...

Moderator: Moderatorer

Pontus_742 skrev:när kom lagen att man måste blinka ur en rondell? fanns inte när jag tog körkort januari 2010 :roll:
Det är ungefär lika mycket måste som när du svänger höger i varje annat sammanhang.
Användarvisningsbild
av uno83
Det är väl bara om utryckningsfordonet bryter mot trafikreglerna som dom bär ansvaret? Om någon kör mot rött och krockar med en polisbil med blåljus så är det ju knappast polisbilens fel.
Pontus_742 skrev:när kom lagen att man måste blinka ur en rondell? fanns inte när jag tog körkort januari 2010 :roll:
Den lagen har funnits ganska länge. Fanns iaf för 4 år sedan när jag tog körkort, så visst fanns den januari 2010.
Användarvisningsbild
av SvenB
Pontus_742 skrev:när kom lagen att man måste blinka ur en rondell? fanns inte när jag tog körkort januari 2010
Tror nog det, lagen är mycket äldre än så.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... s_utg2.pdf
Vad gäller blinka när man lämnar rondellen så är det och har alltid varit lag på det. (Pontus742; din körskolelärare måste missat något väsentligt.) Sedan finns en allmän rekommendation för att underlätta "kommunikationen" med dina medtrafikanter, att ange vart man skall innan man åker in i rondellen. Samt också när man byter fil i flerfiliga rondeller, måste man blinka.

Ticken; du har rätt i sak, men tycker logiken haltar. Blåljus och siren används för att påkalla uppmärksamhet och du bör, på gränsen till "skall", lämna fri väg för sådant utryckningsfordon. Däremot spelar det ingen roll om det varit utryckning med eller utan siren/blåljus, inträffar en olycka så gäller normala trafikregler. Alltså samma regelverk som om ingen utryckning förevarit. Är utryckningsföraren vållande så är han det oavsett blåljus eller inte. Så där spelar blåljus ingen roll.

Personligen är jag nöjd om folk ger fan i att köra åt fel håll i rondellen. Ju mer och tydligare folk lär sig att använda blinkers och kommunicera, desto bättre. Att racka ner på att folk är övertydliga (som någon journalist tydligen gjort) är väl bara ytterligare ett bevis för den normalt ganska låga intelligenskvoten hos våra journalister.
Fast det är en intressant fråga det där med att blinka. Hur ofta åker folk fast för det egentligen? Det är ju många som struntar i det - inte bara i rondeller - utan överhuvudtaget.
av Linqid
~Kalle~ skrev:Häromdagen mötte jag en polisbil med blåljusen på, han blinkade inte när han körde ut ur rondellen..

/Kalle
Det finns nog inget annat land i världen än Sverige där invånare anmärker på att en polisbil under utryckning (!) med blåljus inte blinkade i rondellen...

(Nu är det möjligt att du är ironisk, men jag ser då ingen antydan till det..)
Användarvisningsbild
av Funk
Det skulle vara roligt att höra vad för brott, eller hur brottet rubriceras. Någon som sett koden på böteslappen?
Jag vet att det i början på 80-talet när jag tog körkort inte på något sätt fokuserades på att blinka vid lämnande av cirkulationsplats. Själva lagparagrafen är ju gammal nog för att vara från 1800-talet, och kan tillämpas på ganska många situationer´... frågan är när man började tillämpa denpå cirkulationsplatser.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag tror det var samtidigt som man införde regeln om att bilar i cirkulationsplatsen har företräde. Före det gällde högerregeln/vänsterregeln i de flesta cirkulationsplatser.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]

Hej på er, En snabbfråga; behöve[…]