Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UffeV70
Det är just detta med verkstäder. Ringde Bilia "vi tar bara in bilar som är okörbara det är semester! Du har väl garanti så kör på." Tack för kaffet. Fick tid den 24 Aug hos dem så jag tog tillfället i akt att konsultera er under tiden. En sak som jag funderat på under tiden. Jag tankade på en liten Mack i Slovenien just före kan det ha varit en annan typ av Diesel där som motorn inte förbrände riktigt. Tankade V -Power diesel i tyskland av misstag så olika sorter verkar det finnas.
av Steff 99
UffeV70 skrev:Det är just detta med verkstäder. Ringde Bilia "vi tar bara in bilar som är okörbara det är semester! Du har väl garanti så kör på." Tack för kaffet. Fick tid den 24 Aug hos dem så jag tog tillfället i akt att konsultera er under tiden. En sak som jag funderat på under tiden. Jag tankade på en liten Mack i Slovenien just före kan det ha varit en annan typ av Diesel där som motorn inte förbrände riktigt. Tankade V -Power diesel i tyskland av misstag så olika sorter verkar det finnas.
Det gäller att tanka rätt diesel speciellt i östra Europa, den billiga är riktigt dålig och högsvavlig, den är inte bra för moderna dieslar, i resten av Europa så tankar man V-power som har ett bättre energi innehåll än vad den svenska miljödieseln har, det brukar märkas på att bilen går både snålare och bättre...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som steff säger kan man få öst-dieselbränsle som i.o.f.s är rena raketbränslet, det är enormt med energi i pga långa kolkedjor och massor med svavel, man får massor med extra hk, låg förbrukning, och motorn smörjs mycket bra.

Nackdelen är att det blir massor med sot och svavel som sätter igen katalysator och partikelfilter.

Kanske kom röken när motorn var tvungen att bränna ur allt svavlet som korkat igen katten och filtret.
Användarvisningsbild
av gooose
UffeV70 skrev:Det är just detta med verkstäder. Ringde Bilia "vi tar bara in bilar som är okörbara det är semester! Du har väl garanti så kör på." Tack för kaffet. Fick tid den 24 Aug hos dem så jag tog tillfället i akt att konsultera er under tiden. En sak som jag funderat på under tiden. Jag tankade på en liten Mack i Slovenien just före kan det ha varit en annan typ av Diesel där som motorn inte förbrände riktigt. Tankade V -Power diesel i tyskland av misstag så olika sorter verkar det finnas.
Där har du eventuellt lösningen på ditt problem

Då jag ibland hjälper en polare att ta ur villaoljetankar ur hus så händer det att det blir lite "över" till mej
Och i dessa tankar vet man ej riktigt vad som finns det är ju allt mellan himmel o jord det ryska raket bränslet finns ofta i denna branch

Och när jag kör på denna soppa har jag fått vit rök bakom bilen när husvagnen hängt bakom och vid kraftiga uppförsbackar när man laddar på
Jag stannade en gång och luktade på röken den luktar "inget" inte glykol eller olja något odefinerbart svagt som om det vore vatten ånga men detta händer endast på sådan diesel inte på Riktig diesel (MK1)

Har du efter detta provat att köra med vagn bakom och sett om det kommer igen ?

Så finner v-staden inga felkoder så tycker jag inte att du skall fundera mer på detta

Utan njut av resten av sommaren och bilen

//Goose
av UffeV70
Det måste vara felet. För det hände under två dagar bara och det var under tiden jag körde på den ful dieseln. Sedna tankade jag V- Power diesel och körde hem ( 200 mil ) har inte sett någon efter det. Bra att veta och känns lugnare att köra nu
av UffeV70
Ja nu har den varit inne på service. Inget fel på bilen. Teknikern tyckte det var konstigt att bilen inte gett ett felmeddelande för det var tomt. skyllde på programvaran och att det är nog löst nu när dom laddat in ny. Jaja tur att man har garanti ett halvår till så får vi se. Det måste har varit den slovenska soppan som varit orsaken, vi får se nästa sommar när vi åker ned till koratien igen om det dyker upp.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
UffeV70 skrev:Ja nu har den varit inne på service. Inget fel på bilen. Teknikern tyckte det var konstigt att bilen inte gett ett felmeddelande för det var tomt. skyllde på programvaran och att det är nog löst nu när dom laddat in ny. Jaja tur att man har garanti ett halvår till så får vi se. Det måste har varit den slovenska soppan som varit orsaken, vi får se nästa sommar när vi åker ned till koratien igen om det dyker upp.
Ja "soppa" är nog rätt ord för vad du fick ur pumpen vid det tillfället :D fantastiskt att det kan skilja så mycket i kvalitet och att det fortfarande kan vara lagligt i Europa att köra på sådan skit om du ursäktar uttrycket.

Eller så har kanske mackägarna hittat en egen lösning kring bränslet för att tjäna lite mer pengar....... :roll:
Användarvisningsbild
av Bosa
Har nyligen kikat på serierna Long Way Round och Long Way Down där Ewan McGregor och Charley Boorman åker hoj i bland annat Afrika och Ryssland/Mongoliet osv...Tankningarna som skedde emellanåt där skulle jag inte vilja utsätta min bil för. :D

För övrigt två mycket bra serier för de som är intresserade av motor men även av andra kulturer. :)

Sorry för OT.
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]