Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sklijer inget på turbo eller vanlig motor vid 16.000 däremot vid 18.000 då tändstiften till turbon är dyrare.

Kolla med mindre firmor. Finns flera riktigt bra men kräver tipps. Finns en del tidigare Volvo mekar som startat eget och inte har en tung administration som ska leva på dig.
Då kan du få jobbet gjort till halva priset med samma kvalitet. OBS viktigt att man då använder Volvo orginaldelar för att bli likvärdigt.

(själv har jag gjort två sådanna 16.000 mila servicar på våra bilar i familjen, tog mig som glad amatör ca 6 timmar, jävligt bra timlön, givetvis endast volvo orginaldelar )

mvh Roland :D
detta gäller en XC70 2.5T -04...skall tillägga att Solna Bilteknik låg ca en tusenlapp under billigaste auktoriserade Volvo verkstad, men man har ju hört en del negativt om denna verkstaden...
Lägg den tusenlappen och slipp få tillbaka din bil mer trasig än du lämnade in den.
Ringhede skrev:Sklijer inget på turbo eller vanlig motor vid 16.000 däremot vid 18.000 då tändstiften till turbon är dyrare.

Kolla med mindre firmor. Finns flera riktigt bra men kräver tipps. Finns en del tidigare Volvo mekar som startat eget och inte har en tung administration som ska leva på dig.
Då kan du få jobbet gjort till halva priset med samma kvalitet. OBS viktigt att man då använder Volvo orginaldelar för att bli likvärdigt.

(själv har jag gjort två sådanna 16.000 mila servicar på våra bilar i familjen, tog mig som glad amatör ca 6 timmar, jävligt bra timlön, givetvis endast volvo orginaldelar )

Om man uppenbarligen inte har koll på att nippeln till vevhusvent ska rengöras på turbon (och det kostar pengar)
så bör man kanske inte göra servicen själv hemma. Jag vill inte vara nitisk men så tycker jag iallafall.
Sedan ska du få ett tips av mig, kolla löprullen till drivremmen (ta lös och snurra och lyssna) brukar vara dålig på
det flesta bilarna, sedan passar inte dom till bensinarna egentligen så du måste köpa från en Diesel med AC, men om rullen är dålig så kan jag förklara bättre :) (Inte alls menat att vara otrevlig men du har ju inte gjort
en 16000 mila service på dina bilar utan bara delar av den)
Ringhede skrev:Sklijer inget på turbo eller vanlig motor vid 16.000 däremot vid 18.000 då tändstiften till turbon är dyrare.

ja det var ju et väldigt dåligt tipps, eftersom det faktiskt skiljer rätt mycke på en trubo mot en sug.
Det är därför jag tydligt föreslåt att man inte talar om priser kors o tvärs, för folk kommer hela tiden med felaktiga påståenden m.m. som kan få ett seriöst företag att frasmtå som oseriöst o tvärtom.
Fråga varje verkstad vad som ingår i just deras 16000 service
Du kommer att bli förvånad över hur mycket det skiljer inte många kommer att ha med "vevhusventilations rengörning" det är dyrt och då förlorar man kunder Man lever under tanken det du inte vet har du inte ont av

Jag har själv fått frågan vad denna service kostar och efter jag lämnat priset fått frågan Men dom gör den x antal kronor billigare varför skall ni ha mer Ja vad skall man svara på detta
Lite spydigt kanske men ett bra svar är.. Det som tillverkaren rekomenderar...

Senast igår fick jag in en bil med motorlampa tänd felkod på felaktigt bränsletryck (dieselbil)
efter en stunds felsökning/uppmätning så lossar jag på bränslefiltret och detta var hur skitet som helst
Jag frågar bilägaren när den servats senast och får svaret vid 24000 mil då den nu hade gått 25800 så kollade jag i service boken och det vart inte våran verkstad som servat bilen Så jag frågar kunden om han vet vad som utförts Då han ej vet så ber jag honom ringa och kolla
Kund ringer till verkstad som utfört arbetet och frågar om dom bytt bränslefiltret då han var där
och får till svar NEJ det bytes vid nästa service vid 26000 mil

Kan bara konstatera att dom skall inte göra sådant man inte har koll på
Bränslefilter på just denna kunds bil modell skall bytas med 6000 mils intervall
Efter byte av bränslefilter så gick bilen som den skulle

Hur skall man med gott samvete kunna ta betalt av en kund som blivit "lurad" av okunnig verkstad
Bränsle filtrets bytes kostnad är väl ok Men faktum var att jag tog för givet att bränslefiltret vart bytt vid 24000 service så jag kollade inte på detta

Det är ju så att även om bara en säkring går Så förutsätter man alltid att det är något värre och "hoppar" över denna enkla sak för att efter en stunds letande finna det enkla och självklara
Någon som känner igen sig??

I just detta fall fick felsökningen bestå av en felkodsavläsning/nollställning + programvaruuppgradering på ECM/TCM

Känns tufft att slänga det rakt i ansiktet på en kund att "Hade du servat hos en auktoriserad volvohandlare så hade detta fel troligtvis inte inträffat

Självklart kan man ta betalt för det man utför Men det skall kunna gå att se denna person i ögonen efter uträttat arbete och det skall "kännas" bra

Får hoppas att han lägger ihop 1+1=3 och att han återkommer till mig

//Goose
gooose skrev:Fråga varje verkstad vad som ingår i just deras 16000 service
Du kommer att bli förvånad över hur mycket det skiljer inte många kommer att ha med "vevhusventilations rengörning" det är dyrt och då förlorar man kunder Man lever under tanken det du inte vet har du inte ont av

Jag har själv fått frågan vad denna service kostar och efter jag lämnat priset fått frågan Men dom gör den x antal kronor billigare varför skall ni ha mer Ja vad skall man svara på detta
Lite spydigt kanske men ett bra svar är.. Det som tillverkaren rekomenderar...

Senast igår fick jag in en bil med motorlampa tänd felkod på felaktigt bränsletryck (dieselbil)
efter en stunds felsökning/uppmätning så lossar jag på bränslefiltret och detta var hur skitet som helst
Jag frågar bilägaren när den servats senast och får svaret vid 24000 mil då den nu hade gått 25800 så kollade jag i service boken och det vart inte våran verkstad som servat bilen Så jag frågar kunden om han vet vad som utförts Då han ej vet så ber jag honom ringa och kolla
Kund ringer till verkstad som utfört arbetet och frågar om dom bytt bränslefiltret då han var där
och får till svar NEJ det bytes vid nästa service vid 26000 mil

Kan bara konstatera att dom skall inte göra sådant man inte har koll på
Bränslefilter på just denna kunds bil modell skall bytas med 6000 mils intervall
Efter byte av bränslefilter så gick bilen som den skulle

Hur skall man med gott samvete kunna ta betalt av en kund som blivit "lurad" av okunnig verkstad
Bränsle filtrets bytes kostnad är väl ok Men faktum var att jag tog för givet att bränslefiltret vart bytt vid 24000 service så jag kollade inte på detta

Det är ju så att även om bara en säkring går Så förutsätter man alltid att det är något värre och "hoppar" över denna enkla sak för att efter en stunds letande finna det enkla och självklara
Någon som känner igen sig??

I just detta fall fick felsökningen bestå av en felkodsavläsning/nollställning + programvaruuppgradering på ECM/TCM

Känns tufft att slänga det rakt i ansiktet på en kund att "Hade du servat hos en auktoriserad volvohandlare så hade detta fel troligtvis inte inträffat

Självklart kan man ta betalt för det man utför Men det skall kunna gå att se denna person i ögonen efter uträttat arbete och det skall "kännas" bra

Får hoppas att han lägger ihop 1+1=3 och att han återkommer till mig

//Goose
Tänkte på det sista med bränsletrycket att det borde du ju som van mekaniker kolla bränslefiltret även om det är bytt på 24000 mil då det är väldigt vanligt att dom ändå kletar igen p.g.a algbildning. Visar antingen på för högt/lågt
bränsletryck eller på bägge:)
Inte för att vara taskig men man borde kanske inte ens debitera mjukvaruuppgradering då det är verkstadens misstag
som gör att man har gjort en? :)
Hur menar du nu?
med facite i hand är alla fel enkla, men kom över en dag på jbbet så ska du se at det är ganska kompliserat at reda ut saker på plats i verklighetn.

sen när det gäller felsökning så är det oftast så att kunden faktiskt inte betalar inärheten av vad det igentligen borde kostat.
Så jag tycker vist att man kan debitera en mjukvara, om den görs i felsöknings syfte, inte om man kommit fram till att det är fellet o fer kostnadsförslag på att det löser problemt! (då debiterar ju mjukvara som lagning)

man kan ju göra så att man inte debiterar mjukvaran, men då höjer man ju felsöknings avgiften med samma summa.
CarMan skrev:Hur menar du nu?
med facite i hand är alla fel enkla, men kom över en dag på jbbet så ska du se at det är ganska kompliserat at reda ut saker på plats i verklighetn.

sen när det gäller felsökning så är det oftast så att kunden faktiskt inte betalar inärheten av vad det igentligen borde kostat.
Så jag tycker vist att man kan debitera en mjukvara, om den görs i felsöknings syfte, inte om man kommit fram till att det är fellet o fer kostnadsförslag på att det löser problemt! (då debiterar ju mjukvara som lagning)

man kan ju göra så att man inte debiterar mjukvaran, men då höjer man ju felsöknings avgiften med samma summa.
Jo jag håller med dig Carman :)
men om du får in en D5:a med över 20000 mil på mätaren och den visar på högt/lågt bränsletryck vad är det första
du gör då oavsett om bränslefiltret är bytt för 1000mil sen? :twisted: Jo jag håller med om att det är svårt att debitera "fullt"för en felsökning ':) Om du tar 1500kr inkl mjukvaru uppdatering ett bränslefilter och koll felkoder och jobbet sen så visar det sig vara spridarna så blir det ett jävla liv för att du har bytt dom sakerna hursomhelst.
Det är inte så lätt på dagens bilar :)
antar att du lämnar in bilen hoss mig o du får ett pris på 1200:- felsökning (kallas ca pris i juridiska termer)
jag garanterar då att jag hittar felet om det är ett konstant fel, är det ett intermitent fel, så hör vi av oss med troliga orsaker & metoder för att gå vidare (felsökningen blir då dytare, om kunden vill gå vidare)

oavsett vad jag byter eller hur lång tid det tar så får du då belara 1200:- (vid permanent fel) & då är bilen bar felsökt, sen ska den lagas.

om det var intermitent fel så kan man alltså ge kunden möjlighet att välja att ladda en mjukvar eller byta en del, som en del i felsökningen, detta kommer kunden få betala ut över de 1200:- han först har betalat. vill han inte gå vidare så får han hämta bilen, men givetvis betala de 1200:- vi först kom överens om.

Allt detta får kunden reda på iförväg o kan välja om han vill laga bilen hoss mig eller vända sig till nån annan.
Har jag lagt utt mycek på felsökning så lägger jag på 15% på priset. på felsökningn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej! Min bil har börjat sluka glykol som jag […]

Spolade lådan på min förra -14 xc[…]

0w20 är för tunn. Sen om det hjälpe[…]

Vi våtslipar och kör klarlack på […]