Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Håller tummarna iaf. Men kolla efter några mil ändå.
har du kört mååånga mil med så lite luft ?
jag skulle nog lägga mig på 3,0 bar på bakhjulen om däcken för övrigt är okej
:D
av Borrboman
wissel skrev:Håller tummarna iaf. Men kolla efter några mil ändå.
har du kört mååånga mil med så lite luft ?
jag skulle nog lägga mig på 3,0 bar på bakhjulen om däcken för övrigt är okej
:D

Det är inte särskilt många mil. Kollade luften för ca 3veckor sen.
Har kollat på däcken och de var inte sned sliten eller så.
Jag får pumpa i lite till då, prova 3bar.

Varför blir däcken varmare om man har lägre lufttryck? :???:
Användarvisningsbild
av wissel
Nu skall jag ge mig ut på lite djupare vatten :
Med lite luft så sjunker det ner mera på sidorna och slitbanan framför allt i mitten släpper kontakten med vägbanan,mer eller mindre. Många mil med lite luft = högt slitage på ytterkanterna av slitbanan och eventuellt. Korden(sidorna) trycks hårdare mot vägbanan...det finns säkert någon här som kan detta bättre än vad jag kan ! Ha de :D
av Daddan
Lite att läsa:
Inbuktningar eller försänkningar i slitbanan: SLITNA DELAR
Inbuktningar är vanligast på framdäcken, men det kan även inträffa på bakdäcken. Det kan vara ett tecken på att hjulen är obalanserade, eller att delar i bilens hjulupphängning eller styrsystem är utslitna.

Sågtandskanter: FELAKTIG BALANSERING
Har slitbanans kanter ett sågtandsliknande eller fjäderliknande utseende? Detta orsakas av att däcket skrapar ojämnt mot vägen. Detta kan lösas genom att justera toe-out eller toe-in-vinkeln. Rätt mönsterdjup är viktigt för att man ska få bra däckegenskaper. Om man känner att däcket inte greppar, eller känns annorlunda, vid vått väglag så kanske det inte finns tillräckligt med mönster kvar på däcken. Mönsterdjupet måste vara minst 1,6 mm på sommaren och minst 3 mm under den tid då det är lag på vinterdäck.

Slitage mitt på: FÖR HÖGT TRYCK
När ett däck har för högt tryck så bär slitbanans mitt upp det mesta av lasten och slits ut snabbare än ytterkanterna. Ojämnt slitage sänker livslängden för ett däck. Kontrollera regelbundet att däcken har rätt tryck. Onormalt däckslitage kan också bero på dålig balansering eller mekaniska problem.

Slitage på båda kanterna: FÖR LÅGT TRYCK
Om ditt däck ser ut så här så kan trycket vara för lågt. För lågt tryck gör att slitbanans livslängd förkortas p.g.a. ökat slitage på däckets yttre kanter (skuldror). Det skapar också för hög värme, vilket gör att däckets hållbarhet sjunker. Dessutom påverkas bränsleekonomin p.g.a. ökat rullmotstånd (mjukare däck gör att bilen får arbeta hårdare). Onormalt däckslitage kan också bero på dålig balansering eller mekaniska problem.
av Borrboman
Nu har jag varit och prov dragit en sväng och det vart en väldig skillnad på tempen på däcken. :D
Så det problemet är ur världen. Tack för hjälpen :-)-)

Men då till nästa fråga. :???:

Luktade fortfarande lite bränt gummi och lokaliserade lukten till gummiupphängningarn för avgassystemet vid vänster bakdäck.
Tycker att sista ljuddämparen blir väldigt varm.
Men de kanske dom blir? Även sista ljuddämparen?
Vanligtvis så blir den aldrig så varm.

Har aldrig dragit husvagn med den här bilen tidigare så jag vet inte om det blir så när man belastar den lite extra.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]