Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska ändå ta bort kofångaren fram idag så kan fota och sätta ihop en liten guide ikväll :D
Okej, nu är de så att kameran lagt av och alla bilder är borta. men ska skriva en beskrivande guide.
Ni kan använda den här för att få bort stötfångaren viewtopic.php?t=10401.
skruva bort trokarbladen om ni har dessa.
Men ni börjar med att lossa en torx i vardera hjulhus. skruva inte skruven fullt ut utan skruva en bra bit sedan tyck in den. skruven är ca. 4cm lång. Tryck in den av anledningen att det sitter en plast spännare bakom kofångaren.
Nu lossa de 6 plast popparna i motorutrymmet.
Bänd försiktigt bort plasten på kofångaren fram på vardera sida. Bakom dessa sitter det en 12 bult.
Sedan underlättare det om man är två och tar på varsin sida om kofångaren och vickar försiktigt loss den.
Nu skruvar ni bort torkarmotorn om ni inte vill ha den kvar. den sitter med 2 10 or vardera under strålkastaren jag kapade dessa elkablar och satte en snabbkoppling för senare bruk.
sedan skruvar ni bort de 2 torx som håller en plast bit på vardera sida. bänd ut den lite och kom åt med en fast 10 och skruva loss den . Tålamod det är trångt. Sen sitter det en 10 på innersidan av strålkastaren till vänster om man tittar framifrån på vänster strålkastare. Bort med den och bort med de på 10 på ovansidan.
Nu är den lös bara dra ut hela och ta bort plast listen runt hela. Plocka ur de lampor du ska ha och sätt de i nya strålkastaren. och sätt tillbaks plast listen runt.
nu är de bara att passa in strålkastarna och skruva dit skruven. Du behöver inte bry dig om de skruvar till strålkastartorkmotorn om du inte ska ha kvar den.
det är bara att koppla in de orginal kopplingarna till strålkastaren.
Montera båda testa att de funkar och montera tillbaka kofångaren.
Åk till en mörk väg och ställ in ljushöjden. Jag monterade inte över höjdmotorn. När jag klippte kabeln till torkarblads motorn gick säkringen. Den säkringen går till motorn och till höjd motorn så ni vet.

Hoppas denna guide hjälper något kanske har missat något men säg till då så kan jag skriva dit de.
Fråga om det är något som är oklart :D

Guide skriven av anv. Niklas0123
Niklas0123 skrev:Okej, nu är de så att kameran lagt av och alla bilder är borta. men ska skriva en beskrivande guide.
Ni kan använda den här för att få bort stötfångaren viewtopic.php?t=10401.
skruva bort trokarbladen om ni har dessa.
Men ni börjar med att lossa en torx i vardera hjulhus. skruva inte skruven fullt ut utan skruva en bra bit sedan tyck in den. skruven är ca. 4cm lång. Tryck in den av anledningen att det sitter en plast spännare bakom kofångaren.
Nu lossa de 6 plast popparna i motorutrymmet.
Bänd försiktigt bort plasten på kofångaren fram på vardera sida. Bakom dessa sitter det en 12 bult.
Sedan underlättare det om man är två och tar på varsin sida om kofångaren och vickar försiktigt loss den.
Nu skruvar ni bort torkarmotorn om ni inte vill ha den kvar. den sitter med 2 10 or vardera under strålkastaren jag kapade dessa elkablar och satte en snabbkoppling för senare bruk.
sedan skruvar ni bort de 2 torx som håller en plast bit på vardera sida. bänd ut den lite och kom åt med en fast 10 och skruva loss den . Tålamod det är trångt. Sen sitter det en 10 på innersidan av strålkastaren till vänster om man tittar framifrån på vänster strålkastare. Bort med den och bort med de på 10 på ovansidan.
Nu är den lös bara dra ut hela och ta bort plast listen runt hela. Plocka ur de lampor du ska ha och sätt de i nya strålkastaren. och sätt tillbaks plast listen runt.
nu är de bara att passa in strålkastarna och skruva dit skruven. Du behöver inte bry dig om de skruvar till strålkastartorkmotorn om du inte ska ha kvar den.
det är bara att koppla in de orginal kopplingarna till strålkastaren.
Montera båda testa att de funkar och montera tillbaka kofångaren.
Åk till en mörk väg och ställ in ljushöjden. Jag monterade inte över höjdmotorn. När jag klippte kabeln till torkarblads motorn gick säkringen. Den säkringen går till motorn och till höjd motorn så ni vet.

Hoppas denna guide hjälper något kanske har missat något men säg till då så kan jag skriva dit de.
Fråga om det är något som är oklart :D

Guide skriven av anv. Niklas0123
Nu var det länge sen jag grävde vid strålkastarna.
Men det går väl latt föra över höjdmotorn på den nya strålkastarna?
Har de svarta på min v70 -05 fick köpa till adapter kabel då dom är gjorda för kontaktstyckena upp till -04.
DRL ljusen hade jag lite problem med i början då ja hade kopplat dom fel.

Har xenon konverterat mina å det ser riktigt snyggt ut. dock e det inte riktigt lika bra ljus i dom som det är med original stålkastarna...
http://www.garaget.org/?car=235268&image=2651015
http://www.garaget.org/?car=235268&image=2651010

två bilder på hur min ser ut....
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&a[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Standard med volvos låskistor.

Jag tror du har Bendix tändsysten på de[…]