Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PINGPÅNG
God fortsättning alla,gjorde en framvagnsrep i höstas på en aukt volvoverkstad,då bytte dom vä/hö stötdämpare,länkarm vä/hö,spindel vä/hö,4 hjulsjustering,bara stötdämparna kostade 3950kr,detta kalas gick på nätta 11200kr, detta är på en v70nT-01..
av albajno
Kul med många tankar och idéer!
Självklart får man "alltid" rätt passform på den del man köper av originalverkstan, vore mycket märkligt annars.

MEN låt oss säga att vi köper en stötdämpare hos en Volvoverkstad och betalar runt 1500:-. När vi öppnar kartongen står det Monroe på den, vilket är helt ok!
MEN när samma stötdämpare (Monroe) kostar runt 1000:- på ex. Mekonomen blir man väldigt förvånad/förbannad.

Kanske ska vara så! Men då tycker jag man är dum i huvudet om man köper den hos Volvo!

Motörhead!!
Ja!! Det är Bilia i Strängnäs som gjort denna fascinerande upptäckt!
Jag åker ner till en god vän istället och börjar med stötdämpare som jag vet är trasigt så får vi se vad han har för dom på de övriga sakerna!!

De har ju oxå konstaterat att Vä länkarm är trasig. Denna byttes i somras!!!

Bilia!! Jag vet inte om de är jävligt pedantiska eller dumma i huvudet!?!?
av Motörhead
Tänkte du borde ha en väghållning som suger om allt det där är trasigt...

Vet inte om man kan dra alla Bilia-verkstäder och deras tekniker över en kam och säga att de är dåliga (vilket det låter som på detta forum). Hade in min V70 på service här hemma (ej Bilia) och fick då veta att vänster kränghämmarstag är slut, vilket var bytt för under ett år sedan (Biltema). Tänkte att va f-n...men hej och hå, glappt så det räckte när jag tittade själv. Så visst går saker sönder i förtid. Men då ska du ju också få ut vä länkarm på garanti från vart den nu är köpt om du har kvittot kvar.

Ett alternativ är ju att man är med på sin service så får meken visa på att det glappar.
Hoppas allt löser sig för dig.
av J.F.S
Bytte precis spindelled vänster fram på lokala Volvoverkstaden. 1138:- kr ink jobb.

Angående kvalité på pirat vs originaldelar. Skruvat.se:
Hjullager bak=slut efter ca300mil. Fjäderbenslager=slut efter ca500mil.
Handbromsbackar=trots max justering på spaken så underkänns den på besiktning med nya bromsskivor.

Original:
Handbromsbackar, med minsta möjliga förspänning, kommentar på besiktningen: Den här handbromsen var det klipp i!

Klapperstag Biltema:
Stort glapp efter ca500 mil.

Jag är vän av att spara pengar och brukar förorda alternativa delar men med facit i hand så hade jag sparat genom att köpa original i mina exempel ovan.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]