...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har inför denna vinter bogserlina,startkablar,första hjälpen väska mm. i bilen, man vet aldrig när det behövs. :)

För ett par veckor sedan på en vältrafikerad väg, i en kurva, hade en bil kört ner i diket, ganska långt ner, det var -22 grader kallt ute. När jag kom fram dit, hade redan 2-3 bilar stannat, så jag tänkte okej, hjälp finns, då kan jag köra vidare. Rätt eller fel tänkt av mig?

/Kalle
Men resonerar man tvärt emot mig så borde jag alltså ha både startkablar och bogserlina för att jag ska kunna hjälpa till om någon behöver det? :roll: Jag har sjukvårdsväska och andra akut-hjälpmedel i bilen om man själv blir sjuk, eller stöter på någon som är det.
~Kalle~ skrev:Rätt eller fel tänkt av mig?
Rätt skulle jag säga. På en väg med mycket trafik (och halt tydligen) kan det istället bli farligare om många stannar och på så sätt orsaka fler olyckor.
av *pettson*
llesrof skrev:Pettson... jag vet inte vad som är värst... de personer du beskriver eller att det finns folk som tror att andra tänker så. Jag håller inte med om att den trista "sköt dig själv och skit i andra"-attityden råder. Jag tror att det finns andra orsaker.

- Stress: ja, man har helt enkelt inte tid att hjälpa någon. Det kan finnas många orsaker till att man inte hinner även om man velat hjälpa till. Det har inget med taskig attityd att göra. Det är en realitet att man måste prioritera sina egna intressen ibland. Sedan finns det naturligtvis undantag när det handlar om liv och död, men det känns inte som att det är det vi snackar om.

- Rädsla: vet man vem man hjälper? Vet man vad man blir indragen i? Är det verkligen bättre att göra något och göra fel än att inte göra något alls? Det kan skapa en osäkerhet hos många även om de vill hjälpa till. Inte heller detta har med taskig attityd att göra.

- Okunskap: många vet helt enkelt inte hur de skall göra. Åter igen, är det bättre att göra något fel än att inte göra något alls? För dig och de flesta andra bilentusiaster är det självklart hur man drar upp en bil i diket eller hur man kopplar startkablar, men inte för många andra. VIsst, man fick kanske lära sig detta på körskolan, men om man inte gjort det sedan dess och det är 20 år sedan man tog sitt körkort så kan man ju ha glömt en hel del. I alla fall om man som de flesta ser bilen som ett nödvändigt ont som kostar en jävla massa pengar och som man bara transporterar arslet.
Ja vad är värst egentligen? Är det bara folk som tänker så, eller är det faktiskt så illa? Jag har inte haft problemställningen eftersom jag har min åsikt klar. Kanske gör det mej till ett rikspucko men jag står för det. Jag vägrar tro att iq är så lågt på medelsvensken att han inte förstår att stanna, att han inte förstår att denna där inte heller vill stå och frysa arslet av sej. Eller att där kan finnas nån skadad. För inte så längesen hamnade jag vid en rullad bil. Där var en kille som satt o väntade, jag frågade bara om jag kunde hjälpa till med nåt, menar han såg okej ut och det rök inget om bilen eller så, inget direkt konstigt som jag kunde se. Han ville låna min telefon. Hans låg nånstans därute i snön, den försvann när han rullade bilen och ett par rutor gick sönder. Nåt alla inkl jag förutsatte var väl ändå att han ringt hjälp? Nåt jag aldrig mera kommer att förutsätta. Han hade då suttit där 1 timma, han vågade inte gå nånstans efter den trafikerade vägen eftersom han var yr. Ingen hade stannat före mej.

Stress.. Du berättar att man inte har tid att hjälpa någon i dagens samhälle? Det har man alltid. Man har tid om man gör sej tid. Vad är prion i det hela? Får en familj värma sej i din bil medans ni väntar på bärgaren om det är hopplöst? Även om det gör att du missar innebandyn? Kan du handla 20 minuter senare? Ett bokat möte? Ring upp och säg som det är? Ingen du känner lär vilja vänta 20-25 min i 16 minus när alla åker förbi.. Dom kommer att förstå. Det är en attitydfråga.. Din egen attityd i första hand.
Att spendera 60 minuter i bilkön svärandes på kön som nu bildats? Eller att lyfta på röven och gå o fråga om man kan hjälpa till och vara därifrån på 25 min?
90% vågar jag sticka ut hakan säger: att sitta kvar o tuta.. Det är praxis..

Rädsla ja.. Vem är du rädd för? Och vad är du indragen i, tror du den du hjälper vet mer om dej? Vad är nu värst? För dej eller för honom?
Att tro att alla du kommer i kontakt med är potentiella farliga. Eller att faktiskt leva i tron om att dom flesta är vänliga och hjälpbara ändå? Visar sej en människa vara ett rövhål som vi alla vet finns bland oss här o där, ja då kan du ju faktiskt vända på klacken och gå, då kan man ju faktiskt få stå där ifred utan hjälp. Det finns inget som säger att ett rövhål ska ha hjälp. Men då har du iallfall försökt.

Okunskap.. Ja för mej är det självklart, men jag förutsatte INTE att det är självklart för alla, olika bilar kräver olika typ av åtgärder. Däremot förutsätter jag det som självklart att dom flesta klarar att ta fram handboken på bilen själva, nåt som finns i varenda nyare bil, som är svårare att hitta i äldre. Där står om bärgning och bogsering, även om starthjälp. Det är inte för mycket begärt att man kan läsa dom sidorna och jobba helt innantill ihop, inte ens att vara färgblind är ett problem. Svart och röd har inte samma nyanser av grått. Problemet är inte ett dugg större än man gör det till.

Det körkortet förutsätter när man väl tagit det är att man faktiskt kan ta fram sin handbok för att hitta informationen man behöver, för att jobba med bilen med hjälp av den infon. Är det riktigt illa, är det säkert så att man känner nån som vet och kan. Då kostar det ett telesamtal. För att inte tala om att den du hjälper kanske kan?
Han/ hon kan dock inte dra upp sej själv...
Användarvisningsbild
av Variosboy
XC90_Executive skrev:Men resonerar man tvärt emot mig så borde jag alltså ha både startkablar och bogserlina för att jag ska kunna hjälpa till om någon behöver det? :roll: Jag har sjukvårdsväska och andra akut-hjälpmedel i bilen om man själv blir sjuk, eller stöter på någon som är det.
Precis, varför inte? Rädd att bli skitig om händerna? Eller är du rädd för att någon ska säga: "Tack så jättemycket för hjälpen!".
Alla har rätt till sin egen åsikt, men lite bakgrund till varför du tänker som du gör vore intressant?
av llesrof
förutsätter jag det som självklart att dom flesta klarar att ta fram handboken på bilen själva
He he he... den var bra. Man kan ju resonera på samma sätt i många sammanhang och därmed lägga ansvaret på den som behöver hjälp :mrgreen:
Variosboy skrev:Precis, varför inte? Rädd att bli skitig om händerna? Eller är du rädd för att någon ska säga: "Tack så jättemycket för hjälpen!".
Alla har rätt till sin egen åsikt, men lite bakgrund till varför du tänker som du gör vore intressant?

Jag bara tänkte att om man tänker så, då bör man isåfall ta med allt i bilen. För man vet aldrig när någon kan behöva hjälp med något annat. Många bilar har ju t.ex inte reservhjul längre. Så man bör nog ta med tre-fyra reservhjul själv, OM man stöter på ett par bilar som har fått punktering som inte har telefon (ta med ett par telefoner också) och kan ringa till någon annan eller lösa det själv. Eller överdriver jag nu? :wink:

Jag säger som innan. Olycka? Självklart hjälper jag till. Jag är först framme om något skulle hända när jag t.ex går på stan. Men jag tänker inte ta med startkablar i min bil, för att någon annan kanske kan behöva dom. Eftersom jag vet att jag aldrig behöver dom själv....
Användarvisningsbild
av Variosboy
XC90_Executive skrev:
Variosboy skrev:Precis, varför inte? Rädd att bli skitig om händerna? Eller är du rädd för att någon ska säga: "Tack så jättemycket för hjälpen!".

Jag bara tänkte att om man tänker så, då bör man isåfall ta med allt i bilen. För man vet aldrig när någon kan behöva hjälp med något annat. Många bilar har ju t.ex inte reservhjul längre. Så man bör nog ta med tre-fyra reservhjul själv, OM man stöter på ett par bilar som har fått punktering som inte har telefon (ta med ett par telefoner också) och kan ringa till någon annan eller lösa det själv. Eller överdriver jag nu? :wink:

Jag säger som innan. Olycka? Självklart hjälper jag till. Jag är först framme om något skulle hända när jag t.ex går på stan. Men jag tänker inte ta med startkablar i min bil, för att någon annan kanske kan behöva dom. Eftersom jag vet att jag aldrig behöver dom själv....
Självklart ska man ha med sig det man vet/tror att man kommer att behöva, och VET du att du inte kommer behöva startkablar så är det ju helt okey att du inte har dom med. Men jag uppfattade ditt första inlägg i debatten som att du inte var villig att hjälpa till att starta någon annans bil med deras kablar heller, har jag missuppfattat dig i så fall!?

Extra telefoner behövs väl inte om du har med din egen? För du lånar väl bara ut den i händelse av att det är någon som behöver en telefon, du ger väl inte bort den?? :wink:
Användarvisningsbild
av Carina
XC90_Executive skrev:

**** känns som ett svar på den frågan är överdriven.... :???:

Jag ser inte skillnaden mellan att hjälpa en människa som krockat eller en som inte får igång sin bil... båda behöver ju hjälp...? Dom kanske t.om har egna startkablar, men behöver ett batteri att koppla det på... eller egen bogserlina..
av llesrof
Carina skrev: Jag ser inte skillnaden mellan att hjälpa en människa som krockat eller en som inte får igång sin bil... båda behöver ju hjälp...? Dom kanske t.om har egna startkablar, men behöver ett batteri att koppla det på... eller egen bogserlina..
Jag ser faktiskt en ganska stor skillnad.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]