- ons 05 okt 2011, 13:43
Vart kom V50 in i bilden!?!?
Assumption is the mother of all f ups.
Moderator: Moderatorer
apersson850 skrev:Det är ju lysande att köpa så kallad miljöbil och sen hänga på både dykbroms och drivankare (takbox och släpkärra) för att få med sig grejorna. Hur mycket släpper bilen ut när det drar runt på det?De som köper en kombi för att få plats med grejer fyller oftast uppe på taket också.
MattiasD skrev:Jag förstår inte hur racetwin2 kan få så bra siffror i sin kostnadskalkyl. Jag har fått siffror på Passat Ecofuel(gas) och Multifuel (etanol) och det skilljer ca 500 kr i månaden efter årsskiftet. Men det gäller bara i två år. Etanolbilen har blivit ca 250 kr dyrare i månaden efter årskiftet och det är inga stora pengar i sammanhanget. Etanolbilarna klassas fortfarande som miljöbil efter årsskiftet. Jag själv kommer troligen att välja en T4F med automat.Vi har ju inte riktigt koll på hur hans upplägg ser ut.För mig skulle det också vara ca 1500 billigare att välja gaskärra. Jag har ingen möjlighet till en "äkta" tjänstebil utan har möjlighet att välja personalbil. upplägget hos min arbetsgivare är då att man utgår ifrån en leasingkostnad för bilen och delar upp den i två delar. upp till förmånsvärdet/mån dras på nettolönen varje månad. resten av leasingkostnaden( den större delen ) dras på bruttolönen, har man då 56% marginalskatt så kan effekten bli denna. Sen ska man ju även räkna på bränsleförbrukning på de olika alternativen och det har jag inte gjort i den kalkyl jag beskrivit.