Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Linqid skrev:D3 AWD i XC60/70 = AWD, 2,4 liter, 163 Hk/420 Nm, dubbelturbo (D5-motor främst framtagen för länder med hk-anpassade skatteregler).
Jag säger inte att du har fel men,

Varför tar man fram en ny, dubbelturbomatad 163hk-motor och sen inte använder den på alla ställen där det är möjligt?

Skatteregler visst - men borde inte en 2,4l dubbelturbo vara en trevligare motor är 2,0l enkelturbo?

Jag trodde att alla 163hk-motorer var enkelturbo, men jag har ju haft fel förr 8)

//Mr T

PS ja det är lite nörderi men väldigt intressant! =) DS
av Linqid
D3 AWD är identiskt med D5, dvs dubbelturbo, och är enbart en motor man tog fram (kostnaden lär ju varit i princip noll) för de länder (ex Norge) som lägger på enorma straffskatter för bilar med hk över ett visst antal. Om jag inte minns helt fel var den till en början inte ens tänkt att säljas på den svenska markanden - utan har blivit ett "bonus"-alternativ.

D3 2,0 däremot är en separat, nyutvecklad motor med fokus på bränsleförbrukning, därav enkelturbo och lägre volym (och enbart FWD). Att man sedan lyckats få D5 FWD att gå lika snålt (i körcykeln) vet jag inte riktigt hur man ska tolka... :)
Användarvisningsbild
av Guligan
På lite sikt så kommer det med all sannolikhet en ny "stor-SUV".
Stefan Jacoby uttalade när han var ny på jobbet att Volvo kommer utöka satsningar på de riktigt stora modellerna.
Vad jag hört så har det lagts ner ett eller flera "XC90-projekt" under de senaste åren.
av perhall
[quote="Linqid"]D3 i XC90 = FWD, 2,4 liter (åtminstone om man ska tro både den svenska och den internationella hemsidan), 163 Hk/340 Nm, enkelturbo. Motorerna i XC90 är som vi vet fortfarande av den äldre generationen (om än lite förbättrade?) - kan detta helt enkelt vara en variant av förra 2.4D FWD (som vi såg i ex V70 <MY09)? Identiska specifikationer vad det gäller hk/nm.

Nördiga är vi!

Detta förefaller mest rimligt. Hur sjutton annars lyckas man skrämma upp förbrukningen i 8,3? Det enda som talar emot detta är att http://www.volvotorget.se beskriver XC90:n med "den nya 163 hk dieselmotorn". Men det är rätt troligt att det står fel där.../PH

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]