Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
#29881
fn skrev:Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...
Vad är det där för jädrans backe?
Har lekt i den brantaste vi har, en 850 10V slaknar på 5:an, en 850 glt händer inget på 5:an, min 2.4T sticker iväg på 5:an. (det är 90 väg)

/L
av BG
#29883
Loner skrev:
fn skrev:Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...
Vad är det där för jädrans backe?
Har lekt i den brantaste vi har, en 850 10V slaknar på 5:an, en 850 glt händer inget på 5:an, min 2.4T sticker iväg på 5:an. (det är 90 väg)

/L
Det undrar jag med. På "min" Hallandsås sackar inget med 2,5T, inte ens med packning och fyra i bilen. Från 110-130 och farthållare spinner den som en belåten katt. Och den svarar direkt på gasen också!

BG/2,5T
av jbl
#29898
Volvo har problemet vad jag vet med tomat lådorna ända upp till 2005.
2006 är den 6-stegad så då kán man väl hoppas på att kvaliten är bättre.
av BG
#29900
jbl skrev:Volvo har problemet vad jag vet med tomat lådorna ända upp till 2005.
2006 är den 6-stegad så då kán man väl hoppas på att kvaliten är bättre.
Vad är det för några problem du känner till??
Och på vilken låda??

BG/2,5T
av jbl
#29905
Det vanligaste problemet är att lådan lägger i friläge mellan växling 2-3. Motorn rusar då i varv innan trean kastas i.

Det gäller den fempetade lådan med och utan geartronic.

På min tidigare V70 T5-02 lyckades dom inte med att laga detta felet trots att dom hade bilen inne tre gånger för detta. Detta var ett intermitent fel och därav lyckades dom inte hitta felet.

Detta fel har följt dessa lådor upp till 2005. Det är inte alla som får dessa problem. Men det är inte helt ovanligt. Jag har surfat runt en hel del på jänke forum och där är det av förklarliga skäl mer automat lådor.

http://www.swedespeed.com
http://www.vvspy.com
http://www.v70xc.com
av bult
#29908
Själv har jag en manuell men polarn har en xc70 d5 med aut som är helt underbar, bilen går som firmabil många många tusen mil per år och efter ca 14k mil växlar den lika fint som när den var ny. Skulle jag byta bil nu hadde det blivit en automat
Användarvisningsbild
av CarMan
#29934
jbl skrev:Det vanligaste problemet är att lådan lägger i friläge mellan växling 2-3. Motorn rusar då i varv innan trean kastas i.

Det gäller den fempetade lådan med och utan geartronic.

På min tidigare V70 T5-02 lyckades dom inte med att laga detta felet trots att dom hade bilen inne tre gånger för detta. Detta var ett intermitent fel och därav lyckades dom inte hitta felet.

Detta fel har följt dessa lådor upp till 2005. Det är inte alla som får dessa problem. Men det är inte helt ovanligt. Jag har surfat runt en hel del på jänke forum och där är det av förklarliga skäl mer automat lådor.

http://www.swedespeed.com
http://www.vvspy.com
http://www.v70xc.com
vist kan deet vara så att dom inte kunde fixa detta på dein bil, men idag så är det åtgädrat via mjukvara & i vissa fall B4 locket. så det är inga problem med lådorna som inte är enkla att fixa
Användarvisningsbild
av CarMan
#29935
Jag har själv automat i dag & kommer inte att köpa manuell mer.
Jag har Gertronic & jag kan sägga att jag känneer ingen som andvänder denna funktion !
den kulisen är snyggare & det är lite ballfaktor i namnet, så om man är ball o ska ha manuell för att passa in i gänget så kan man välja gertronic o inte bli utskrattad.


jag kan inte komma på en enda gång då jag skulle vilja ha manuel låda ! Jo om jag vil leka lite med bilen & då specielt på bana, då ska man ha manuell.

kör jag på bana man blin på tok för tunga o slöa T5:a... Nej
leker jag i snön i bland.. ja
om vi jämför lite, hur många minuter/ år leker jag i snön & hur många minuter / år kör jag bien normalt.

det blir automat så det skriker om det !!! (
Användarvisningsbild
av greeeken
#29953
Det handlar väll mer om vad man vill ha bilen till
Ska ma nha en 2,T eller en T5:A så vill man ju köra lite mer aktivt o ha roligt me bilen.
Automat passar bra på dom sega 140/170 hästars motorerna.
Detta är ju vad ajg tycker, sen finns det dom som tycker det motsatta.
Lyssna in´te så mkt på andra utan följ skallen o hjärtat så ångrar du dig inte.
Alal lådor kan gå sönder manuell som automat.
Användarvisningsbild
av CarMan
#29967
greeeken skrev:Det handlar väll mer om vad man vill ha bilen till
Ska ma nha en 2,T eller en T5:A så vill man ju köra lite mer aktivt o ha roligt me bilen.
Automat passar bra på dom sega 140/170 hästars motorerna.
Detta är ju vad ajg tycker, sen finns det dom som tycker det motsatta.
Lyssna in´te så mkt på andra utan följ skallen o hjärtat så ångrar du dig inte.
Alal lådor kan gå sönder manuell som automat.
Jag kör mycket aktivt! jag tycekt att automatlådan går mycket bra i T5:an då den hjälper till att förbättra bottendraget.
automatlådan arbatar mycket bra i båta turbomotorarna, den funkar nog bättre i bom än i dom klenara motorerna ( Jag säger inte att automatlådan funkar dåligt i sugmotorerna)

automaltådan är går mjukt o fint när du fis åker o växlar nästan obemärkt, sen när du vill åka lite mer aktivt så kastar den i växlarna lite snabare & du kan snabt göra en omkörning. Vet själv att man av ren lathet kan sega sig om en bil då man inte orka växla ner.
eller om emn bodde som ajg gjorde förut, då jag hade 4 kosrningar på 300m då orkan men inte växla alla gånger o höll kvar bilen på 2:an hela tiden
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]