Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Petzzon skrev:
volvov70n skrev:Hur tycker ni att era v60n är för övrigt, är dom som alla andra volvo bilar knakande framvagnar, rasslande dörrsidor, bakluckor som durrar och knirrande instrument paneler :wink: Eller är det för tidigt att säga?
Än så länge riktigt bra men lite tidigt att säga än. Hoppas bara den är bättre än vår andra bil XC 60, den är en smärre katastrof i det avseendet. skramlar och gnisslar överallt trots att den inte ens är 1år gammal och bara har 5000 mil på mätaren.
Om man nu har en XC60 som har garanti, varför lämnar ni inte in den och får den åtgärdad, det säger väl mer om "ägaren" än bilen.
av Petzzon
Steff 99 skrev:
Petzzon skrev:
volvov70n skrev:Hur tycker ni att era v60n är för övrigt, är dom som alla andra volvo bilar knakande framvagnar, rasslande dörrsidor, bakluckor som durrar och knirrande instrument paneler :wink: Eller är det för tidigt att säga?
Än så länge riktigt bra men lite tidigt att säga än. Hoppas bara den är bättre än vår andra bil XC 60, den är en smärre katastrof i det avseendet. skramlar och gnisslar överallt trots att den inte ens är 1år gammal och bara har 5000 mil på mätaren.
Om man nu har en XC60 som har garanti, varför lämnar ni inte in den och får den åtgärdad, det säger väl mer om "ägaren" än bilen.
Var nånstans stod det att jag inte har gjort det??? Dom fick en hel dag på sig i samband med 3000 mila servicen vissa oljud försvann nya har tillkommit.
Snart dags för nästa service kommer givetvis påtala detta igen, kunde givetvis bokat ny tid däremellan men har ett hektiskt liv och jobb och har inte hunnit prioritera det helt enkelt.
av perhall
volvov70n skrev:
perhall skrev:I V70 är ju nu en T4 med 180 hk och 270Nm (tillfälligt, normalt 240) 40-50 000 billigare än en D3 beroende på rabatt och hur man räknar.. om man vill ha R-design... även annars är det orimligt dyrt med en D3 jämfört med T4../PH
Har tittat på v70 också för det bra pris på både v70 T4 och 2.5FT, men att köpa en v70 2.5FTnu när faceliften kommer på MY12 känns som att köpa en bil som både är törstig och har ett gammalt utseende och kommer att vara som en kall fisk på beg marknaden. Sen kan man ju spekulera i hur stora förändringarna blir på v70 MY12 och hur pris bilden blir.
Gällande T4 som ju är en ny motor och R-Design för 277900 har jag svårt att tro att det inte är förmånligt jämfört med priserna för MY12. Blir det en större extern facelift ser ju inte heller de för facelift med R-Design lika gamla ut (R-Design kom ju för 1,5 år sen ca). 2,5FT är visserligen en gammal motor men med tanke på hur mycket V70 man får för 300 000 och hur "lite" V60 man får för de pengarna så är det nog inte självklart att V60 håller värdet så mycket bättre. V70 är trots allt en praktisk bil som nu säljs för Passat/Citr C5-priser.../PH
av volvov70n
perhall skrev:
volvov70n skrev:
perhall skrev:I V70 är ju nu en T4 med 180 hk och 270Nm (tillfälligt, normalt 240) 40-50 000 billigare än en D3 beroende på rabatt och hur man räknar.. om man vill ha R-design... även annars är det orimligt dyrt med en D3 jämfört med T4../PH
Har tittat på v70 också för det bra pris på både v70 T4 och 2.5FT, men att köpa en v70 2.5FTnu när faceliften kommer på MY12 känns som att köpa en bil som både är törstig och har ett gammalt utseende och kommer att vara som en kall fisk på beg marknaden. Sen kan man ju spekulera i hur stora förändringarna blir på v70 MY12 och hur pris bilden blir.
Gällande T4 som ju är en ny motor och R-Design för 277900 har jag svårt att tro att det inte är förmånligt jämfört med priserna för MY12. Blir det en större extern facelift ser ju inte heller de för facelift med R-Design lika gamla ut (R-Design kom ju för 1,5 år sen ca). 2,5FT är visserligen en gammal motor men med tanke på hur mycket V70 man får för 300 000 och hur "lite" V60 man får för de pengarna så är det nog inte självklart att V60 håller värdet så mycket bättre. V70 är trots allt en praktisk bil som nu säljs för Passat/Citr C5-priser.../PH
Som Volvo anställd har jag ytterliggare 22000 kr i rabbat så det är helt klart ett mycket bra pris, men om man inte är tvungen att ha V70s utrymme så känns en V60 mycket modernare och sportigare. Sen kan man undra om Volvo har fel pris på sina bilar när dem har kampanj på en ny modell som V60 och om det blir ordinarie pris på v70 MY12 eller om det blir kampanj nästan direkt på den också. XC60 verkar vara den enda bil som går enligt Volvos förväntningar för den är det aldrig/sällan kampanjer på för oss Volvo anställda. För övrigt så är det ungefär samma pris på V60 R-design som v70 T4 R-design, samma drivlina så hur menar du hur "lite" V60 man får för pengarna.
av Steff 99
Petzzon skrev: Var nånstans stod det att jag inte har gjort det??? Dom fick en hel dag på sig i samband med 3000 mila servicen vissa oljud försvann nya har tillkommit.
Snart dags för nästa service kommer givetvis påtala detta igen, kunde givetvis bokat ny tid däremellan men har ett hektiskt liv och jobb och har inte hunnit prioritera det helt enkelt.
Men då var det som jag skrev att det beror mer på ägaren än bilen att det skrammlar , du har ju inte haft tid att lämna in den och fått det åtgärdat... :|
av Lazy
Steff 99 skrev:
Petzzon skrev: Var nånstans stod det att jag inte har gjort det??? Dom fick en hel dag på sig i samband med 3000 mila servicen vissa oljud försvann nya har tillkommit.
Men då var det som jag skrev att det beror mer på ägaren än bilen att det skrammlar , du har ju inte haft tid att lämna in den och fått det åtgärdat... :|
Av erfarenhet då jag ägt ett antal nya bilar i tjänsten, så uppkommer efter något år gnissel och knak i vissa och som åker in o ut på verkstan för åtgärd, men ibland lyckas dom inte få helt tyst i bilen, sen är vi alla olika ljudkänsliga och man får då välja mellan att leva med lite knak i bilen eller byta bil.
Och det gäller inte bara Volvo.
av Petzzon
Steff 99 skrev:
Ok man skall alltså förvänta sig att en bil för en halv mille är sån? och om den inte är ok är det är det bilägarens fel?

Tyvärr jag har nog högra krav på det jag köper än du tydligen har. Körde den XC70 jag hade innan nästan 17000 mil på 2 år och 3 månader hade ett enda litet skrammelljud från b-stolpen som åtgärdades första servicen. För övrigt samma ljud som är åtgärdat även på XC60:n vilket är förvånande för man borde kunna bygga bort dessa fel på dom 2 årsmodeller som skiljer.

Vi är alla olika men jag köper den bil jag känner passar mig bäst vad gäller kostnad, pålitlighet,prestanda,utrustning och utseende. Volvo har vunnit dom flesta av dessa fighter dom senaste 20 åren men nästa gång är jag mer tveksam än på länge.
av Steff 99
Jag har aldrig haft en bil som inte har haft lite knirr eller lite skrammel som åtgärdats, jag tror inte det är prislappen som styr , men en billig bil har en tendens att skramla mer.
Men jag skulle aldrig ge mej innan den är tyst...hitills så har verkstäderna inte misslyckats.
Nu så har jag haft lite fler bilar än Volvo och bilar med högre prislappar än 500K även dessa har åtgärdats.
av perhall
volvov70n skrev:
perhall skrev: Gällande T4 som ju är en ny motor och R-Design för 277900 har jag svårt att tro att det inte är förmånligt jämfört med priserna för MY12. Blir det en större extern facelift ser ju inte heller de för facelift med R-Design lika gamla ut (R-Design kom ju för 1,5 år sen ca). 2,5FT är visserligen en gammal motor men med tanke på hur mycket V70 man får för 300 000 och hur "lite" V60 man får för de pengarna så är det nog inte självklart att V60 håller värdet så mycket bättre. V70 är trots allt en praktisk bil som nu säljs för Passat/Citr C5-priser.../PH
Som Volvo anställd har jag ytterliggare 22000 kr i rabbat så det är helt klart ett mycket bra pris, men om man inte är tvungen att ha V70s utrymme så känns en V60 mycket modernare och sportigare. Sen kan man undra om Volvo har fel pris på sina bilar när dem har kampanj på en ny modell som V60 och om det blir ordinarie pris på v70 MY12 eller om det blir kampanj nästan direkt på den också. XC60 verkar vara den enda bil som går enligt Volvos förväntningar för den är det aldrig/sällan kampanjer på för oss Volvo anställda. För övrigt så är det ungefär samma pris på V60 R-design som v70 T4 R-design, samma drivlina så hur menar du hur "lite" V60 man får för pengarna.
Jag håller med om allt du skriver om erbjudanden, efterfrågan och priser. Fick för mig att V70T4R-design är billigare än motsvarande V60... även med kampanjrabatter (tänk 259900 för T3 Momentum kampanj V60 + 30 för R-design + 15 för T4...). Håller helt med om att V60 både är och känns modernare och roligare. Men jag behöver V70:ns bagage, "tyvärr". Normalt är ju en större bil dyrare men nu har det blivit tvärtom - visst är V60 ny modell (om än samma bottenplatta), det har aldrig hänt att en ny modell BMW 325i är dyrare än en 525i. Däremot händer det ofta att 325i är dyrare än 525i som begagnad så troligen har Collin fel när han tror att V60 får dåligt andrahandsvärde...
PH
Trasig Renault Scenic

Tjusigt 👍🙂

Hade lite tid över så tog mig en kik p&[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]