- lör 28 aug 2010, 12:35
Jag har inte rekommenderat någon att löda. Som med allt annat så bör man veta lite va man gör. Vad gäller just detta med glapp i lödningen av kontakten. Såg att någon skrev att han bara lödde på lite nytt / värmde om. Jag rekommenderar att man tar bort gamla lödtennet, med riktig lödsug (pumpdriven) eller avlödfläta. Rengör (akta kopparbannorna på kortet, tunna och känsliga) och sedan löder på nytt. Kortet är indränkt i en skyddsmassa/film, så den måste tas bort där man skall fixa (vilket i och för sig var enkelt). Sedan bör man lägga på något annat skydd. Burken bör också tätas ordentligt vid ihopsättning. ESD-skyddad arbetsplats är ett måste (även om det kanske går rätt bra utan vid just denna årstid p.g.a. den höga fuktigheten i luften).
Det är också en fördel om man verkligen kan se att det är problem med lödningarna. Då vet man man att man gjort någon nytta.
PS. Jag kan eventuellt vara snäll och hjälpa till, mot en liten ersättning. Beroende på om jag känner för det och har tid.
Det är också en fördel om man verkligen kan se att det är problem med lödningarna. Då vet man man att man gjort någon nytta.
PS. Jag kan eventuellt vara snäll och hjälpa till, mot en liten ersättning. Beroende på om jag känner för det och har tid.
- By Lövet