Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andreasH
Jocke S. skrev:Bild

Tack Jocke.

Hittade det. Ser bra ut tycker jag. Inga spruckna lödningar eller liknande. kan man testa det på något sätt?

När jag sätter tillbaka det och manipulerar det så hör jag hur saker jobbar. Bränslepumpsrelät tickar, och tycker man kan höra hur bensinen "sprayas" vid spridarna. Knackar lite systematisk i vad jag tror är tomgångsmotorn.
av andreasH
BILEN STARTAR!!! :)

Dock endast när jag trycker ihop systemrelät. Vad är dess funktion? När ska det slå på och av så att säga? Menar, om jag skulle låta den bara ihoptryckt hela tiden skulle bilen funka. När är det tänkt att relät ska slå ifrån så att säga?

Någon som vet? Bör jag byta relät eller är det någon annan funktion som reglerar detta?

Ordet systemrelä verkar inte vara bekant på varken mekonomen eller beg sidor. Heter det något annat egentligen?
Tacksam för svar.

Andreas
Användarvisningsbild
av Rookkeer
andreasH skrev:BILEN STARTAR!!! :)

Dock endast när jag trycker ihop systemrelät. Vad är dess funktion? När ska det slå på och av så att säga? Menar, om jag skulle låta den bara ihoptryckt hela tiden skulle bilen funka. När är det tänkt att relät ska slå ifrån så att säga?

Någon som vet? Bör jag byta relät eller är det någon annan funktion som reglerar detta?

Ordet systemrelä verkar inte vara bekant på varken mekonomen eller beg sidor. Heter det något annat egentligen?
Tacksam för svar.

Andreas
om du kan ta los det och söka på orginalnr så hittar du det både på mekonomen och laga mfl, det borde stå ett orginal nr på den
Användarvisningsbild
av Jocke S.

Tacksam för svar.

Andreas
Systemrelät (radioavstörningsrelät) ger (när tändningen är på och styrenheten aktiverad) batterispänning till spridarna, lambdasond, tomgångsventil och styrenhet.
Relät slår ifrån när tändningen vrids av.
av andreasH
Jocke S. skrev:

Tacksam för svar.

Andreas
Systemrelät (radioavstörningsrelät) ger (när tändningen är på och styrenheten aktiverad) batterispänning till spridarna, lambdasond, tomgångsventil och styrenhet.
Relät slår ifrån när tändningen vrids av.
Jocke: Ok. Tänker mest på vad som gör att detta inte slår till i mitt fall. Bör det vara relät det är fel på eller styrs detta i sin tur av något man borde testa tycker du? Detta fungerade som sagt väldigt bra innan batteriet laddades ur. Endast då detta inträffat.

Andreas
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Att relät funkar då du/någon klämmer på det, tyder på glapp i relät! Detta är inget ovanligt på ett gammalt relä med taskigt lödda lödpunkter.
Det går att peta upp reläts hölje och löda om dess lödpunkter. Ett vant öga kan se om en lödning är dålig, men det är ändå säkrast att värma på och påföra lite nytt lödtenn.

Resistansen i reläts spole = ca. 80 ohm vid +20°C.
När jag söker med reläts art.nr. på Laga-basen, så benämner dom den som: Relä bränslepump. Trotts att detta relä inte har någon anknytning till bränslepumpen.
Volvo benämner det som: Relä bränslesystem. Mer logiskt, eftersom det styr bränslesystemet.

Art.nr: 3545803
Jocke S. skrev:När jag söker med reläts art.nr. på Laga-basen, så benämner dom den som: Relä bränslepump. Trotts att detta relä inte har någon anknytning till bränslepumpen.
Volvo benämner det som: Relä bränslesystem. Mer logiskt, eftersom det styr bränslesystemet.

Art.nr: 3545803
Jo märkte det efter ett tag. Snackade med Mekonomen men de förstod inte vad detta kunde vara. Vissa kalalr det sprida-relä med men även det var obekant. Får köpa ett beg från laga-basen. Ska testa att fixa lödningarna lite först även om de ser bra ut. Du som verkar ha koll på detta. Det finns inget annat som kan göra att relät inte slår till?
av *pettson*
Kolla att allt är ordentligt åtdraget PÅ polerna. Alltså inte bara så dom sitter på batteriet utan så alla kablar sitter fast på polskorna.
Inte helt ovanligt med att en liten pluskabel råkar lossas eller lossna. Resultatet av den lilla kabeln är att bilen kan stanna eller vägra starta.
*pettson* skrev:Kolla att allt är ordentligt åtdraget PÅ polerna. Alltså inte bara så dom sitter på batteriet utan så alla kablar sitter fast på polskorna.
Inte helt ovanligt med att en liten pluskabel råkar lossas eller lossna. Resultatet av den lilla kabeln är att bilen kan stanna eller vägra starta.
Tack Pettson, men bilen startar nu efter lite tips här. Dock bara när jag klämmer ihop system/spridarrelät.
Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Nästa elbil från Volvo?

Här är en bild på en omasekrad, in[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]