Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Det är väl utgående axel?

Jag känner till en firma som tillverkar axlar med splines, utvändigt och/eller invändigt. :wink:
av VXC70
mikebike skrev:Det är väl utgående axel?

Jag känner till en firma som tillverkar axlar med splines, utvändigt och/eller invändigt. :wink:
Det är den axeln som Hylsan sitter på tryckt på som jag menar, den brukar splinsen bli väldigt sliten på. för klent material helt enkelt. lika som med hylsorna, men hylsorna är de ju bäst dom är klen så det är den klenaste länken för själva hylsan är ju inte dyr men förstör den den där axeln. då.....
av Rick
Borde ju gå att tillverka en hylsa med bättre passning på axeln till vinkelväxlen, och i bättre material. Svagaste punkten är ju i Haldexen som börjar slira vid lite över 1000NM på XC70.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ha på fett, på splinsen så nöts dom inte sönder. (styrkan i matrialet & splinsen är det inge fel på.)
av VXC70
är det inget fel på de? du varför rasar hylsor och vinkelväxlar då stup i kvarten? jaja korrosion, men endå. skulle ha vart i oljebad hylsan...

Men de intressanta är ju om man kan svarva bort på axeln defekta splines och svetsa på starkare och göra nya splines.'
jaja det går nog att göra det om man vill. nån som testat?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VXC70 skrev:är det inget fel på de? du varför rasar hylsor och vinkelväxlar då stup i kvarten? jaja korrosion, men endå. skulle ha vart i oljebad hylsan...
Hur länge håller en drivknut som får gå i fint rent fett ....... bilen ut....

Hur länge går en drivknut där bälgen är spräckt och den får gå i saltlake och sandsprut.... inte många dagar....

Hylsan sitter helt oskyddad utan bälg, klart den pajjar, tryck i fett så kommer den att gå bilen ut......
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Rick
Min 04 har "plastmotorskydd" sen ny, kanske håller detta hylsan "torr och fin" ?... borde ju åtminstone minska vatten stänket ordentligt...
av henrikjohansson82
Hylsan sitter ju mellan växellådan och vinkelväxeln, den sitter ju skyddad från yttre påverkan på det viset.

Men då den ligger torrt där inne kanske rost och beläggningar påverkar.

Mvh Henrik
av VXC70
henrikjohansson82 skrev:Hylsan sitter ju mellan växellådan och vinkelväxeln, den sitter ju skyddad från yttre påverkan på det viset.

Men då den ligger torrt där inne kanske rost och beläggningar påverkar.

Mvh Henrik
mm den är ju de. varför har de ingen legering som inte rostar. fast det stämmer nog att de skulle må bra av nå smörjande.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]

När du tar av kroken ska vredet vridas s&arin[…]