Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emastar
Kan även meddela att jag har fått träningsvärk i armarna efter flera timmars konstig akrobatik under ratten :S Men nu är det fixat och nu återstår det bara att torka upp golvet.
av Pedalegoisten72
Hej på Er alla glada :)

Har också råkat ut för läckage från samma O-ringar i min nyinförskaffade V70n 2,4T-02.
Skulle skaka av gummimattan och upptäckte då att undersidan var plaskvåt :shock: Började söka på nätet och hittade då detta underbara forum.:wink:
Har nu rivit ut allt, matta, stol, låsclipsen samt O-ringarna. Men då kommer vi således fram till det roligaste, O-ringarna är ju betydligt knubbiggare och runda om man jämför med de gamla som är tillplattade och passar i spåret på värmepaketet? Har provat att både montera O-ringen direkt mot flänsen på röret och försökt pressa allt på plats samt att försöka lirka dit O-ringen på värmepaketet först, men då går inte röret in på plats utan att man riskerar att skära sönder dem i processen? Med dem på röret går det absolut inte att pressa det på plats så att låsclipsen har utrymme att glida förbi flänsen på röret i clipshållaren, vad gör jag för fel ?:-/ Har smort in ringarna med siliconestift, så glidet är det ju inget fel på!

Tips på arbetsställning vore ju glimrande..
av gälleryd
Pressa TILL på röret med nya o-ringa,du skärar inta dom i sönder :wink: .....vh gälleryd
av Pedalegoisten72
gälleryd skrev:Pressa TILL på röret med nya o-ringa,du skärar inta dom i sönder :wink: .....vh gälleryd

Puh! Äntligen färdig :D Upptäckte att det gick superlätt när man lyckades pillra dit O-ringarna i spåret på värmepaketet först (inte lätt att få dit ett finger ens) och sedan pressa dit rören... Men de där clipsen, huvva... :-O) vilken mardröm att få dit, iaf det övre! Men nu sitter allt på plats och inte ett öga är torrt :-)-)
Fyllde på glykolen som jag tappade ur ca: 0,5l och stack iväg ut på en provkörning med full värme i ungefär en halvtimme och nu verkar det vara tätt! *peppar-peppar*
Nu är det bara rengöring av golvmattan, frågan är ju hur man gör med allt skumgummi undertill..det är ju genomdränkt? Kanske enklare att inhandla en bättre begagnad som är torr?

Mvh
Pedalegoisten72
av prajtor
Pedalegoisten72 skrev:Hej på Er alla glada :)

Har också råkat ut för läckage från samma O-ringar i min nyinförskaffade V70n 2,4T-02.
Skulle skaka av gummimattan och upptäckte då att undersidan var plaskvåt :shock: Började söka på nätet och hittade då detta underbara forum.:wink:
Har nu rivit ut allt, matta, stol, låsclipsen samt O-ringarna. Men då kommer vi således fram till det roligaste, O-ringarna är ju betydligt knubbiggare och runda om man jämför med de gamla som är tillplattade och passar i spåret på värmepaketet? Har provat att både montera O-ringen direkt mot flänsen på röret och försökt pressa allt på plats samt att försöka lirka dit O-ringen på värmepaketet först, men då går inte röret in på plats utan att man riskerar att skära sönder dem i processen? Med dem på röret går det absolut inte att pressa det på plats så att låsclipsen har utrymme att glida förbi flänsen på röret i clipshållaren, vad gör jag för fel ?:-/ Har smort in ringarna med siliconestift, så glidet är det ju inget fel på!

Behöver man tänka på något särskilt när man plockar ur matta/stol, ex att häkta av battteriet eller annat?
av emastar
prajtor skrev:
Pedalegoisten72 skrev:Hej på Er alla glada :)

Behöver man tänka på något särskilt när man plockar ur matta/stol, ex att häkta av battteriet eller annat?
Jag kopplade bort batteriet när jkag grejade.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]