Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förbrukningen beror ju också på HUR man kör, inte bara snitthastigheten.

Har flera ggr kört sträckan Sthlm-Norrtälje med en förbrukning på 0,9 (Etanol). Snittfarten brukar väl ligga på ca 75km/h.

När svärfar kör min bil samma sträcka ligger förbrukningen på ca 1,1-1,2 l/mil (etanol), men hans snittfart är alltid lägre.

Jag kör på farthållare och på så hög växel som möjligt, ca 1.500rpm. Svärfar använder aldrig farthållaren och ligger nog konsekvent en, ibland två växlar lägre...
Jag håller med där. Jag märker även när jag åker med när andra kör att de ofta gasar upp bilen för att tjäna 5-10 km/h för att sedan bromsa 100 m längre fram när någonting kommer ivägen osv. Jag är övertygad om att ett mjukt, förutseende körsätt där man utnyttjar den energi man redan förbukat genom accelerering på bästa sätt genom att t.ex. släppa gasen så ofta tillfälle ges utan att farten påverkas märkbart.
Hmmm, det låter flummigt det där men egentligen är det bara sunt förnuft. Rulla där tillfälle ges, gasa inte "onödigt" länge eller kraftigt osv... Tråkig bilkörning visst, men kör man mycket finns det pengar och miljö att spara...
crumpets skrev:Heh.

90% landsväg, laglig fart: 1 l/mil

100% motorväg, 110: 1l/mil

100% motorväg: 130, 1l/mil

landsväg 110 + motorväg med 5 passagerare, 120 öl, kläder och campingutrustning för 6 i en vecka, gasen i botten vid varje rödljus, ojämn fart 90-140: 1,2l/mil.

Jag har aldrig lyckats komma över 1,2l i föbrukning och aldrig under 1l sålänge plusgrader råder.
Detta skulla man vilja påstå inte är möjligt utifrån fysikaliska egenskaper. Det ökade luftmotståndet och ett ökat varvtal, etc, såvida inte den Volvomodellen får helt andra luftmotståndsegenskaper, etc, som kompenserar vilket jag aldrig sett förekomma i praktiken. Såvida du inte skrev detta med viss skämtsamhet.
Jag och en kompis var till aitik för 4 veckor sedan .Jag s80 d5 185hk promotech automat låda 07a Han v70 2.4 163hk kcr 5vxlad man 03a .Vi startade i bastuträsk tankade fullt.Då vi komme hem hade vi kört 84 mil och 107 kmh i timmen i snitt tankade fullt.Jag hade då 0.62 han 0.64 uppmätt vid samma pump 4a vittnen ganska bra för så rask körning för visso långkörning men ändå
Vanilla skrev:Förbrukningen beror ju också på HUR man kör, inte bara snitthastigheten.
Jag kör på farthållare och på så hög växel som möjligt, ca 1.500rpm. .
Självklar beror det på körstilen. Men jag hade aldrig kunnat pressa med min XC70 D5 205 AWd till 0.52 om jag använt farthålllaren, inte en chans.

Jag var tvungen att variera farten ordentligt och ha vägen för mig själv på natten, I uppförsbackarna lät jag bilen sacka kanke 20 km/h för att rulla på desto fortare utför.

Trycker man i farthållaren kör den ju konstant fart upp/ned och medelförbrukningen stiger nästan 10% upp mot 0.6 l/m när jag provade.

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]