Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MattiasD skrev:En del av skillnaden i förbrukning mellan manuel och powershift kan förklaras till att manuell har start/stop. Så egentligen är förbrukningen med powershift den mest ärliga. Start/stop finns ju bara för att optimera en bil (läs diesel) för eu körcykel.

http://www.automotorsport.se/news/21337 ... med-turbo/
Intressant förklaring! Efter den artikeln känner jag faktiskt "ha-begär" på powershift lådan... Då är det T5, T4 eller hålla ut tills T4F går att beställa. Om powershiften jobbar duktigt maskerar det ju faktiskt en motor med spetsig karaktär, T4 kanske inte är så dum ändå? Borde komma tester på den inom några veckor i V70 eller V60. Den börjar ju produceras nu tror jag?

Lite off topic: Blir det nån facelift nu i vår (MY12) på V70?
Variosboy skrev:
MattiasD skrev:En del av skillnaden i förbrukning mellan manuel och powershift kan förklaras till att manuell har start/stop. Så egentligen är förbrukningen med powershift den mest ärliga. Start/stop finns ju bara för att optimera en bil (läs diesel) för eu körcykel.

Så du menar att en bensinare eller Etanolare inte tjänar något på start/stop-tekniken!?
Det lilla som sparas i förbrukning sparas givetvis även på en etanolmotor. Skillnaden är ju etanolmotorn är miljöklassas oavsett trixande med körcykeln. Start/stop är ju bara ett sätt att optimera för eu körcykeln. Kör man inte "eu körcykel" varje gång man tar bilen, ja då är ju dieselbilarna som ligger på gränsen troligen över sina 120 g som miljöklassningen bygger på.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
eijo skrev:

Intressant förklaring! Efter den artikeln känner jag faktiskt "ha-begär" på powershift lådan... Då är det T5, T4 eller hålla ut tills T4F går att beställa. Om powershiften jobbar duktigt maskerar det ju faktiskt en motor med spetsig karaktär, T4 kanske inte är så dum ändå? Borde komma tester på den inom några veckor i V70 eller V60. Den börjar ju produceras nu tror jag?

Tycker absolut du ska avvakta till T4F kommer. Tänkter själv vänta på den motorn och den verkar vara fin ihop med powershiftlådan.
eijo skrev:Intressant förklaring! Efter den artikeln känner jag faktiskt "ha-begär" på powershift lådan... Då är det T5, T4 eller hålla ut tills T4F går att beställa. Om powershiften jobbar duktigt maskerar det ju faktiskt en motor med spetsig karaktär, T4 kanske inte är så dum ändå? Borde komma tester på den inom några veckor i V70 eller V60. Den börjar ju produceras nu tror jag?

Mitt tips är att provköra 2,0T. Det är ju samma motorkonstruktion (Ecoboost) som T4 har. Prestandamässigt skiljer den sig inte så mycket från 200-hästaren du kör idag. Tänk dig sedan att du drar bort 20 hk och dra även bort 30-60Nm i vrid så får du T4:an. OK lite grovt men ändå :D Nedan ser du prestandan för de olika bensinarna.

T4 180 Hk @ 5700 rpm, max vrid 240Nm @ 1600-5000 rpm (270 Nm kortvarigt med overboost)
2,0T 203 Hk @ 6000 rpm, max vrid 300Nm @ 1750-4000 rpm
T5 240 Hk @ 5500 rpm, max vrid 320Nm @ 1800-4000 rpm
2,5FT 231 Hk @ 5200 rpm, max vrid 340Nm @ 1750-4800 rpm

Notera att 2,0T och T5 har lite kortare register än de andra bensinarna. De varvar ca 6.000 men vridmomentet avtar redan vid 4000 rpm.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]