Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Apersson
Camel skrev:En sak till:
Var det samma kabelfärger på den gamla lamdasensorn som den nya?
Om inte är det stor risk att signalnivåerna inte stämmer.
Kolla denna tråd, det finns olika bränsle/tändstystem till 850.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=50339
Du skriver att du har en GLT (har väl 20 ventiler) så jag tror du har LH-Jetronic i din bil, men skulle det vara Fenix så stämmer troligen inte signalnivån på lamdagivaren du köpt. (Det finns både 0-5V och 0-1V givare)

Hej Camel.
Det är 855 automat med 20 ventiler ingen turbo motor kod 5254s -97 enligt registreringsbevis men tillverkad -96, har OBD2 kontakt framför växelväljare.
Enligt tidigare länkar så bedömmer jag att det är ett Motronic system i min bil, men som sagt jag är lekman på detta.
Färger på Lambdagivare är vit-vit-svart-grå är detta 0,5v givare?
Användarvisningsbild
av Camel
Enligt det kopplingsschema jag har för 850 modellår 97 så har motorn "B 5254 S" Motronic system. Såg inte detta när jag svarade förut. Verkar som det förekommer olika uppgifter om detta i en del trådar.
Kabelfärger för Motronic systemets lamdasensor är som jag förut beskrivit. Sensorns standard med hänsyn till kabelfärgerna är 0-1 V DC spänning.
Användarvisningsbild
av Camel
Apersson skrev:Tack Camel för svaret.
Men jag vet att jag har lött in den nya snabbkontakten på stammen där givarens kontakt trycks in.
Nu är ju frågan hur mycket lödstället tillför/drar i från i spänning får leta reda på elläraboken, ger lödstället en potential skillnad på mer än 0,3v så är vi ju utanför mätområde och styrelektroniken känner fel.
Apersson
Normalpotential för Koppar är +0,52V och Tenn är -0,14V. Det är mer än tillräckligt för att lura styrelektroniken. Men spänningsskillnaden i ett lödställe med tenn på koppar blir alls så stor. Jag har inga siffror på spänningen i ett sådant lödställe men man bör generellt undvika att införa egna lödställen i kretsar med små spänningssignaler. Tänk på att olika metaller i kontaktstycket också kan påverka kretsen, är det samma material i det nya kontaktstycket som det gamla?
av Apersson
Hej Camel.
Kontakstycket inhandlades på på Volvo här i Sundsvall,lagervara med 4 kablar ca 2dm långa ca 60kr så det är ju inget att orda om. Borde vara samma material detta som det som monterades när bilen satts ihop.
Har tyvärr inte kunnat mäta eller skarva med sockerbit(temporärt) för att se om det är lödningen som spökar.
Återkommer i morgon med mera info hur detta har inverkan eller ej.

Apersson
av Apersson
Ja då har man ersatt lödningar med sockerbitar, samt Bosch:s skarvdon bara för att säkerställa att det är ordentlig kontakt, lugn jag kommer naturligtvis att ersätta dessa sockerbitar så snart som möjligt. Går inte att köra så på våra saltade blöta vägar.
Med sockerbitar är det lite enklare att mäta signalerna med, Ja spänning till förvärmning finns ca 13,5 VDC.
Spänning mellan svart o grå med DC mätning 1,2 v med AC inställt på Fluken så var det ca 0,1 - 0,2.

Och fortfranade samma larm meddelande
EFI-452 Misfire emission level cylinder 2
EFI-453 Misfire emission level cylinder 3
EFI-543 Missfire emission level from at least one cylinder
EFI-455 Misfire emission level cylinder 5
EFI-212 Front heated oxygen sensor (HO2S) signal

Så det verkar vara totalt fel mätområde på denna givare.
Så det är bara att vänta på mera pengar och handla en till.
Så det dröjer ett tag innan jag skriver nåt mera om detta, men så snart jag har fått till detta så skall ni få veta hur det löste sig.

Tack alla som har hjälpt mig med tips o tricks, det är till stor hjälp.

Apersson
Användarvisningsbild
av Camel
Tråkigt, lamdasonden verkar trasig.
Det finns en sak till som du kanske ska prova innan du köper en ny sond. Läste för länge sedan på annat forum (kommer tyvärr inte ihåg var) om att testa lamdasonden på följande vis:
1. Montera bort givaren från bilen.
2. Lägg den på något värmetåligt material ej elektriskt ledande (t.ex. porslinstallrik).
3. Koppla in en högohmig spänningsmätare till lamdasignalen (svart och grå ledare)
4. Anslut 12V från ett batteri till förvärmningen. Vänta ca 3 minuter tills givaren blivit varm
5. Utsätt givaren för ett flöde av gas från en cigaretttändare. OBS! OBS! Tänd inte tändaren, utan öppna bara gasen! Lamdasonden påstås då generera spänning om den är hel. Du behöver kanske lyfta givaren så gasflödet når ordentligt.
Observera att detta tips har jag inte testat själv men i ditt ställe skulle jag definitivt göra det!
Jag kommer nog själv att göra ett experiment när jag har tid för att se om detta test är användbart.
Skriv gärna om resultatet om du testar.

Angående lödning: om du tvinnar ihop kopparledarna (ett par cm) du ska skarva noga och löder efteråt kan jag inte tänka mig att lödstället kan ge någon spänning av betydelse. Precis som du själv skriver är det mycket viktigt att isolera noga så att inget vatten eller vägsalt tränger in. Det skulle säkert bli ett mycket större problem än själva lödningen.
av Apersson
Tjena Camel.
Problemet är i/är givaren om den nu skulle vara hel och ge signal med detta fakir test så tycker inte bilens elektronik om givarens signaler, så jag låter nog bli.
Angående lödning så var det precis så jag utfört lödningarna, rent allmänt så får man bara potential skillnad i ett lödställe om det är två olika metaller som löds samman och placeras i hög temperatur, andvänds faktiskt som temperaturgivare denna metod sedan länge.
Om det skulle uppstå potentialskillnad i en lödning så skulle ju all elektronik som är lödd på kretskort mm inte fungera ju.
Väntar in nya pengar och köper en Bosch-givare som är avsedd för denna bil och ser vad som händer då.
Kanske nån som har en sådan givare liggandes och är villig att sälja till mig för en rimlig penning.

Kör lungt där ute

Apersson
av Apersson
Nu har nya original Bosch Lambdagivare anlänt, dom monteras i morgon och sedan skall jag köra 20 mil så hoppas att de funkar och att motorlampa förblir släckt efter nollning av elektronikbox.

Återkommer efter påsk med resultat.
Glad påsk på er alla

Apersson
av Apersson
Ja då monterade man nya lambdagivare med original spec tillverkade av Bosch, körde 5 km så började motorlampan att blinka.......Tänk om bil eländet kunde börja o brinna, var min första tanke...

Anslut datorn och fick ut följande felkoder

EFI-452 Misfire emission level cylinder 2
EFI-453 Misfire emission level cylinder 3
EFI-543 Missfire emission level from at least one cylinder
EFI-455 Misfire emission level cylinder 5
EFI-545 Missfire with TWC damage from at least one cylinder

Det enda positiva från detta är att inte ett ord om sensor fel...så min slutledning är att byta katalysatorn..
Skall vara en som har anslutning för 2 givare och ser lite konstig ut.
Hur gör man för att infoga en bild här. Vill ju visa hur den ser ut.

Vi höres
Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]