Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
vetten skrev:Klart att det går att "putta" igång en bil med taskigt batteri även om den har växelströmsgenerator. Som det tidigare skrivits här så är det trots allt startmotorn som drar mest ström, så en springstart kan definitivt få bilen att starta utan problem fast batteriet eller generatorn är dålig. Felet sitter nog i ett taskigt batteri eller en generator som laddar dåligt.
Jag har haft äldre bilar som det inte har varit några problem att putt/dra igång och där batteriet har varit totalt krftlöst/dött. Med min S60 som jag förklarade så var det stört omöjligt. Försökte med allt som tänkas går under den tid vi försökte dra igång bilen, men det var hopplöst. Det var inga problem med generatorn och batteriet fungerade klanderfritt efter jag hade laddat upp det igen. Så det stämmer inte riktigt det du säger.
Användarvisningsbild
av isak
men vi lever i en ny värd nu!
med ett dåligt batteri, 1 eller flera celler döda finns det ett underspänningsskydd som träder in i bilens elektronik!
allt för att skydda elektronikboxar.
har själv startat bilar med hjälpstart där bilens batteri kopplats bort under startförloppet för att sedan anslutas (givetvis innan startkablar kopplas bort) i det läget klarar bilen generator av det hela.
isak
Användarvisningsbild
av len
Isak skriver några saker jag reagerar emot:

hjälpande bil har ja ALLTID motorn igång med förhöjt varvtal för att ge optimal spänning,
Nä isak, optimal SPÄNNING vad är det?? Startmotorn behöver 12 och mycket STRÖM.
Tändningen klarar sig med mindre än 12 V.
Man lurade aldrig gamla bilar. Dom byggde på ren elektricitetslära. Dagens har kanske andra skyddssystem som känner av batteriet?
Att ha hjälpande bil igång är ingen fördel. Det som kan hända är att likriktarbryggan i generatorn pajar. Inte sannolikt men möjligt. En annan anledning är att tömmer du ditt batteri kan du inte starta efteråt. Är ditt hjälpande batteri dåligt, märker du då motparten går svagt så man slutar med hjälp och kan starta själv efteråt.

låt bägge generatorer arbeta några min- för att utjämna status en i batterierna

Vadå status?? Det tomma batteriet är en stor kondensator. Inget att utjämna.

1 eller flera celler döda finns det ett underspänningsskydd som träder in i bilens elektronik!
En död cell tar bort 2 volt (du har 6 celler) och batteriet är slut och kan absolut inte starta en bil. Vilket underspänningsskydd har du?

har själv startat bilar med hjälpstart där bilens batteri kopplats bort under startförloppet för att sedan anslutas (givetvis innan startkablar kopplas bort) i det läget klarar bilen generator av det hela.

??? Hur kopplade du kablarna om batteriet inte var där? Och hur koppla tillbaka? Och varför gör denna procedur? Det tomma batteriet spelar ingen roll i startögonblicket.
Användarvisningsbild
av isak
det tomma batteriet skapar ett spänningsfall som utesluts med det bortkopplat! ansluts det på rätt sätt så funkar det.
MEN man bör veta vad man gör och i vilken ordning! + inga veka startkablar! kör själv med hemgjorda mjuka svetskablar på 50 kvadrat som funkar även i kyla!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
isak skrev:helt naturligt!
har du inte så mycket ström som tändn-motorstyrning kräver så statar den inte!
gamla bilar kunde det gå att lura igång.
vetten skrev:Klart att det går att "putta" igång en bil med taskigt batteri även om den har växelströmsgenerator. Som det tidigare skrivits här så är det trots allt startmotorn som drar mest ström, så en springstart kan definitivt få bilen att starta utan problem fast batteriet eller generatorn är dålig. Felet sitter nog i ett taskigt batteri eller en generator som laddar dåligt.
Funkar inte alls på alla nya bilar, jag var bombsäker på att det skulle gå men fick ge mig. Bogserade en bil i 50 knyck på 1:an så motrn gick upp i 5000 rpm i 2 km. Nog fanns det ström/spänning alltid med generatorn på fullvarv i flera km.

Det har inte med generatorn att göra, det är tydligen datorn som stänger av bränslet för att förhindra skador på tex katten av oförbränt bränsle.

Om inte startmotorn drar runt motorn (och det gör den ju inte om man puttar/bogserar) så blockeras sprutet.
Användarvisningsbild
av CabBO
VolvoB20 skrev:
isak skrev:helt naturligt!
har du inte så mycket ström som tändn-motorstyrning kräver så statar den inte!
gamla bilar kunde det gå att lura igång.
Funkar inte alls på alla nya bilar, jag var bombsäker på att det skulle gå men fick ge mig. Bogserade en bil i 50 knyck på 1:an så motrn gick upp i 5000 rpm i 2 km. Nog fanns det ström/spänning alltid med generatorn på fullvarv i flera km.

Det har inte med generatorn att göra, det är tydligen datorn som stänger av bränslet för att förhindra skador på tex katten av oförbränt bränsle.

Om inte startmotorn drar runt motorn (och det gör den ju inte om man puttar/bogserar) så blockeras sprutet.

Det du "Volvo B20" försökte med är säkert det som hände mig när vi försökte dra putta/dra igång min gamla S60 T5. Det var stört omöjligt att få igång den på det sättet och som jag beskrivit tidigare. Nu har jag nog av dig fått svaret på det hela :lol: . Tack för det :-)-) .
av *pettson*
Om det är så, måste det gå att verifiera på 30 sekunder i närmaste användarhandbok på en nyare bil. Står det att det är omöjligt att dra igång bilen eller inte?
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det var en japanare vi försökte dra igång.

Har för mig att det stod att man inte fick "dra igång den", det stod inte att det var omöjligt. Så vi provade så klart :mrgreen: Men det gick inte.

------------------------

Hur gör man på sprillans nya bilar ?:-/ de har ju start/stoppknapp, där antar jag att det är helt omöjligt att bogsera igång om man inte trycker på startknappen parallelt, eller ??? För det finns ju inget nyckel där man kan slå på "tändningen"
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
Användarvisningsbild
av len
isak skrev:det tomma batteriet skapar ett spänningsfall som utesluts med det bortkopplat! ansluts det på rätt sätt så funkar det.
MEN man bör veta vad man gör och i vilken ordning! + inga veka startkablar! kör själv med hemgjorda mjuka svetskablar på 50 kvadrat som funkar även i kyla!
isak, på vilket sätt skapar det tomma batteriet ett spänningsfall? Det måste du förklara.

50 qmm är för lastbil. Totalt överdrivet till en bil. En bilstartmotor kräver < 140 A vilket gör en 25 qmm startkabel på 3 m tappar < 5 % i spänning. NBormala på 2 m och 16 qmm duger då man utgår ifrån att hjälpande batteri är ok.
av *pettson*
len skrev:
isak skrev:det tomma batteriet skapar ett spänningsfall som utesluts med det bortkopplat! ansluts det på rätt sätt så funkar det.
isak, på vilket sätt skapar det tomma batteriet ett spänningsfall? Det måste du förklara.

50 qmm är för lastbil. Totalt överdrivet till en bil. En bilstartmotor kräver < 140 A vilket gör en 25 qmm startkabel på 3 m tappar < 5 % i spänning. NBormala på 2 m och 16 qmm duger då man utgår ifrån att hjälpande batteri är ok.
Kikar man i dom flesta uppsättningar som säljs på mackar och butiker så uppnår dom inte ens 8qmm innanför det enormt tjocka plastskalet. Ändå är det såna som säljs mest. Standardstartkablarna som säljs är 10mm resp 16mm och ingen av dom uppger kabelarean utan yttermåttet på höljet.
Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]