NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Jag har 2.0d och kör i Stockholm, fast mest runt. Alltså Essingeleden. Så kökörning, sen 110 km/h. Resultat 0.64 typ. Ok men inte snålt.

Kör jag på Gotland i 90km/h så kan jag komma ner under 0.6 men det är ju nästan konstlad körning...
av Kluster
Har en V50 2.0D -MY08 (med 6-växlad låda) och vi har en 14 månaders dotter som sitter bakåtvänt på högersida i baksätet och det är inte några problem för varken mig eller min sambo att sitta på passagerarsätet framför. Vi är båda runt 180 cm långa.

Beträffande bagageutrymmet var det inte mycket kvar att packa med när barnvagnen (dessutom ihopfälld) var inpackad på tvären men vi fick ändå in en stor (mjuk) väska och en mindre resväska. Skyddsnätet har vi uppe hela tiden men insynsskyddet är urplockat då själva "kassetten" tar sådan plats.
Nu använder vi en sittvagn och den tar avsevärt mindre plats så nu känns bagageutrymmet nästan som en salong :wink:
Skämtar bara, blir det en ytterligare knodd kommer vi snegla på en V70...

Förbrukningen är jag nöjd med, i stadskörning kan den ligga upp mot 0,62 och på landsväg sjunker det ner till 0,53-0,55. Har 17" originalfälgar och däck med ECO-tryck.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Allt beror väl lite på hur mycket ni kör? Hur mycket går skatten lös på till en 1,6d/2.0D ?

Nu körde jag förvisso en C30 men 2.0 bensinmotorn var riktigt snål. 0.6 under långkörning och 0,7-0,78 blandat. Årsskatten låg strax under 1500:-. För att inte tala om den ultrabilliga försäkringen..

Underbar motor att köra!

/C
av Doby
Silkemannen skrev:
KKR skrev:
Silkemannen skrev:
PS. Insynsskyddet går att plocka ur, men inte nätet och kassetten till desamma.
Jodå, det går visst. Dra kassetten åt sidan bara.

Näe...
Min kassett till nätet är fastskruvad i ryggstödet.
Insynsskyddet går hur fint som helst att ta ur...
Jag har haft en V50 -04 och nu en -08, i båda går det att ta loss lastnätet. Bara att slå till lite från höger bakdörr så lossar det. Kan vara ganska trögt i början.
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
poseidon skrev:Har för mig att skatten för 2.0d går på 3700 kr, 1.6 d går på typ 2000 kr.
2000:- var då riktigt bra! Då känns ju helt klart 1,6d som en vettig motor för den som bara önskar att ta sig framåt, billigt.

/Christian
Användarvisningsbild
av chrissofsweden
Additiv fylls på vid 6000mil och vid 12000mil samt partikelfilter byte vid 12000mil och den servicen kostar ca 12-13000 kr beroende på ort/firma, filtret kostar ca 6000kr och detta byts för att temperaturen inte är lika hög som på d5 och 2.4d för dom rengör sig själva eftersom dom har högre avgastemp
Det här kom fram i en annan tråd. Det bör tas med i beräkningarna när man köper en begagnad diesel.

/Christian
Användarvisningsbild
av StringerBell
1.6:orna (Drive) finns nästan bara som ett till max två år gamla bilar, men många har rätt bra utrustning eftersom det ofta är företagsbilar. De har blivit väldigt mycket vanligare bara på ett år. För två år sedan köpte ALLA 1.8F. Nu verkar ALLA köpa 1.6 Drive. Man får vänta lite tills de sjunkit i pris, men då är utbudet gott.
av Gourmand
chrissofsweden skrev:
Additiv fylls på vid 6000mil och vid 12000mil samt partikelfilter byte vid 12000mil och den servicen kostar ca 12-13000 kr beroende på ort/firma, filtret kostar ca 6000kr och detta byts för att temperaturen inte är lika hög som på d5 och 2.4d för dom rengör sig själva eftersom dom har högre avgastemp
Det här kom fram i en annan tråd. Det bör tas med i beräkningarna när man köper en begagnad diesel.

/Christian
Partikelfiltret behöver definitivt inte bytas. Går utmärkt att rengöra med högtryck efter demontering, som inte heller det är särskilt kompicerat. Eolysvätska köper man på nätet för en ringa summa, sedan är saken klar. Bara de stora märkesverkstäderna som håller på med den här typen av fördyrande och helt onödiga åtgärder. Hitta en bra bilverkstad med riktiga mekaniker, så halverar du dina kostnader.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]