Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
greenbay skrev:Fast nu var det inte GRÄSKLIPPAREN det handlade om!!!
Felet uppstår PÅ BILEN när man skall klippa gräset och då kör ut bilen för att komma åt GRÄSKLIPPAREN!!

Desinformation eller ej, om du skickar kompressionen med bränsleluftblandning ner i vevhuset, borde inte alla packningar och o-ringar kalva då???
Och tändstiftet? antänder det inte? Bränsleluftblandningen? och allt detta skall rusa förbi ringarna ner i vevhuset????Ingen kompression beroende på att ringarna helt plötsligt sitter klistrade i spåren på kolvarna?
/greenbay
Det är en bra fråga faktiskt.. Jag går inte in på djup förbränningsteori nu utan förenklar lite istället..
*om du skickar kompressionen med bränsleluftblandning ner i vevhuset, borde inte alla packningar och o-ringar kalva då??? *
Nej.. slagvolymen är ca 2.5 liter så maximalt så skulle det finnas 2.5 liter gas per vevaxelvarv. Nu är ju inte fyllningen 100% så det är under 2.5 liter. Dessutom är ju vevhusventilationens jobb att föra gaser vidare upp till insuget igen. Så det blir inte mer övertryck för att bilen läcker igenom när du gnager på starten eftersom gasen hittar ut genom ventilationen.

*Och tändstiftet? antänder det inte?*
Nej tändstiftet kan inte antända en gasblandning som är helt felaktig. Skulle det ändå tända så skulle det brinna men inte kunna göra det så fort att det är att explodera.

*Bränsleluftblandningen? och allt detta skall rusa förbi ringarna ner i vevhuset????*
Jepp.. Det som tätar stålkolvringar i en stålcylinder är oljan. Tar du bort oljan så läcker det förbi. System utan olja har t.ex teflontätningar istället. Så enkelt är det.

*Ingen kompression beroende på att ringarna helt plötsligt sitter klistrade i spåren på kolvarna?*

Det är en kombination. Tack vare att ringarna kärvar så är vi mer beroende av att det är olja på cylinderväggarna som tätar för att kompensera det lägre ringtrycket. Ringtrycket är lågt men tillräckligt vid första start. Men vid vår första start spolar vi bort oljan. Då läcker det förbi för mycket för att få till en andra start..
I med olja så vi tätar upp runt ringarna. Då återfår vi kompressionen och motorn startar. Då gäller att se till så ringarna kan röra sej som dom ska och undvika dom där korta starterna.
Användarvisningsbild
av taxi
Och våra bilar verkar vara extra känsliga vid låga temperaturer, antar att det blir fetare startblandning ju kallare det är..?
Min kan ha lite "störd" tomgång första 30 sekunderna när man flyttat bilen typ 10 meter, men det är inte förrän man gör manövern i 30 minus som den blir komplös! Och då gjorde jag som ovan: olja i cylindrarna=startar på en gång!
av V70XC1998
Lånar tråden lite. Har beskrivit i en annan tråd "Något svårstartad V70XC 1998" och av märkesverkstaden fått beskrivit precis det som beskrivs ovan (problem med de hydrauliska tryckarna), men ingen har nämnt tipset om olja i cylindrarna. Något för mig att prova kanske? Hur mycket olja skall man hälla in i cylindrarna, 1 msk?/cylinder?
av *pettson*
V70XC1998 skrev:Lånar tråden lite. Har beskrivit i en annan tråd "Något svårstartad V70XC 1998" och av märkesverkstaden fått beskrivit precis det som beskrivs ovan (problem med de hydrauliska tryckarna), men ingen har nämnt tipset om olja i cylindrarna. Något för mig att prova kanske? Hur mycket olja skall man hälla in i cylindrarna, 1 msk?/cylinder?
Ta ett par matskedar om bilen upplevs som kompressionslös. Problemet är vida känt hos GM, Saab, Opel, även mercedes, men hos volvo tjatar man om tryckarna i verkstäderna. Men kollar man på problemet så sitter inte problemet där. Det är samma problem som alla dom andra.
Peugeot däremot har på vissa modeller tryckare som kan översträcka sej med fel typ av olja. Där är fältåtgärden att byta olja så man kan komma till verkstaden, där byter man till en annan typ av tryckare. Där är också problemet att bilen startar och går nån km innan tryckarna översträcker sej och 4 cylindrar blir komplösa.
av Grovis
Jag hade tidigare väldigt udda start svårighter. Bilen startade alltid när den var kall, när motorn blev varmkörd eller stod i solen typ "sommarväder" så gick den inte att starta!!Det hände även att bilen startade, men dog strax där efter som du beskriver.
Vad jag gjorde följande som löste mitt start problem!

1. Köpte en ny Rotor "Bosch" Volvo Art nr: 55002 för 99,90kr samt Fördelarlock "Bosch" Volvo art nr: 56850 för 99,90kr från Biltema.
2. Problemet löst!!!!
Tips; "Kolla lite hur Rotorn ser ut samt fördelarlocket ser ut på insidan, så att allt ser fint ut. Kvaliten kan skifta en aning".

Annars kan det vara rent dålig "jordkontankt" på jordkabeln.

Hoppas att dessa enkla tips löser ditt startproblem.
av V70XC1998
Tack för tips! Har funderat lite på rotorn och tändkablar, känns ju dumt med någon stor renovering utan att först prova sådana lite enklare detaljer. Man kan ju alltid hoppas!
av V70XC1998
Bytte rotorn och fördelarlocket, som var original 25.600 mil, såg inte särskilt granna ut... Motorn går mycket mer jämnt nu och missar inte som tidigare. Var dock inte det som var startproblemet utan det var en spridare som läckte igenom bensinen. Bensinen droppade alltså ut genom spridaren och ner i cylindern vilket gjorde att det inte fanns någon bensin kvar i slangarna när det var dags att starta.
av swetrot
Jag bygger vidare på den här tråden. Har en 855-94. Startade och backade den fem meter i Söndags för att slippa bära sommardäcken i bagaget så långt, lät den stå ett par timmar, och sedan när jag skulle iväg så startade den inte.

Lyckades tömma batteriet i ilskan, laddade upp det över natten, men den startar ändå inte trots många och långa försök. Det verkar som att den får soppa (lossade bränsleslangen och provkörde startmotorn, och det kom bensin).

Det här "gräsklipparsyndromet" låter intressant, och är väl snart det enda jag tror på. Vågar man dutta lite olja i cylindrarna och hoppas på att det hoppar igång. Några tips på lämplig volym av "dutt"?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
2 matskedar per "cylle".

Mvh GK
av swetrot
gnestakalle skrev:2 matskedar per "cylle".
Tack.

Vi duttade i "en kork" i varje cylinder, och efter att ha rekvirerat en bil till så vi kunde ha startkablar så hoppade bilen igång efter mycket gnuggande med startmotorn. Det blev ett rökmoln av närmast episka dimensioner bakom bilen, men sedan gick den snällt.

Mycket märkligt fel egentligen.

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]