Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Äääöööh, Du har alltså ett Calix värmesystem? Eller???
Om du har Volvo värmesystem så passar inte några Calixkablar, som jag skrev häröver. Då måste du köpa en Volvokabel (även om den är tillverkad av Calix) Men den passar bara i Volvos system.

Ett tillägg: Frågan om kablar och vilka som passar återkommer alltid före varje vinter. Så vi lägger upp det på bild. En bild säger mer än tusen ord, heter det och här stämmer det gott.

Bild

Detta är alltså Calix kabelkontakter. Jag har lånat bilden från den här sidan: http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery

Bild

Och detta är alltså motsvarande kabelkontakt i Volvos värmarsystem. Ursäkta oskärpan, men mobiltelefonkameror är inte fulländade. Man ser även att kontakthuset är avfasat. Det innebär att det går aldrig att ansluta något annat än en Volvokontakt här även om man på något sätt skulle överlista stiftplaceringen.
Nu är jag med!
Bra att veta när och om man vill komplettera med uttag för värmare i kupén. Tack!
Mitt bekymmer nu var att jag saknade kabeln för inkoppling i bilen, alltså mellan uttaget i stolpen och bilen. Fick tag på en på Biltema som var avsedd för Calix. Bra pris för en på 5 m!

Som svar på din fråga så tror jag det är ett "Volvosystem" då det är en FT från 2009 jag har.

Sen dök det upp en till fråga när jag skulle koppla in kabeln. Luckan var lite svår att få upp då det var trångt från det hållet man öppnade men åt andra hållet, mot gångjärnet, så fanns det mer plats.
Spontant känns det som att den som gjort installationen monterat den åt fel håll.
Jag skulle laddat upp en bild men .jpg är visst inte tillåtet att ladda upp här.

Edit:
Det här kanske fungerar... ?:-/

https://www.dropbox.com/s/pmbk2tbpc9a2b ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cda2mts2do3mq ... 9.jpg?dl=0
Det där ser fel ut! Åtminstone om min bil är som ett "riktmärke". Jag har en V70 2.0F -08, och jag öppnar luckan framifrån och bakåt. Man tolkar ju utformningen som att det är plats för att sätta fingret i urtaget i frontriktningen och öppna luckan bakåt. Det där borde du påtala nästa gång du har bilen på service. Och eftersom du har en F-modell så är det fabriksmonterat.
Det finns naturligtvis någon möjlighet att en enskild bilägare har gjort något jobb där och vänt locket fel vid återmontering, en krockskada eller annat, men om någon Volvoverkstad kollar så bör det väl nästan synas på insidan om det har varit så? Du bör i alla fall få ett utlåtande om det är rätt eller fel.
Tankeverksamheten går vidare för mig. Om det är ett "plåtjobb" som någon Volvoverkstad har gjort, så bör det ju finnas i en databas att "vänster framskärm utbytt datum XX YY ZZ. Utfört av NN", eller något i den stilen?
Redan i slutet på 80-talet fick jag uppleva att Volvo hade bilarna i en databas. Jag skulle lämna in min bil på en Volvoverkstad. Då stog kundmottagaren och "tänkte högt" medan han bläddrade fram bilen i datorn. "Generatorn är utbytt i din bil" sa han. Till saken hör att mitt verkstadsärende handlade inte om generatorn och detta hade alltså skett innan jag ägde bilen och jag kände inte till det. Så redan då hade dom koll på bilarna och deras förhistoria. Därför tänker jag att om någon Volvoverkstad har gjort ett plåtjobb och monterat något fel, så bör det ju gå att spåra.

Och till övriga som läser det här, om ni är spekulanter på en begagnad Volvo FFV (E85-motor) så se till att anslutningskabeln till motorvärmaren finns med. Värmaren är fabriksmonterad och då ingår kabeln i bilens grundutrustning.
Rådlös skrev:Det där ser fel ut! Åtminstone om min bil är som ett "riktmärke". Jag har en V70 2.0F -08, och jag öppnar luckan framifrån och bakåt. Man tolkar ju utformningen som att det är plats för att sätta fingret i urtaget i frontriktningen och öppna luckan bakåt. Det där borde du påtala nästa gång du har bilen på service. Och eftersom du har en F-modell så är det fabriksmonterat.
Jag använder din bil som riktmärke då känslan också säger mig att det är fel.
Kan inte heller minnas att det var krångligt att öppna luckan på vår gamla V70 (gen. 1) som hade motorvärmare från fabrik/ÅF.
Ska försöka komma ihåg att kolla om bilen varit inne på plåtverkstad nästa gång jag åker förbi en Bilia. Fick ju en 20% rabattcheck jag måste använda för att jag köpte "ny" Volvo. :mrgreen:
Rådlös skrev:Det där ser fel ut! Åtminstone om min bil är som ett "riktmärke". Jag har en V70 2.0F -08, och jag öppnar luckan framifrån och bakåt. Man tolkar ju utformningen som att det är plats för att sätta fingret i urtaget i frontriktningen och öppna luckan bakåt.
Så som du beskriver ser det ut på min också som är fabriksmonterad och borde vara ett "riktmärke" på att den på bilden är felmonterad.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]