Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
värmedynorna brukar ha max 550W vad har du för fabrikat KKR? även effekten på slangvärmare är hög.
vi monterade tidigare 2 000W på lastbilsmotorer, där måste vi använda siliconslang för de brändes och torkade på kort tid med standard slang.
Isak
av LaRy
Jag har en original rekommenderad Defa modell 412865 på 400W, inga 900W. Motorvärmare till personbilar kan knappast vara på 900 resp 1650 Watt. Testen är gjord på den mest förekommande värmaren, förmodligen Defa. Med de effekter du talar om skulle du inte kunna koppla in en vanlig kupé fläkt på 1000W samtidigt. Det blir 1650 + 1000 = 1650 W. Säkringen (10 amp) för ett vägguttag löser vid 2400W.

Är det någon som bytt från Defa "strykjärn" till Calix slangvärmare. Hur gjorde ni med elkabel, de har väl olika elkontakter, antar jag. Klippte och skarvade, eller finns det färdiga övergångsadaptrar?
av LaRy
Sorry, matten gick inte rätt, 1650 + 1000 = 2650Watt, 10 amp säkring löser vid 2400watt
av -94 9000 2,3T cse
De riskerar nog att bli ett rejält klipp å klistra om du ska få ihop två olika märken o anslutningar.
Användarvisningsbild
av SvenB
isak skrev:värmedynorna brukar ha max 550W vad har du för fabrikat KKR? även effekten på slangvärmare är hög.
vi monterade tidigare 2 000W på lastbilsmotorer, där måste vi använda siliconslang för de brändes och torkade på kort tid med standard slang.
Isak
Enligt den uppgift jag fått skulle det vara så att blockvärmarna var på 300 W och insticksvärmarna på 550 W. kanske fel då.
Användarvisningsbild
av SvenB
LaRy skrev:Jag har en original rekommenderad Defa modell 412865 på 400W, inga 900W. Motorvärmare till personbilar kan knappast vara på 900 resp 1650 Watt. Testen är gjord på den mest förekommande värmaren, förmodligen Defa. Med de effekter du talar om skulle du inte kunna koppla in en vanlig kupé fläkt på 1000W samtidigt. Det blir 1650 + 1000 = 1650 W. Säkringen (10 amp) för ett vägguttag löser vid 2400W.

Är det någon som bytt från Defa "strykjärn" till Calix slangvärmare. Hur gjorde ni med elkabel, de har väl olika elkontakter, antar jag. Klippte och skarvade, eller finns det färdiga övergångsadaptrar?
Jag räknade på de tre timmar som testen var på. 3*300 = 900 och 3*550= 1650. Men enligt isak är detta fel.
av lennart lundberg
Oftast så har man en kupé värmare samtidigt som motorvärmare. Att då behöva värma motorn dubbelt så länge med en blockvärmare och dess utom då ha en kupé fläkt att gå lika länge, kan inte vara ekonomiskt.
Har gjort en test på våra två bilar. 940 slangvärmare S80 blockvärmare.
Temperaturen ute -10 grader. Efter två timmar hade 940:in 20 grader på toppen och S80 5 grader på toppen.
Har köpt en slangvärmare för att montera på S80:in för att ersätta blockvärmaren. En som har samma kontakfiguration BRAKON som originalet.

Lennart
av pseudonym
lennart lundberg skrev:Oftast så har man en kupé värmare samtidigt som motorvärmare. Att då behöva värma motorn dubbelt så länge med en blockvärmare och dess utom då ha en kupé fläkt att gå lika länge, kan inte vara ekonomiskt.
Har gjort en test på våra två bilar. 940 slangvärmare S80 blockvärmare.
Temperaturen ute -10 grader. Efter två timmar hade 940:in 20 grader på toppen och S80 5 grader på toppen.
Har köpt en slangvärmare för att montera på S80:in för att ersätta blockvärmaren. En som har samma kontakfiguration BRAKON som originalet.

Lennart
Vore intressant att höra om du mätt temperaturen på botten istället för toppen och jämfört.
Gissar att du då får omvänt förhållande.

Många hävdar att det blir dyrare med kontaktvärmare pga av att man får köra kupevärmare längre men har man en "modern" kupevärmare som sänker watten när temperaturen i kupen stiger så bör det inte vara något problem.

Slangvärmare
+ Värmer motorn snabbare
+ Ger bättre kupevärme
- kallare motorolja
- drar mer watt
- krångligare (dyrare om man lämnar på verkstad) att montera

Kontaktvärmare
+ Värmer oljan bättre (mindre slitage)
+ Eklare (billigare) montering
- tar längre tid att värma motorn
- ger sämre värme till kupen.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]