulike segmenter. Skulle Mercedes-Benz inn i massemarkedet, så skulle Volkswagen inn i prestisjeklassen.

Den tredje historien som mest sannsynlig også er den riktige forteller at da Volkswagen-sjef Ferdinand Piëch skulle gi seg ville han gjøre det med et smell. Han ville bygge den beste bilen noen gang.
Det sies at Ferdinand Piëch samlet 15 av sine beste ingeniører og la 10 krav på bordet som bilen måtte oppfylle. Etter å ha gått gjennom de 10 kravene stod halvparten av ingeniørene opp og gikk. De sa at det var umulig for en bil å oppfylle de kravene.
Volkswagen har aldri gått ut med de 10 kravene.
De sier at det er hemmelig. Men bare for å vise hva denne bilen kan gjøre har de gått ut med noen av kravene som ble stilt av Piëch.
Et av de kravene fra Piëch var at Phaeton skulle kunne kjøres en hel dag i 300 km/t med en utetemperatur på 50 grader, og selv under de forholdene skulle klimaanlegget i bilen kunne klare å holde innetemperaturen i bilen på 22 grader uavbrutt.
En annen ting som Piëch insisterte på var panseret. Ja de leste riktig panseret. Han insisterte på at panseret på Phaeton skulle være helt rolig uten noen som helst slags vibrasjon helt opp til 306 km/t.
Motoren i Phaeton W12 er som alt annet på denne bilen en egen kapittel. Kraftverket på 6,0 liter yter hele 420 hk og 550 Nm.
I praksis består denne motoren av to 3,0 liters V6 motorer som er satt sammen. Derfor W12. Denne ingeniørkunsten gjør at den store limoen på over 2200kg klarer 0-100 km/t på ca. 6 sekunder. 6,1 sekunder for å være eksakt. ( 0-100 km/t på 6,1 sekunder er oppgitt av VW, men den har blitt målt til å klare denne bragden på 5,5 sekunder av motorjournalister!)
Kan også ta med klimaanlegget på denne bilen.

Noe av det denne klarer er jo allerede sagt. Kan vel også nevne at den skal også kunne holde bilen duggfri. Still inn klimaen riktig og det skal være umulig å få dugg på rutene. Der er også elektriske lokk som dekker for blåseventilene i ansiktshøyde, hvis man vil det. De fungere da nesten som varmeradiatorer. Altså er det nesten som om bilen er utstyrt med sentralvarme.
Seteløsningen på denne bilen er også noe å få med seg.
Dette er som sagt den dyreste varianten med kun 4 seter. Man har 4 enkle seter i bilen. Baksetene og systemet rundt dem er noe man bare kan drømme om i en ”vanlig” bil.
Ikke bare er det elektrisk innstilling med memory på baksetene, det er også massasje i setene, vifter i setene for luftventilering med kjøleregulering og så klart varmefunksjon med varmejustering.
I konsollen mellom setene er det holdere for glass og en egen klimatronic display for baksetene.
For å komplettere komforten i baksetene er det blitt innfelt tv skjermer fra Pioneer i nakkeputene som er koblet til en Pioneer dvd skifter.
I konsollen er det også blitt satt inn en lyd styreenhet med øretelefoner så de i baksetene kan nyte sin film uten å plage de foran.
Kan vel også nevne at det er vektsensorer i baksetene som gjør at nakkeputene bak går opp når noen setter seg i bilen. Uansett hvordan sete er stilt inn vil den gå tilbake til normal posisjon når noen åpner døra for å gå ut.

Understellet på bilen er en annen viktig del. Ikke bare er det mulig å stille høyden på bilen det er også elektriske støtdempere som har 4 forskjellige innstillinger. Alt fra sport som gjør bilen hard til komfort for de lange turene.
Man kan heve eller senke bilen gjennom infotainment systemet. Men når bilens hastighet overstiger vil den automatisk senke karosseri for mindre luftmotstand og bedre veigrep.
De forsetene som du finner i denne Phaetonen er noe av det beste som har blitt satt inn i en bil. Sportsseter i sortskinn. De har elektrisk justering med memory, luftventilasjon, massasje og ikke minste varmefunksjon med varmejustering.
Sjåførsete kan skilte med 18 forskjellige justeringsmåter. Dette gir flere hundre forskjellige justeringsmuligheter. Man finner flere knapper på sete i denne bilen enn man gjør på dashbordet til en vanlig bil.
Da kan det nevnes at knappene for justering av luftventilering og varme ikke er på sete.
Man finner seg fort til rette her og uansett hvor kresen man er, finner man en stilling som man kan slappe av i.
Sikkelige bremser er et krav på en sånn bil. Phaeton er utstyrt med 14,1 toms ventilert skiver foran og 12,25 ventilerte skiver bak.
Målinger utført av motorjournalister har vist at de kraftige bremsene klarer å stoppe bilen fra 113 km/t til 0 km/t på respektable 52 meter.
De som har kjørt eller sittet i en Bentley Continental GT vil kjenne seg igjen i denne. Grunnen til det er veldig enkel. Bentley Continental GT og Flyingspur er bygget på en Phaeton W12. De er veldig like.
Det blir sagt at de bilene har mer til felles enn en golf og bora.
Selv motoren er den samme i Bentleyen. Forskjellen er at i Bentley har den fått turbo.
Topphastigheten til Phaeton W12 er elektrisk begrenset til 250 km/t, men det er langt unna det bilen klarer.
En Phaeton W12 uten fartssperre kan klare utrolige 324 km/t!
av Calvin
#518664
perhall skrev:SLK II och SLK III tycker jag ser ut att vara precis samma bil i karossen förutom fronten.
Ja, Audi och VW har snart ett problem, eftersom alla Audis bilar ser likadana ut och eftersom alla VW:s bilar är gamla modeller som är faceliftade./PH
SLK R171 och R172 är samma bil plåtmässigt. Endast några ytterst små grejer som skiljer.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]