Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bytat BTR idag och ingen skillnad. Har varken kunskap eller instrument att mäta bränsletryck, vad behöver man och hur går det till? Vad skall spridarna ha för resistans? Har bytt dom mot fungerande förra månaden...
hittade något som liknar en kallstart som sitter i insuget under. är det en kallstart eller hur fungerar den? bilen funkade fantastiskt bra när jag ryckte ut kontakten till den :D nu är frågan, är det fel på själva kallstarten eller styrning till den?
Funkar det som tänkt ska din styrbox för insprutning styra kallstartsventilen,pulsa eller jorda den blixtsnabbt(annars surar den) via pin 32 på insprutningsboxen vid temp under ca 16 minus. Du har 2 sladdar till den en blågrön som är plus,den andra är gråsvart som går till boxen. Eftersom det hjälpte att dra ut kontakten så kan ju den gråsvarta sladden ligga och nöta mot gods. Kan ju Ohm-mäta den mot gods,du ska ha oändligt motstånd,har du inte det måste det ju ligga en minusspänning på den konstant.Du kan även dra av gummiskyddet på kontakten och mäta där mellan sladdarna med tändningen på den här gången,ska vara 0-volt. :)
Jag får dom värdena du beskriver. Nu tog de 5mil innan lampan tändes med kontakten utdragen. Fortfarande samma fel kod 1-1-3. Har bytt kallstarts ventilen också.

Tempsensorn jag satte i hade inte samma nr på sig som den som satt där såg jag igår. Läste nånstans att de finns olika som fungerar på olika sätt?

När kontakten är utdragen fungerar tomgången som den ska :) men vid kallstart så går bilen som en potta skit, hackar o spottar. är de fel på min tempsensor iallafall?
Mätte min tempgivare idag.

Vid genomvarm motor. (80-90 grader C) 1450-1550 Ohm.
Motorn avstängd ca 10min.(40-50 grader C) ca: 900 Ohm.

En annan lustig sak jag märkte. När jag har motorvärmaren på morgonen och åker till jobbet, ca 3mil så är tomgången bra när jag kommer fram. När jag åker från jobbet utan o haft motorvärmaren i och hem så är tomgången konstig när ja kommer hem, MEN! om jag vrider av nyckeln o startar direkt så är tomgången normal.

Precis som om bilen känner av hur varm motorn är vid start o sedan ändras inte bränsle/luft mängden.

Kanske konstigt formulerat, men ni förstår. :)
stricket skrev:Mätte min tempgivare idag.

Vid genomvarm motor. (80-90 grader C) 1450-1550 Ohm.
Motorn avstängd ca 10min.(40-50 grader C) ca: 900 Ohm.

En annan lustig sak jag märkte. När jag har motorvärmaren på morgonen och åker till jobbet, ca 3mil så är tomgången bra när jag kommer fram. När jag åker från jobbet utan o haft motorvärmaren i och hem så är tomgången konstig när ja kommer hem, MEN! om jag vrider av nyckeln o startar direkt så är tomgången normal.

Precis som om bilen känner av hur varm motorn är vid start o sedan ändras inte bränsle/luft mängden.

Kanske konstigt formulerat, men ni förstår. :)
Vid 80grader ska det vara 300 Ohm ,vid 100 grader 200 Ohm ,vid 40 grader 1300 Ohm, vid 60grader 600 Ohm. Verkar som din tempgivare är skum. :)
Stift mot jord. Det är en dubbel givare, ett stift till bränslesystemet, och ett till tändsystemet. Ska vara samma värde på båda stiften.
Den nedre på bilden. På motorer upp till 88 med LH2.2 har tändsystemet ingen tempgivare, då är det bara ett motstånd mellan stiften.
Bild
Tack! Bra förklarat o tydligt med bild :) men de betyder att min givare är riktig. va är de då för fel på bilskrället? kan de ha nått med o göra att tempmätaren inte rör sig upp till mitten? termostaten kanske är kass? men de borde väl inte ha något med detta o göra.. va skall man ha för värden i kontakten till motortempsensorn?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]